Plutteli skrev 2011-08-21 17:52:09 följande:
Nehej, men för mig är det tex inte tradition (aka kulturellt) att gå i kyrkan på avslutning som många brukar gaffla om. Bara för att ta ett exempel.
Sverige är ett stort land, det som är kultur på ett ställe är det inte på ett annat osv.
Sen är vi ett land där de första invåndarna kom just via invandring och sedan dess har vi ALLTID haft invandring, det går inte att komma ifrån även om somliga tror det och har fått för sig att den förste svensken kröp fram under en stock i skogen och att inte en jävel flyttade in i Sverige innan 1800 talet eller sådär...
Sen är kultur något som skapas i relation till andra, hade vi inte haft relationer till andra länder hade vi inte haft en definierad kultur. Simple as that. Men nej, jag menar inte att vi hade varit kulturlösa bara för att vi inte hade kunnat sätta kulturen i relation till andra, men vi hade inte utvecklats, vi hade stagnerat och våran kultur hade gått under och det tämligen snabbt. För hur mycket du och dina likar än hatar det så kommer så gott som 100% av den svenska kulturen ursprungligen från andra länder, sen har vi tagit det till oss, ändrat på det för att passa oss och gjort det vår, men ursprunget är och förblir något icke svenskt. Säg en enda svensk kultur grej och jag lovar att jag kan påvisa på vilket vis det från början kommit till i utbyte från andra länder!
Alla länders invånare kom via invandring, inga kröp fram under en stock i skogen.