FMGA skrev 2011-08-23 08:44:43 följande:
Ledsen - nja, vill vi inte alla få våra fördomar bekräftade, så nog har jag lite roligt åt din brist på förstånd.
Nu är vi visserilgen lite utanför ämnet, men även sverigedemokrater är ju svenskar och en del av den svenska kulturen , om än en mycket obetydlig sådan - så visst jag kan väl försöka lära dig något. Även omgivningens förtvivlade försök att lotsa sverigedemokraten på rätt spår är ju en del av den svenska kulturen.
Jo, jag förstod vad du syftade på med trenden, men elaj somjag kan vara ibland tyckte jag att komiken skulle bli större om du själv förklarade.
Det finns tre augustiresultat i den där lekstugan för klipp och klistrande du har som snuttefilt. Sifo, United Minds och Yogov, de två senare var de opinionsinstitut som vid förra mätningen gav SD högst andel väljare.
Trenden. Försök föreställa dig en grupp om tio sverigedemokrater med en genomsnittlig IQ på 80, så försvinner sju av dessa tillfälligt för att klippa och klistra ihop en berättelse om hur somalier inte förstår att betala för sig på SL:s bussar, kvar är då tre sverigedemokrater. Två av dess tillhör gruppens intellektuella elit och vill inte befatta sig med sysselsättningsterapin, den tredje är väl mest som de andra.
Jag misstänker att du kanske ändå inte förstår att man inte kan jämföra två olika genomsnitt och dra några slutsatser från detta. Tja, visst kan man, du gjorde ju det, men det är dessvärre lika korkat som att påstå att de tio sverigedemokraternas genomsnittsintelligens ökar om sju av de mest korkade inte är med vid ett mättillfälle.
Och så är jag tillbaka till det faktum att den senaste opinionsundersökningen visade att mer än var tionde sd-sympatisör försvann vid augusimätningen. Resultatet ligger dock inom den statistiska felmarginalen men om trenden håller i sig kommer sd fortsätta att minska,
I sammanhanget kan det vara på sin plats att nämna att man bör ta Yogovs undersökningar med en nypa salt. Där handlar det inte om ett slumpmässigt urval, utan deras tyckarpanel har aktivt sökt sig till dem.
Antingen är du en riktigt rolig liten ironisk prick, eller så är dina föräldrar helt enkelt bröder. Lite svårt att greppa.
På länken hittar du samtliga opinionsmätningar av Sifo, Synovate, Skop, Sentio, Novus, Demoskop, United Minds , SCB och YouGov sedan april 2006. Trenden visar att SD ökar för varje år. Precis vad vill du hjälp med att förstå?