• Bamboon

vanlig förlossning / igångsättning /smärta

I gångsättning för jag ser inga tecken på födsel. På torsdag men jag är så sjukt rädd inför förossningen att någo ska hoppa på min mage om ungen inte kommer ut. Men är igångsättning hemskt? Eller är det bättre o vänta på sina egna värkar?

• Svar på tråden vanlig förlossning / igångsättning /smärta
  • MammaaL

Min igångsättning var en mardröm, Började med bardkateter, tog 7 timmar innan ngt hände, kunde inte kissa för skiten var ivägen, så fort man satte sig stramade det som sjutton, tillslut så åkte den ut och jag var öppen 3 cm, de tog hål på hinnorna, kopplade in droppet sen brakade helvetet lös, hade hemska pinvärkar i 10 timmar som kom med 3 sekunders mellanrum, de gjorde ingen nytta, öppnade mig till 5 cm, sen tre timmar senare var det 3 igen, fick börja med lustgas, den hjälpte inte ett skit, när jag väl bad om EDA så kom läkaren in och bad mig fasta, fick en spruta bricanyl och sen bar det iväg till OP. Snittades i vaket tillstånd, det var inte så hemskt som jag trodde, nästa gång vill jag ha snitt direkt..

Så ts, vänta tills det kommer igång av sig själv.. gör det inte det efter max tiden då kan du inte mycket göra.

• Emmalinnéa
    Snooze skrev 2011-08-21 20:27:49 följande:
    Men hallå?!? HOPPAR på magen??? Va fan har era barnmorskor gått på?
    lägger press på magen då om det ska vara så noga, då tar dom i rätt rejält och trycker till med hela sin tyngd på överdelen av magen typ på revbenen för att hjälpa bebisen ut när det är riktigt bråttom.
  • Bamboon

Tack för ärliga svar! Har ingen positiv bild av barnmorskor!

• clarens
    Emmalinnéa skrev 2011-08-21 20:22:06 följande:
    jag var förlossningsrädd med mitt första barn och jag uppskattade människor som skrev sina erfarenheter och inte för finade något det hjälpte  mig förberedas, och jag blev lugnare av att veta risker,för och nackdelar med allt då kännde jag att jag hade det mera under kontroll. 

ts. min förlossning var ändå super häftig och underbar för det var då jag fick min son. Men fick jag välja vill jag göra det naturligt nästa gång. kvinnanskropp klarar detta galant du behöver inte vara rädd. 
    ja visst, men problemet är ju att det är så extremt individuellt hur man upplever saker och ting, därför tycker jag det är onödigt använda stakra ord i sådana här trådar. men det kanske är det ts vill och isf backar jag. men allvarligt, hoppade bm på din mage?
  • MammaaL
    Bamboon skrev 2011-08-21 20:30:39 följande:
    Vet många som är förlossningsrädda, jag menar har man inte fött barn innan så kan man inte förvänta sig ngt.. Jag var också rädd, tror det är därför det gick så dåligt..

Smärtan var inget som jag trodde det skulle vara, Hade bara ryggvärkar.. TS, det kommer gå bra :)
  • clarens
    Sabbi skrev 2011-08-21 20:22:49 följande:
    Jag är också grymt förlossningsrädd, men föredrar ärliga svar än all man lindar in allt i rosa bomull. Vill inte höra att det inte gör ont eller att det tog 5 min.... Jag vill höra SANNINGEN :P
    eh, tycker du att jag lindar in i rosa bomull? hur menar du då?
  • clarens
    Bamboon skrev 2011-08-21 20:30:39 följande:
    ok,tråkigt att du har haft otur med dina barnmorskor. lycka till iaf!
  • Snooze
    Emmalinnéa skrev 2011-08-21 20:29:18 följande:
    lägger press på magen då om det ska vara så noga, då tar dom i rätt rejält och trycker till med hela sin tyngd på överdelen av magen typ på revbenen för att hjälpa bebisen ut när det är riktigt bråttom.
    Ja. Förstås gör dom det om det behövs (eftersom alternativet är betydligt mer skrämmande om man har otur) men inte fan säger man att dom HOPPAR på mangen...om man ska vara noga?? Det är ju milsvidd skillnad på meningen med yttre press och hoppar :-S
    Och ja, jag har varit med om att dom trycker på magen med 1 av 4 igångsättningar. Och ja, det gjorde jävligt ont men hade dom inte gjort det hade min son inte överlevt och i min värld fanns inte "aj, stackars mej"....dom gjorde det för barnet
  • LitaFord

Jag blev igångsatt och det gick hur bra som helst, ingen som hoppade på mig Jag läste också massa skräckhistorier om igångsättningar men oroade mig helt i onödan. Först oroade jag mig i onödan över att föda för tidigt (tvillingar) och sen oroade jag mig över att bli igångsatt för att de aldrig ville komma ut. Men så blev det och det gick som sagt jättebra, 6 timmar från värkstart så var de ute. Oroa dig inte!

• Novia

Jag blev igångsatt med första och upplevde den förlossningen som hemsk, den andra startade spontant och gick mycket smidigare. MEN, den andra förlossningen brukar ju oftast gå smidigare så det är svårt att bedöma om det beror på igångsättningen eller om det är första eller andra barnet som gör att det blir jobbigare.

Svar på tråden vanlig förlossning / igångsättning /smärta