Inlägg från: sumpbävern |Visa alla inlägg
  • sumpbävern

Vad är svensk kultur?

MrsAssault skrev 2011-08-21 20:07:47 följande:
    Blir du tvingad att dansa somalisk dans???

Jag blir tvingad att se skiten om jag vill fira nationaldagen på klassiskt vis. Det är Sveriges dag, inte Iraks eller Somalias.
  • sumpbävern
    trettioplus skrev 2011-08-21 20:09:38 följande:
    Varför går inte du ut och dansar lite "ursvensk polska" istället?

För hundra år sedan, när vår värld var mindre global, då dansade man och spelade man också på olika sätt. Skillnadena då var att man dansade och spelade på ett sätt i österdalarna och ett annat i västerdalarna, eller rent av olika från by till by. Har dansen och musiken förstörts av det? Nej den har blivit inspirerad, moderniserad, spridd och bevarad på grund av utbytet. Detsamma är det som sker just nu, bara det att kontaktytan är större. Det finns dock klara paralleller mellan folkmusik världen runt.

Jaha? Så mer somalisk dans då?
  • sumpbävern
    trettioplus skrev 2011-08-21 20:21:51 följande:
    Jag undrar hur många av de "svenkhetsvurmande" som är oroliga över att vårt julfirande blir allt mer nordamerikanskt?
    Julfirandet har ju religiösa rötter. Dagens julfirande...hooost...julfest så ingen blir kränkt Flört...är en blandning av religiösa ocg hedniska seder blandat med en enorm portion köpfest. Vi har tagit till oss den skiten med
  • sumpbävern
    TheCoopers skrev 2011-08-21 20:09:33 följande:
    jag vill också bli tvingad till det ! Cool

Du vill bara bli tvingad mellan två somalier Flört
  • sumpbävern
    MammaG skrev 2011-08-21 21:03:13 följande:
    Det lustiga är att de enda som , raljant iofs, påtsår att vad FamiljenCooper listade är rasistiskt är rasisterna själva. Men den handlar väl om att de i egenskap av psykiskt klenbegåvade inbillar sig att det är utsatta för någonslags hot

apapap popmormor. Tänk på vad du skriver nu.
  • sumpbävern

Hujedamig, inte en chans att orka läsa genom allt PK här.

Ska vi bara ta och bestämma att Sverige är enda landet i världen utan en egen kultur då? Alla andra får kallas somalier, tyskar, turkar och långtbortistanier, men svensk- ser ni- blir ju genast så svårt. Alla är vi ju svenskar...jag menar...alla är vi ju invandrare...alltså...allt är ju afrikanskt (i Sverige vill säga) ..eller jag menar...eller..tror...eller...nån som vill ha en glass?Förvånad

• sumpbävern
    I Blackrose I skrev 2011-08-21 21:47:06 följande:
    Gjorde helt rätt att sälja vapen?!

Annars hade Finland tillhört Sovjetunionen redan på 40-talet, så ja.
  • sumpbävern
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-21 20:39:00 följande:
    Vadå på klassikt vis, hur länge tror du Nationaldagen har firats officiellt? 

Och har redan somaliska dans-inslag?
  • sumpbävern
    I Blackrose I skrev 2011-08-21 22:06:13 följande:
    Nej, självklart finns det en svensk kultur bara det att man får acceptera att det som kallas för svensk kultur är en blandning med influenser utifrån. Håller du med?

Har aldrig någonsin påstått något annat. Det är exakt samma i alla världens länder, inklusive Iran. Men jag har aldrig hört makthavare i andra länder förlöjliga eller förneka sin egen kultur helt öppet.
  • sumpbävern
    Tonårsmamman1 skrev 2011-08-21 22:07:24 följande:
    Jag förstår att det är snurrigt i din hjärna, men om du skakar den ordentligt, så kanske det kan hoppa ut något vettigt Flört

Bra sagt, för där sammanfattade jag nämligen dagens PK-SverigeGlad
Svar på tråden Vad är svensk kultur?