• sju27

jag kräver ett svar nu! pallar inte mer!

Nu är jag trött på den här jävla skiten med att man fan aldrig blir gravid :( vi har provat ALLT!!!

Den 22/8 så ska jag på återbesök till min bm, (hon bad oss vila ifrån verkstan under sommaren) men är livrädd för vad hon ska säga, inte ge oss en riktigt utredning eller bara ta min oro på skämt..

Vi har försökt i snart 2 år nu, inte ett enda pluss!! Bara en massa försenade menstrationer, rubbade cyklar, pms och bortkastade pengar!

Finns det någon, enstaka vettig själ här inne som vet något om vad vi ska ta oss till?
    Rosenrot, BDG, zink, Bisolvon, Folsyra, Munkpeppar, ÄL-test, sex VARJE dag.. vi har provat ALLT..

någon som har något att tipsa om som jag inte redan har hört? är trött på alla dessa myter!

Stor kram!

• Svar på tråden jag kräver ett svar nu! pallar inte mer!
  • WimZy

Har ni försökt ett år så har ni rätt att få remiss, så ni blir utredda.

• WimZy

I mitt fall så har jag fel på mina hormoner och har väldigt sällan ägglossning. Hoppas ni får svar på varför det inte funkar. Lycka till! :)

• sju27
    WimZy skrev 2011-08-17 00:33:20 följande:
    I mitt fall så har jag fel på mina hormoner och har väldigt sällan ägglossning. Hoppas ni får svar på varför det inte funkar. Lycka till! :)
    Ja jag hoppas att vi får en utredning! vet du hur det går till när dom gör en sådan? vad finns det för hjälp att få? kram!
  • WimZy

Oj, det är fyra/fem år sedan jag gjorde den, så jag kommer inte riktigt ihåg, men ...

Du kommer att få lämna blodprover och göra en kontraströntgen av dina äggledare för att kolla så det är passage för ägget att komma ner mot livmodern.
    Din man kommer att bli petad i rumpan (ursäkta uttrycket) för att dom ska känna på prostatan samt lämna spermaprov. Kommer inte ihåg om han också lämnar blodprover, men tror inte det.

Sedan finns det olika metoder att hjälpa er beroende på vilket svar ni får på utredningen. 

Ni borde verkligen få en utredning om ni försökt i två år! Det är bara att stå på er om dom säger annat!  

• LS 1976

Hej!

Håller med om att ni har rätt till utredning om ni försökt i mer än 1 år utan resultat. Hur utredningen går till kan nog variera något, dels beroende på var ni gör den och vad de hittar under utredningen. För egen del fick jag göra vanlig gyn undersökning med vaginalt ultraljud samt ta åtskilliga blodprov. Sambon har tagit blodprov och lämnat spermaprov. Eftersom "felet" ligger hos mig har sambon inte behövt göra något mer. Direkt efter utredningen satte vi igång med vårt första IVF försök.

Innan vi började vår utredning hade jag ätit 5 kurer Pergotime utan resultat.

• lbe73

Hej!

Är lite i samma sits som du! Har provat det mesta.
    Vi vet dock att vi kan bli gravida, men det har tyvärr lett till två missfall. Den ena i vecka 14 och den andra i vecka 8.
    Ska jag vara ärlig så förstår jag inte hur vårt tålamod har hållt i. Efter två års försök blev jag gravid. Detta resulterade i missfall 1. Efter ytterligare 2 år blev jag gravid igen och fick missfall....igen!

Nu har det gått 8 månader sedan vårt senaste missfall och vi har nu sökt hjälp! Utredningen börjar i november.

Har som du provat det mesta allt från folsyra, äl-tester, bisolvon mm. Efter att vi ringde och bokade tid för utredning, bestämde vi oss för att vi försöker koppla av och ta allt med ro (om det nu ens är möjligt, men vi ger det ett försök) fram tills utredningen i november. Inga mera tester, bisolvon-kurer, folsyre-tabletter mm..

Ni har ju som sagt ovan rätt till att söka hjälp, gör det tycker jag! Och kan det kanske vara något att släppa alla andra så kallade "hemma-tester" fram till dess att utredningen börjar? Jag känner själv att jag hamnat i en ond cirkel där jag under hela min vakna tid andas, tänker, drömmer om barn...det är lätt att det blir för mycket!

Hoppas allt går bra för er!

• Luella

Som fler redan skrivit, efter ett år har man rätt att bli utredd. Var bor du TS? Det kan ju finnas fler alternativ än din BM.

Vi bokade tid för utredning privat när vi försökt utan resultat i ca 11 månader. Direkt efter den var klar ställde vi oss i landstingskön för IVF men bestämde oss ganska snabbt för att köra privat istället eftersom kön var jättelång.

Jag vet inte hur gammal du är TS men för min del var åldern en faktor eftersom man har svårare för att bli gravid när man är äldre.

Varmt lycka till!

• Zinfandel

Ts: 22 år och provat allt..?! Kom igen. Du har ju allt som finns att testa framför dig. Första tipset, glöm BM och satsa på en gyn eller en fertilitetsklinik så är det nog snart löst. Lycka till..!

• Humlan83

Vi har försökt i 1 1/2 år! Frustrerande månader! Provade rosenrot - vilket inte hade någon verkan i mitt fall. Började gå på akupunktur - fick där många fina tips hur man med alternativa metoder kunde öka fertiliteten. Dessa tips började jag följa * minska med mjölkprodukter, lämna bort vitt mjöl och socker  *te av ringblomma, daggkåpa o rölleka dagligen  *magnesium o zink tillskott (även för mannen)  *adukiböna
    Är gravid nu (alldeles i början) o vet inte om jag blev gravid pga att jag gick på akupunktur o följde hennes tips eller om det bara var så att det var vår tur...

• sju27
    WimZy skrev 2011-08-17 09:55:56 följande:
    Oj, det är fyra/fem år sedan jag gjorde den, så jag kommer inte riktigt ihåg, men ...

Du kommer att få lämna blodprover och göra en kontraströntgen av dina äggledare för att kolla så det är passage för ägget att komma ner mot livmodern.
    Din man kommer att bli petad i rumpan (ursäkta uttrycket) för att dom ska känna på prostatan samt lämna spermaprov. Kommer inte ihåg om han också lämnar blodprover, men tror inte det.

Sedan finns det olika metoder att hjälpa er beroende på vilket svar ni får på utredningen. 

Ni borde verkligen få en utredning om ni försökt i två år! Det är bara att stå på er om dom säger annat!  
    Okej, tack för ditt svar! man blir så jävla nervös, min tid hos bm blev inställd då hon blev sjuk.. skit. men har en ny tid nu den 6/9, så hoppas hon har något vettigt att säga, eller kanske skicka mig vidare om inte annat.. du har barn nu eller försöker ni fortfarande? kram!
Svar på tråden jag kräver ett svar nu! pallar inte mer!