• cicci85

BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!

Lindreas skrev 2011-10-18 09:47:53 följande:
    Tittar på Unga mödrar, varför varför varför placerar man ett babyskydd framåtvänt i bilen? Finns det inga rekommendationer i Danmark, eller är det den enskilda individen som är dum i huvudet?

Det har jag oxå undrat!
  • cicci85
    Nomen skrev 2011-11-01 08:01:55 följande:
    Hej!

Kan man sätta en Britax Multitech II på mittplatsen bak? Stödbenet kommer då att stödja emot en upphöjning som finns på golvet (har en SAAB 9000 från -95). Hoppas ju på att det går att få in den bredvid en Two Way, som jag då tänkte sätta bakom passagerarsätet fram... Har ingen manual, och det går inte att ladda ner från Britax hemsida...

Enligt de svar jag har fått så kan man ha stödbenet på kardantunneln. I min bil får MT inte plats i mitten, men det är ju bara att testa.
  • cicci85
    sarsparis skrev 2011-11-01 18:58:37 följande:
    Ni som kan, idag var ntf på bvc för info. Han berättade att när barnen börjar bli runt 110 cm är de flesta bilbarnstolarna urvuxna. Stämmer verkligen det?? Hur långa var era barn när de växte ur bilbanstolen?

Jag räknar med att min son växer ur multi-tech när han är ca 110 cm, hiway funkar väl lika länge. Äldsta sonen växte ur AG duoflex när han var 115 cm, då var han även för lång för secura, zento, freeway, hiway. Britax Twoway var den enda han fick plats i och kunde dessutom växa en bra bit till i.
  • cicci85
    thecarseatlady skrev 2011-11-04 10:18:44 följande:
    Min son är 117 cm och har lång överkropp men han har ändå en bit kvar i two-wayn. Ska försöka lägga in en nytagen bild av honom när han testar en hemtillverkad head snuggler. ( www.melrosekids.com/head-snuggler.php ) Han är 4 år och 10 mån.

Men så smart grej! Är den sydd i vanligt trikåtyg?
  • cicci85
    stor grön drake skrev 2011-11-05 07:08:47 följande:
    teutonia babyskydd: www.marknaden.ax/object.con?id=88557
    tycker det liknar ett AG Logico jag, men men, säljaren vet nog bäst

teutonia tario heter det och är ju samma modell som logico men finns i speciella färger och kostar väl lite mer
  • cicci85
    IsaCMoJs skrev 2011-11-05 07:27:51 följande:
    Får man verkligen ha sådär så att huvudet sitter fast? Hade tänkt fixa någon sådan lösning till dottern också som faller fram med huvudet men trodde inte man fick ha så...

Men när tyget är töjbart så sitter ju inte huvudet fast utan kan röra sig ändå.
  • cicci85
    anette 81 skrev 2011-11-05 16:23:46 följande:
    Nu har sambon fått för sig att vi måste vända på dottern framåt i bilstolen, ALDRIG säger jag då. Hon är 3år och ska åka bakåtvänd, så nu behöver tips på en stol som man kan ha i stället? Har en britax multitech just nu

Är multitechen för liten? Jag kommer att köpa en twoway när min son vuxit ur den. Eller en maxway om den har tillräckligt hög rygg, men den kommer i jan/feb.
  • cicci85
    anette 81 skrev 2011-11-05 17:37:25 följande:

Sambon tycker att hon sitter trångt med benen o att hon öppnar bältet med benen???!!!!
    Men sitta lite trångt med benen är ju normalt. Här i inlägg #126 kan du se hur min son sitter i MT. www.familjeliv.se/Forum-3-101/m50039495.html Du kan ju oxå kolla vilka stolar som ger bättre benplats.

Hur kan hon öppna bältet med benen? Min unge öppnar det med händerna Men bara när han får öppna såklart!  
  • cicci85
    stor grön drake skrev 2011-11-05 20:58:32 följande:
    vi höjde våran MT till näst högsta läget idag
    Den ligger nu precis ovanför hans axel, helt perfekt läge, MEN han är ju så liten, blir 2 på onsdag, med bara 1 hack kvar är jag rädd att den är urvuxen till våren, är ju inte mycket skillnad mellan lägena, och nu höjde jag för jag funderade om huvudskyddet kanske tryckte på axlarna då han kinkat om bilåkning på sistonde (han är totalt biltokig) och uppenbarligen, för när vi skulle hem sa han inte ett knyst
    Så när de rear twoway i vår/försommar blir vi med sån, han SKA åka bakvänd lääänge ännu!

Jag höjde till näst högsta i februari när lillen va 2,5, jag jag skrivit i gamla tråden... Han hade det läget i 8 mån ungefär för nyligen fick jag höja till högsta. Så han kan nog ha stolen precis tills han fyller 4 år och är 110 cm om han fortsätter följa sin kurva. Smidigt att skriva in saker här i tråden, bara att trycka på visa endast så kan man enkelt hålla koll
Svar på tråden BARN I BIL - bakåtvänd, framåtvänd? Här finns fakta!