Inlägg från: sumpbävern |Visa alla inlägg
  • sumpbävern

Vad är svensk kultur?

Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-23 07:32:10 följande:

Nej, i majoriteten av dessa fallen har jag inte tagit meningen ur sitt sammanhang. I ett fåtal nämnde du något om kurdisk mat efteråt. Det var allt.
    Du har fortfarande inte svarat på min fråga... 

Tror nog jag nämnde de flesta muslimska länder NG, och det ser du om du släpper somalierna en stund.

Så, vad vill damen fråga? Missade tydligen den. 
  • sumpbävern
    FMGA skrev 2011-08-22 23:14:46 följande:
    Från 6,8 procent ned till 6,0 procent.

Tja, den trenden är möjligen ökande  för en  sverigedemokrat. Kanske rentav ett exempel på en genuin tradition - att inte förstå skillnaden mellan plus och minus.

Men du har rätt, sverigedemokratisk matematik har jag aldrig förstått, men så är väl den - om man ska vara ärlig -  bara ett exempel på viljans seger över förståndet.

Du verkar inte förstå mycket alls.  Exakt vad i graferna är det du inte förstår? Eller är du bara så ledsen att du inte vill se? Tungan ute

http://status.st/
  • sumpbävern
    Krumpy skrev 2011-08-22 23:56:18 följande:
    Not OK. Du fortsätter bedriva din oärliga framläggning av resultatet från undersökningen i fråga.
    Det skiljer endast en procentenhet mellan den fjärde och sjunde viktigaste frågan. Alltså är det
    felaktigt att framställa just invandringsfrågan som speciellt avgörande i människors liv.

Det är mer ärligt att framställa invandringsfrågan som mindre viktig i folks liv, jämfört med frågor
    om arbetslöshet, ekonomi och sjukvård. Eller jämförbart viktig med frågor om äldreomsorg, miljö
    och skola som låg inom en procentenhet från invandringsfrågan.

Att bara 114 personer valde att svara på frågan om invandringspolitiken säger väldigt mycket,
    till skillnad från vad du vill inbilla dig själv.

Bla, bla bla. Kan du göra någonting själv?

http://www.svensktnaringsliv.se/multimedia/archive/00022/Sverigedemokraternas_22085a.pdf

Hur många timmar ska du lägga ner på att förklara bort den då? 
  • sumpbävern
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-23 07:51:13 följande:

SVT?
    Jag har noll koll på hur nationaldagen firas där och nu undrar jag vilken källa du har till ditt påstående att;  "Svensk kultur de senaste åren är att visa upp somalisk mat, iransk dans, turkisk blaha och arabisk blähä istället för svensk kultur på våra högtidsdagar" samt;" svenska flaggans dag aka nationaldagen består idag mest av somalisk dans och annat exotiskt." och; "Eeeeh, jaha? Mer somalisk dans på nationaldagen alltså" och; "Jag blir tvingad att se skiten om jag vill fira nationaldagen på klassiskt vis."  Och slutligen; "Men varför somalisk dans och kurdisk mat på sveriges nationaldag?"

På vilket sätt består Sveriges nationaldag mest av somalisk dans och "annat exotiskt"?
    På vilket sätt blir du tvingad till detta om du vill fira nationaldagen på klassiskt vis?  

" På nationaldagen hölls det ett firande med somaliskt tema på nationaldagen. Dansgrupper uppträdde och en somalisk man sjöng som sagt svenska folkvisor tillsammans med en grupp från Värlmland"

Jag vet inte om somaliern och värmlänningarna sjöng sjösala vals på SVT eller fyran, men någonstans uppträdde de tydligen.

Men snälla tant, läser du tidningar, tittar på lokal-TV, ser dig runt på lite forum och sånt ibland ? Jag kan länka dig många exempel, men du får ta sajterna för vad de är; invandringskritiska. 

• sumpbävern

För det första tycker jag inte om att diskutera med folk som bara spelar jävligt ovetandes och dumma hela tiden. Var lite seriös någon gång. 

• sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-23 08:10:00 följande:
    Fråga ett: BORTSETT från det parti du själv röstade på, vilket har den bästa invandringspolitiken. 16% ansåg då SD, dvs när de redan bortsett från det parti de faktiskt röstade på!

Sen ser vi till hur viktig invandringsfrågan är och tom bland SD sympatisörer är tex straffrätt mer intressant än invandringen, liksom arbetslinjen.

Det där om svenska värderingar och hur man ser Sverige i förhållande till andra länder känns lite off i denna diskussion.
    Som vanligt. Nu ska PK vrida, vända, sura, påpeka och förneka. Så den här undersökningen visar heller ingenting tycker du?

Lyssna en gång till nu, det svider förmodligen och gör så jätteont att en liten tår förmodligen tittar fram i ögonvrån, men, bara för att SD har runt 7% stöd så betyder det inte att svenskarna tycker deras invandringspolitik är kass. Det betyder bara att man tycker andra frågor är viktigare. 

• sumpbävern
    Nice Girl Wrong Place skrev 2011-08-23 08:30:45 följande:
    Men du - det där skrev jag efter att du kommit med samtliga påståenden. Jag trodde då du syftade på det enda firande av nationaldagen i Sverige 2011 där somalier ens uppträdde.
    När jag refererade till det, så skrev du "Va? Men det där är en annan sak, eller?"

Du har skrivit att nationaldagen består av somalisk dans och kurdisk mat, du har sagt att Sveriges nationaldag "mest" består av somalisk dans. Långt innan jag ens kom in i tråden, utan att en enda gång förklarat, vad du pratar om?

Och nej - om du ska länka går det jättebra att länka till arrangören av ett event. Där var nämligen där man såg exakt hur firandet gick tillväga, medan man på PI läste något helt annat. 
    Källkritik.     

ETT enda firande med somaliskt inslag? Ok. Du har visst haft fullt upp på nationaldagen som hunnit se alla firanden landet runt. Att somalier kom upp så många gånger betyder nog inte mer än att det var mitt första exempel som folk svarade på. Du har ju alltid haft förmågan att lusläsa för att hitta eventuella fel som du kan spinna vidare och gå ner i atomer på.

Alltså, du har inte märkt alls att det är så otroligt viktigt att framhäva "utländsk" mat, dans och annat på våra högtider typ nationaldagen? Fantastiskt.

Länkar lite äkta svensk kultur så alla förstår vad svensk kultur innebär:

">

Flört

• sumpbävern
    TheCoopers skrev 2011-08-23 08:33:12 följande:
    Men det stämmer ju inte . Jag har aldrig varit på ett midsommarfirande i Sverige som har somalisk dans . Jag tror däremot att de har det i Rinkeby , vilket kanske inte är så konstigt ens för dig ?

och jo det speglar hur Sverige ser ut idag ... naturligtvis såg det inte ut så för 200 år sedan . Men dagens Sverige har invånare från alla världens hörn . Det är ett faktum .

Lyssna nu, varför fira utländska seder (läs muslimska) på Sveriges nationaldag? Har svensken i gemen tagit till sig somaliskt dans (NG) till den grad att vi nu bör fira den på Sveriges egen dag? Kan vi inte försöka få till stånd "hela världens dag" istället så vi kan dansa exotiskt och äta hela världens allsköns rätter tillsammans för de som vill, så behåller vi nationaldagen och svenska flaggans dag och firar svensk kultur  för de som vill?
  • sumpbävern
    långkalsong skrev 2011-08-23 10:26:49 följande:
    Inhemsk kultur är det man inte tänker på utan är självklart och inte ifrågasätts.

Annan kultur är det man undrar vad de gör egentligen och varför.

Varför är det så viktigt att dra en gräns mellan kultur och kultur?
    Enda skillnaden är att de är olika. 

Precis så är det. 
Svar på tråden Vad är svensk kultur?