Inlägg från: sumpbävern |Visa alla inlägg
  • sumpbävern

Vad är svensk kultur?

Svensk kultur de senaste åren är att visa upp somalisk mat, iransk dans, turkisk blaha och arabisk blähä istället för svensk kultur på våra högtidsdagar. *Mår illa* 

• sumpbävern
    Tobias Billström skrev 2011-08-21 17:03:36 följande:

Och på nationaldagen så firar vi mångfald istället för att fira landet Kräks

Precis, som om inte 364 dagar av mångblaha om året skulle räcka. 
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 17:13:23 följande:
    Den svenska kulturen är att resa, att uppleva andra delar av världen. Den svenska kulturen är invandring. Den svenska kulturen är en ständigt pågående handel med andra länder. Den svenska kulturen är sill och potatis på midsommar, att ta en lat dag och inte göra ett skit på nationaldagen ev. kaaanske hänga upp en svensk flagga om andan faller på. Svensk kultur är att inte bli arg inför andra men muttra och skriva sura insändare när man kommit hem. Svensk kultur är att supa skallen av sig på fredagar och lördagar. Svensk kultur är att skylla på tjejen vid en våldtäkt. Svensk kultur är julöl och skinka till jul.

Jag kan fortsätta läänge till. En sak som dock alltid verkar glömmas bort: Svensk kultur är inte ett jävla skit utan andra länders kultur.

Ok, vad anser du om att bli påtvingad andra kulturer då? Och hur menar du att Sveriges kultur är invandring?
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 17:13:23 följande:
    Den svenska kulturen är att resa, att uppleva andra delar av världen. Den svenska kulturen är invandring. Den svenska kulturen är en ständigt pågående handel med andra länder. Den svenska kulturen är sill och potatis på midsommar, att ta en lat dag och inte göra ett skit på nationaldagen ev. kaaanske hänga upp en svensk flagga om andan faller på. Svensk kultur är att inte bli arg inför andra men muttra och skriva sura insändare när man kommit hem. Svensk kultur är att supa skallen av sig på fredagar och lördagar. Svensk kultur är att skylla på tjejen vid en våldtäkt. Svensk kultur är julöl och skinka till jul.

Jag kan fortsätta läänge till. En sak som dock alltid verkar glömmas bort: Svensk kultur är inte ett jävla skit utan andra länders kultur.

Du hittade väldigt mycket skit i din syn på svensk kultur vill jag påstå. Är det fel om jag påstår att typiskt muslimska länders kulturer består av terrordåd mot oliktyckande, att behandla kvinnor som kreatur, slå ihjäl sina barn när de vanhedrar familjen, vidrigt djurplågande, hat, hat och mera hat?
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 17:52:09 följande:
    Nehej, men för mig är det tex inte tradition (aka kulturellt) att gå i kyrkan på avslutning som många brukar gaffla om. Bara för att ta ett exempel.
    Sverige är ett stort land, det som är kultur på ett ställe är det inte på ett annat osv.
    Sen är vi ett land där de första invåndarna kom just via invandring och sedan dess har vi ALLTID haft invandring, det går inte att komma ifrån även om somliga tror det och har fått för sig att den förste svensken kröp fram under en stock i skogen och att inte en jävel flyttade in i Sverige innan 1800 talet eller sådär...

Sen är kultur något som skapas i relation till andra, hade vi inte haft relationer till andra länder hade vi inte haft en definierad kultur. Simple as that. Men nej, jag menar inte att vi hade varit kulturlösa bara för att vi inte hade kunnat sätta kulturen i relation till andra, men vi hade inte utvecklats, vi hade stagnerat och våran kultur hade gått under och det tämligen snabbt. För hur mycket du och dina likar än hatar det så kommer så gott som 100% av den svenska kulturen ursprungligen från andra länder, sen har vi tagit det till oss, ändrat på det för att passa oss och gjort det vår, men ursprunget är och förblir något icke svenskt. Säg en enda svensk kultur grej och jag lovar att jag kan påvisa på vilket vis det från början kommit till i utbyte från andra länder!

Alla länders invånare kom via invandring, inga kröp fram under en stock i skogen.
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 18:51:12 följande:
    Jag menar på att man inte kan bli påtvingad andra kulturer, man kan bli påtvingad att andra firar sina kulturer ev. men inte att fira dem själv så tillvida vi inte plötsligt får en diktatur dvs.

Jag menar att det hör till Sveriges kultur att ha invandring då det är något vi alltid har haft!
    Och arbetskraftinvandring under, låt säga, 1600-talet jämför du med hundratusentals invandrare på några år idag?
  • sumpbävern
    Plutteli skrev 2011-08-21 18:55:27 följande:
    Jasså? Frånsett det där om våldtäkt tycker jag inte jag hade direkt något negativt om den svenska kulturen.
    Sen tycker jag det är ganska komiskt att "muslimska länder" alltid klumpas ihop till att ha en och samma kultur. Att skriva om "muslimsk" kultur på det sätter är som när USA klumpar ihop alla Europeiska länder och säger att vi har samma kultur.

Men klumpa ihop svenskar med våldtäkt och råfylla på helgerna är ok?
  • sumpbävern
    trettioplus skrev 2011-08-21 19:01:39 följande:
    Och vilken svensk kultur är det du vill se då?

Folkdräkter och folkdans?

Hur tror du att en sådan kulturyttring skall överleva om det enda bidraget den får är att folk vill se på det med ett halvt öga under midsommar?
    Vem skall spela musiken, lära ut danserna, bevara och sy folkdräkterna och dansa om det enda intresse som visas är några minuters halvhjärtad uppmärksamhet en gång om året?

Jag vill se den kulturen vi har vant oss vid. Ett exempel; svenska flaggans dag aka nationaldagen består idag mest av somalisk dans och annat exotiskt. Vad har det med Sverige att göra, och blir det inte istället Somalia som hamnar i fokus?
  • sumpbävern
    TheCoopers skrev 2011-08-21 19:03:21 följande:
    Svensk kultur är :

Ärtsoppa och pannkakor på torsdagar
    Midsommarafton
    Sol/sommar dyrkan
    Kräftskivor
    Tvättstugelappar
    Dansband
    Röda stugor med vita knutar
    Mellanmjölk
    Konflikträdsla
    Lågmäld tills efter 2 öl då blir man Kalle lustig
    Kalles kaviar
    Pizza med bea

osv osv osv

Så är det, visst låter det rasistiskt?
  • sumpbävern
    jaghopparhögt skrev 2011-08-21 19:10:28 följande:
    Tycker inget av de sakerna som har nämnts har så mycket med svensk kultur att göra, är ju mest ytliga saker. Svensk kultur tycker jag mer handlar om att man i Sverige inte kan få högre status genom att ha en massa pengar utan att det handlar om vad du gör istället. Tycker inte man behöver åka långt ner i Europa för att märka att mycket pengar automatiskt är lika med en människa man ser upp till.  Gar träffat engelsmänn som har försvarat engelska maffialedare och sett dom som framgångsrika i livet eftersom de har tjänat massor av pengar.

En annan sak som jag tycker är typiskt svenskt är fred och diplomati. Sverige har inte legat i krig på många år och lyckades stå neutrala under två världskrig. Svensk diplomati är ju världskänd och det har funnits svenska diplomater för att medla i princip alla konflikter efter andra världskriget. Två bra exempel är Olof Palme och Carl Bildt.
    Även det du nämner är svensk kultur om nu nyare sådan. I långa loppet har annars Sverige en otroligt krigisk historia.
Svar på tråden Vad är svensk kultur?