• Bamboon

vanlig förlossning / igångsättning /smärta

I gångsättning för jag ser inga tecken på födsel. På torsdag men jag är så sjukt rädd inför förossningen att någo ska hoppa på min mage om ungen inte kommer ut. Men är igångsättning hemskt? Eller är det bättre o vänta på sina egna värkar?

• Svar på tråden vanlig förlossning / igångsättning /smärta
  • Bamboon

Ok, men hur ä smärtan? Helt ärligt vid era förlossnngar? O efter är allt frid o fröjd eller känner man av efter med?

• Sabbi
    clarens skrev 2011-08-21 20:35:21 följande:
    eh, tycker du att jag lindar in i rosa bomull? hur menar du då?
    Jag vet inte om du lindade in saker i rosa bomull, det var inget som var menat till dig personligen. Ville bara säga att jag som förlossningsrädd vill veta HELA SANNINGEN och inte bara de bitar som har gått bra och sen utelämna de bitar som gick mindre bra =)
  • Emmalinnéa
    clarens skrev 2011-08-21 20:34:04 följande:
    ja visst, men problemet är ju att det är så extremt individuellt hur man upplever saker och ting, därför tycker jag det är onödigt använda stakra ord i sådana här trådar. men det kanske är det ts vill och isf backar jag. men allvarligt, hoppade bm på din mage?
    lade tryck du kan väl läsa i tråden då jag skrivit det flertal gånger
  • Bamboon
    Emmalinnéa skrev 2011-08-21 20:45:46 följande:

tack för ärliga svar. Är ju nu beredd psykiskt på vad som ska hända!!
  • frilin

Men första barnet startade det av sig själv. Det tog längre tid men jag upplevde inte värkarna som lika intensiva och onda som nu när jag fick andra.
    Hoppas du får lika bra förlossningar som mig. Jag skulle gärna göra det igen!

Ellen 081228 | Ville 110616 - fridasbetraktelser.blogspot.com
  • clarens
    Emmalinnéa skrev 2011-08-21 20:45:46 följande:
    men ursäkta! varför så otrevlig? jag hade inte läst det när jag skrev mitt svar! och jag tycker det är sjukt stor skillnad på att föreställa sig att någon hpppar på min mage jämfört med att de pressar.
  • Emmalinnéa
    Bamboon skrev 2011-08-21 20:44:08 följande:
    Ok, men hur ä smärtan? Helt ärligt vid era förlossnngar? O efter är allt frid o fröjd eller känner man av efter med?
    eftervärkar har väl de allra flesta efteråt, sen ka man ju krysta ut moderkakan också direkt efteråt. Det visste inte jag första gången så man blev lite förvånad och lite sur på att det aldrig var över. Men alltså all smärta frånförlossningen och efteråt är en piss i havet jämfört med att fått en liten gobit till bebis som ligger på en. man är bara lycklig även om det gör lite ont.
    Sen trodde jag inte att det skulle göra ont å amma men det gjorde det tydligen ^^  

Förlossningssmärtan var helt förskräcklig tyckte jag i igångsättningen då det blev så intensivt å starkt men själva framkrystandet av bebisen gjorde inte ont alls det var egentligen det jag var mest rädd för.

blev igångsatt klockan 11.00 med värkstimulerande och allt ifrån början han kom ut 15:37 det tycker jag gick väldigt fort. 
  • Emmalinnéa
    clarens skrev 2011-08-21 20:51:15 följande:
    men ursäkta! varför så otrevlig? jag hade inte läst det när jag skrev mitt svar! och jag tycker det är sjukt stor skillnad på att föreställa sig att någon hpppar på min mage jämfört med att de pressar.
    inte otrevlig bara gravid å grymt hungrig :) ska knalla oväg å äta nu ha en bra kväll no hard feelings :)
  • clarens
    Emmalinnéa skrev 2011-08-21 20:53:00 följande:
    inte otrevlig bara gravid å grymt hungrig :) ska knalla oväg å äta nu ha en bra kväll no hard feelings :)
    ok!lycka till med tvåan!
  • viplanerar09

Jag blev igångsatt pga att lite vatten hade sipprat ut. Inte mycket. Högst en tsk. Fick inga värkar och skulle därför komma in dagen efter.

Jag var själv inte så påläst om igångsättning så jag hann inte börja oroa mig.

För mig gick det otroligt bra. Från första värk tills de att han kom ut tog 3,5 timme. Jag hade väl lite "försprång" mot för många som blir igångsatt. Jag var nämligen öppen 3cm och allt var utplånat. (livmodertappen). Så kanske det var därför.

Nu kan jag ju inte jämföra smärtan mot för att inte bli igångsatt. Men jag tycker inte alls att det var så speciellt smärtsamma. Fast blev riktigt chockad att det bara tog tio min innan jag fick "intensiva värkar" och fick lägga mig ner direkt.

• Novia
    Bamboon skrev 2011-08-21 20:44:08 följande:
    Det är olika från förlossning till förlossning.... men senaste förlossningen var öppningsvärkarna hanterbara tills runt 9cm, då någonstans brukar de flesta kvinnor få panik av olika grad och gärna vilja åka hem/snittas eller vad det nu kan vara. Det är överjävligt men man klarar det på något vänster.

Efter att bebis är ute ska ju även moderkakan komma ut. Jag tyckte inte det var så illa, man får någon värk och så är den ute den med.

Om du inte har brustit så mycket så är det nästan frid och fröjd, klart man känner sig mörbultad och kan ha ont, plus att livmodern drar ihop sig (speciellt när bebis ammas) men det kan man få smärtstillande för.

Om man brustit mycket så kan det däremot göra rejält ont, och vissa måste till och med sys ihop på operation (jag var en av dem), men det är väldigt ovanligt att det blir så.
  • Dohgon

klart att det gör ont att föda barn, och olika kvinnor klarar smärtan på olika sätt.
    Jag fick igångsättning i 39+0 pga HF och jag var helt totalt slut.
    de tog vattnet vid 15,30 ungefär tror jag och värkarna började en halvtimme senare. hade inga pauser mellan värkarna så jag fick återhämta mig direkt men 18,43 var Martin ute och då fick jag en paus på några minuter. 18,51 kom Mattias och sen var det klart. Jag glömde smärtan så fort de kommit.
    De klippte mig då det är standard för tvillingar och det sved ett tag men gick bra om man tog och "duschade" samtidigt som man skulle kissa =)

• LitaFord

Standard att klippas? Det blev inte jag Varför gör de det? Eller jag menar, varför gör de det för just tvillingar?

• LitaFord

Till TS: ju mer du litar på din kropp och på barnmorskan desto lättare klarar du smärtan och drar inte ut på det onödigt länge. Om barnmorskan tycker du ska stå upp så gör det, då hjälper tyngdkraften till och det blir kortare tid du behöver ha ont. Det gör ont, men det går över och du får ju något fint av det

• Dohgon
    LitaFord skrev 2011-08-22 09:40:31 följande:
    Standard att klippas? Det blev inte jag Varför gör de det? Eller jag menar, varför gör de det för just tvillingar?
    dom sa att det var standard iaf. men det kanske bara är i värmland. Har för mig att det var för att lättare kunna hjälpa tvåan om det blev några problem eftersom att tvåan inte är fixerad och kanske behöver hjälp att vridas rätt.
  • LitaFord

Hm, ok. Jag hade en läkare som höll ovanpå min mage och styrde 2:an rätt när 1:an kommit ut.

Svar på tråden vanlig förlossning / igångsättning /smärta