Inlägg från: sumpbävern |Visa alla inlägg
  • sumpbävern

Vad är svensk kultur?

Brünnhilde skrev 2011-08-21 19:14:08 följande:
    Ja, det där retar jag mig jättmycket på. Det verkar som om det alltid behövs minst ett utländskt inslag som "alibi" för att få framföra svensk musik. På folkmusikfestivaler, men även till och med på Nationaldagen!

Typ: "idag ska vi få höra Stockholms spelmanslag spela polskor. Men - det betyder inte alls att vi tycker att svensk folkmusik skulle vara bättre eller finare än andra länders folkmusik! Det får ni _absolut_ inte tro att vi tycker! Och för att _verkligen_ visa att vi inte tycker så, så kommer här nu först Urszckük på kurdisk rörflöjt".

haaahahah......mycket bra exempel. Det skulle jag vilja kalla att försöka tvinga på folk andra kulturer.
  • sumpbävern
    jaghopparhögt skrev 2011-08-21 19:17:03 följande:
    Det har alla länder.

Vissa mer, andra mindre. Sverige är ett av få europeiska länder som har varit en militär stormakt. Det var vi i ca: 100 år.
  • sumpbävern
    Brünnhilde skrev 2011-08-21 19:20:18 följande:
    Fast skillnaden är, att tidigare invandrargrupper:

a) försörjt sig själva och varit till nytta för Sverige (t.ex. vallonerna som lärde oss mycket om bruksnäring, smide och glas, eller Hansatyskarna som knöt handelskontakter med resten av världen)

b) aldrig kommit så många åt gången

c) alltid assimilerat sig inom loppet av någon generation. Den enda gruppen som inte har gjort det, av alla invandrare före 1960-talet ungefär, är judarna

Alla finnar inte att förglömma.
  • sumpbävern
    TheCoopers skrev 2011-08-21 19:21:58 följande:
    Packet ?

Det tog jag som ett skämt cooper.
  • sumpbävern
    Brünnhilde skrev 2011-08-21 19:23:28 följande:
    Nu förstår jag inte hur du menar. Det finns levande folkdansgillen i varenda svensk stad, där man träffas och tränar danserna minst en gång i veckan, samt har fester ibland om lördagkvällarna. Likaså har Hemslöjden, och olika studieförbund, runt om i landet kurser i folkdräktssömnad. Det är ett levande och viktigt intresse för många..! Jag vet t.o.m. kvinnor som vill göra allting rätt, d.v.s. de spinner själva ullen och linet och väver tyget till persedlarna i sina folkdräkter..!
    mm, och kolla alla folkmusiksfestivaler i Dalarna m.fl.  De drar mer folk än någon annan festival.
  • sumpbävern
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 19:27:53 följande:

Svensk kultur är vad svenskar och Sveriges invånare gör och agerar. Eller, mer konkret, det finns tusentals svenska kulturer, beroende på hemort, klass, intellektuell nivå, hobbies och mycket annat. Att tala om en svensk kultur är litet som att tala om en amerikansk kultur, så extremt förenklat att det blir meningslöst att diskutera. Vilket är exakt varför vare sig SD eller någon annan ens försökt beskriva "svensk kultur" - så fort man försöker så utesluter man stora delar av befolkningen, och förlorar då många väljare på en gång.

Jag tycker inte man ska jämföra Sverige eller någat annat flera tusen år gammalt land med USA (antar du inte menade syd-amerika) som historiskt sett är ett nyfött land uppbyggt av folkslag från hela världen.
  • sumpbävern
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 19:31:33 följande:

Du glömmer romerna, samerna (som iofs inte är invandrare; strikt talat kan man ju säga att svenskarna inte assimilerade sig efter samerna, så det är milt sagt stenkastande i glashus när svenskar talar om assimilation va), skåningarna, gutarna, värmlänningarna... De som assimilerat sig sämst är ändå, tycker jag, Sverigedemokraterna och deras högerextrema allierade. De har verkligen inte fattat sig på svensk kultur, och tycker dessutom att DE ska få bestämma vad svensk kultur är, oavsett vad resterande 90% av befolkningen tycker.

Romerna försörjer sig på sitt vis. World wide.

Bevisa att samerna var här först.

Vad tycker 90% av befolkningen menar du?  
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 19:31:46 följande:
    Å andra sidan var sveriges befolkning rakt av inte lika stor då så på det stora hela var det ju en "massinvandring" då också. Och vad spelar det för roll om hundratusen invandrare kommer på ett år när bara 10.000 av dem får stanna?

Onej, vallonerna stod inte för någon massinvandring.

Tja, se dig om i landet. Vad tycker du själv? 
  • sumpbävern
    Dorian Ertymexx skrev 2011-08-21 19:32:32 följande:

Du menar de där spelmännen och husbyggdsfolken som Sverigedemokraterna kallade för "svenskfientliga"?

Det får stå för dem, inget jag ställer på.
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 19:33:08 följande:
    Svenskar är ETT land och ETT folk, muslimer är flera olika folkgrupper! Svårt att förstå skillnaden? Och vill du hävda att svenskar INTE har en kultur som går ut på att festa loss på helgerna och gå på krogen? Fan, majoriteten av våra våldsbrott beror ju på det!

Nu lät du som Hitler. Ein volk... Ein.....
     Kul att höra att svenskarna är ett folk i allafall, så brukar det bara låta när det är något negativt Glad

Men jösses, islam är samma skit var det än finns.

Ahaaaa, svensk kultur är droger och våldsbrott Flört

Undrar hur det skulle gå om mulimerna som redan nyktra är grovt överrepresenterade i brottsstatistiken skulle börja nyttja alkohol, vad tror du?      
Svar på tråden Vad är svensk kultur?