• sju27

jag kräver ett svar nu! pallar inte mer!

Nu är jag trött på den här jävla skiten med att man fan aldrig blir gravid :( vi har provat ALLT!!!

Den 22/8 så ska jag på återbesök till min bm, (hon bad oss vila ifrån verkstan under sommaren) men är livrädd för vad hon ska säga, inte ge oss en riktigt utredning eller bara ta min oro på skämt..

Vi har försökt i snart 2 år nu, inte ett enda pluss!! Bara en massa försenade menstrationer, rubbade cyklar, pms och bortkastade pengar!

Finns det någon, enstaka vettig själ här inne som vet något om vad vi ska ta oss till?
    Rosenrot, BDG, zink, Bisolvon, Folsyra, Munkpeppar, ÄL-test, sex VARJE dag.. vi har provat ALLT..

någon som har något att tipsa om som jag inte redan har hört? är trött på alla dessa myter!

Stor kram!

• Svar på tråden jag kräver ett svar nu! pallar inte mer!
  • sju27
    WimZy skrev 2011-08-17 00:33:20 följande:
    I mitt fall så har jag fel på mina hormoner och har väldigt sällan ägglossning. Hoppas ni får svar på varför det inte funkar. Lycka till! :)
    Ja jag hoppas att vi får en utredning! vet du hur det går till när dom gör en sådan? vad finns det för hjälp att få? kram!
  • sju27
    WimZy skrev 2011-08-17 09:55:56 följande:
    Oj, det är fyra/fem år sedan jag gjorde den, så jag kommer inte riktigt ihåg, men ...

Du kommer att få lämna blodprover och göra en kontraströntgen av dina äggledare för att kolla så det är passage för ägget att komma ner mot livmodern.
    Din man kommer att bli petad i rumpan (ursäkta uttrycket) för att dom ska känna på prostatan samt lämna spermaprov. Kommer inte ihåg om han också lämnar blodprover, men tror inte det.

Sedan finns det olika metoder att hjälpa er beroende på vilket svar ni får på utredningen. 

Ni borde verkligen få en utredning om ni försökt i två år! Det är bara att stå på er om dom säger annat!  
    Okej, tack för ditt svar! man blir så jävla nervös, min tid hos bm blev inställd då hon blev sjuk.. skit. men har en ny tid nu den 6/9, så hoppas hon har något vettigt att säga, eller kanske skicka mig vidare om inte annat.. du har barn nu eller försöker ni fortfarande? kram!
  • sju27
    LS 1976 skrev 2011-08-17 12:07:08 följande:
    Hej!

Håller med om att ni har rätt till utredning om ni försökt i mer än 1 år utan resultat. Hur utredningen går till kan nog variera något, dels beroende på var ni gör den och vad de hittar under utredningen. För egen del fick jag göra vanlig gyn undersökning med vaginalt ultraljud samt ta åtskilliga blodprov. Sambon har tagit blodprov och lämnat spermaprov. Eftersom "felet" ligger hos mig har sambon inte behövt göra något mer. Direkt efter utredningen satte vi igång med vårt första IVF försök.

Innan vi började vår utredning hade jag ätit 5 kurer Pergotime utan resultat.
    Ja jag är jättenervös för utredningen, man känner sig så blottade, man tänker ju " kan själv", men man måste väl ta all hjälp man kan få runt omkring. hur lång tid tog er utredning? och hur får man pregotime? vem skriver ut det? och vad krävs för att man ska få försöka med det? har läst att det har hjäpt jättemånga.. kram!!
  • sju27
    lbe73 skrev 2011-08-20 16:33:49 följande:
    Hej!

Är lite i samma sits som du! Har provat det mesta.
    Vi vet dock att vi kan bli gravida, men det har tyvärr lett till två missfall. Den ena i vecka 14 och den andra i vecka 8.
    Ska jag vara ärlig så förstår jag inte hur vårt tålamod har hållt i. Efter två års försök blev jag gravid. Detta resulterade i missfall 1. Efter ytterligare 2 år blev jag gravid igen och fick missfall....igen!

Nu har det gått 8 månader sedan vårt senaste missfall och vi har nu sökt hjälp! Utredningen börjar i november.

Har som du provat det mesta allt från folsyra, äl-tester, bisolvon mm. Efter att vi ringde och bokade tid för utredning, bestämde vi oss för att vi försöker koppla av och ta allt med ro (om det nu ens är möjligt, men vi ger det ett försök) fram tills utredningen i november. Inga mera tester, bisolvon-kurer, folsyre-tabletter mm..

Ni har ju som sagt ovan rätt till att söka hjälp, gör det tycker jag! Och kan det kanske vara något att släppa alla andra så kallade "hemma-tester" fram till dess att utredningen börjar? Jag känner själv att jag hamnat i en ond cirkel där jag under hela min vakna tid andas, tänker, drömmer om barn...det är lätt att det blir för mycket!

Hoppas allt går bra för er!
    Tack för ditt svar! Ja jag vet ju inte om jag kan bli gravid, är så jävla rädd att det ska vara något allvarligt fel..eller på min sambo, han är tio år äldre än mig, men har aldrig haft några problem. så förstår inte vad det skulle kunna vara, känner ju massor i hans ålder som får barn... :/ tack för lyckönskningen! ska som sagt dit den 6/9 till bm, då hon blev sjuk sist.. så håller tummarna att hon åtminstone kan göra något, eller skicka mig vidare! kram
  • sju27
    Luella skrev 2011-08-20 16:44:35 följande:
    Som fler redan skrivit, efter ett år har man rätt att bli utredd. Var bor du TS? Det kan ju finnas fler alternativ än din BM.

Vi bokade tid för utredning privat när vi försökt utan resultat i ca 11 månader. Direkt efter den var klar ställde vi oss i landstingskön för IVF men bestämde oss ganska snabbt för att köra privat istället eftersom kön var jättelång.

Jag vet inte hur gammal du är TS men för min del var åldern en faktor eftersom man har svårare för att bli gravid när man är äldre.

Varmt lycka till!
    Hur går man vidare om man vill få en utredningen och hjälp privat? vart vänder man sig? jag bor i västmaland. och vad kostar det?? tack för ditt svar! kram
  • sju27
    Humlan83 skrev 2011-08-21 10:49:23 följande:
    Vi har försökt i 1 1/2 år! Frustrerande månader! Provade rosenrot - vilket inte hade någon verkan i mitt fall. Började gå på akupunktur - fick där många fina tips hur man med alternativa metoder kunde öka fertiliteten. Dessa tips började jag följa * minska med mjölkprodukter, lämna bort vitt mjöl och socker  *te av ringblomma, daggkåpa o rölleka dagligen  *magnesium o zink tillskott (även för mannen)  *adukiböna
    Är gravid nu (alldeles i början) o vet inte om jag blev gravid pga att jag gick på akupunktur o följde hennes tips eller om det bara var så att det var vår tur...
    jaaa man kanske skullca ta och prova något sånt där.. hur gick akupunkturen till? du hade ingen andra "fel" utan det tog sig aldrig innan eller? kram
  • sju27
    Zinfandel skrev 2011-08-20 20:07:23 följande:
    Ts: 22 år och provat allt..?! Kom igen. Du har ju allt som finns att testa framför dig. Första tipset, glöm BM och satsa på en gyn eller en fertilitetsklinik så är det nog snart löst. Lycka till..!
    TACK! hur går man tillväga om man vill göra som du tipsar om? vart vänder man sig? jag bor i västmaland.. och vad kostar det? kram
  • sju27
    Humlan83 skrev 2011-09-02 16:15:21 följande:
    Hon lade nålar lite här och där på punkter som hade med äggstockar o fertilitet att göra. hon rekomenderade också zonterapi (men det prövade jag inte) Jag var på en vanlig gyn undersökning också. Det gjordes UL o hon såg inget avvikande som kunde ha att göra med att jag inte blev gravid. Skickades remiss för vidare utredning - men vi hann inte få någon tid förrän jag blev gravid.
    Lycka till med allt! Kramar!
    Okej, tack så mycket! ska ge det ett försök! lycka till med din graviditet! kram
  • sju27

Nu har jag varit hos bm.. och det var som ni sa! dom kan ju fan inte göra ett skit :[ GAH.
    måste ringa till fertkliniken imorgon, med deras roliga telefontider, suuuuuger! haha, blev på så jävla kasst humör av det här, sen får vi säkert vänta typ ett halvår för att ens få komma dit.. jag blir galen :(

• sju27
    Åttan skrev 2011-09-07 00:15:14 följande:
    Det är bra att du kommit så långt att du ska ringa jag å min sambo hade oxå svårt att få barn.. vi gjorde utredning- visst det var ingen höjdare men när vi väl fick reda på vad det var som gjorde att vi inte lyckades själva så var det en lättnad att få veta var det var! Efter det så rullade det på med div möten å behandligar på kliniken. Om man går via landstinget så gäller ju vårdgarantin å då ska man få komma på det första besöket inom 3 månader! Vi började förska få barn själva i april 2007 och vårt mirakel är född i oktober 2010! Visst det är 3 långa år.. men det var värt kämpandet!
    Ja det är väl det.. tack för peppandet!
    Men jag vill verkligen inte göra någon utredning, jag vill ju kunna själv :(

Får jag fråga vad det var som bråkade för er när ni ville bli gravida?

Stor kram!
  • sju27
    ad astra skrev 2011-09-07 00:21:08 följande:

Hej TS.

Jag har bara läst trådstart och jag vet exakt hur du känner dig. Jag och min man har försökt att få barn nu i 6 år. Jag har också provat alla hemmakurer mm. men inget har hjälpt.

Men för ca.1,5 år sen fick jag veta av en tillfällighet att jag lider av  svår D-vitamin brist. Jag började äta D-vitamin (som egentligen inte är en vitamin utan en hormon) och jag fick ta 7 tabletter om dagen då jag hade så svår brist på det. Det rekomenderade doset är 1 tablett per dag.

Vi hade då försökt att bli gravida i 5 år utan resultat och hade nästan gett upp men plötsligt var jag gravid. Tyvärr slutade det med MA och jag var helt förstörd. Jag förstod inte hur jag helt plötsligt hade kunnat bli gravid och trodde inte att jag skulle bli det igen men bara ett par månader efter MA var jag gravid igen och är nu i vecka 26.

Det enda förklarningen jag kan komma på är att jag började med D-vitamin för annast har jag inte ändrat på något eller provat något nytt.

Jag har även läst efteråt nu att vissa läkare håller på att forskar just kring D-vitaminens efekt vid barnlöshet och man har märkt att det faktiskt verkar finnas en samband så mitt råd är att ku ska åka till apoteket och köpa D-vitamin. Jag kan ju inte lova att det funkar för er men jag har blivit gravid nu 2 ggr på ett år efter att ha försökt i över 5 år utan att lyckas innan.

Och lycka till!!!!

Tack tack tack!
    Det var ett helt nytt tips för mina öron.. aldrig hört på maken om detta förut! ska verkligen prova, när i cykeln började du äta dom? hur märker man att man har brist på D-vitamin förresten?

tack igen! ska springa och köpa det redan imorgon! Stor kram!
  • sju27
    ad astra skrev 2011-09-07 23:38:22 följande:
    Jag hade aldrig heller ens tänkt tanken innan.

Jag började ju ta det helt ovetande om att det faktiskt kunde hjälpa även med barnlösheten så jag hade inte koll alls på vart i cykeln jag var utan tog dom oavbrutet och har även gjort det nu under hela graviditeten.

Jag var väldigt trött och seg och fick väldigt svårt att hänga med och hålla mig koncentrerad bla. jag fick diagnosen depression först men medicinen jag fick mot det gjorde allt bara värre så jag bytte läkare och sa att jag är helt SÄKER på att det är något annat som är fel och då märkte han att jag hade allvarlig D-vitamin brist.
    Jag känner verkligen att jag har fått mitt liv tillbaka tack vare dem och att jag blivit gravid är ju bara en helt fantastisk bonus.

Man kan köpa det reseptfritt i apoteket.
    Hej igen!

Jag har PCO-S........... fick reda på det idag på kvinnokliniken.. fan :( bröt ihop därinne hos henne.
    och det värsta är ju att hon vägrar hjälpa mig med medicinering för att kicka igång ägglossningen, enligt henne har landstinget en regel på att inte hjälpa de som väger över 100 kilo, jag kämpar med min övervikt varje dag och mår jämt dåligt över den, och att nu få reda på att " du är för fet, du får ingen hjälp först du går i vikt"  känns som en riktigt jävla käftsmäll.. jag har försökt gå ner i vikt sen jag var 15 liksom..

nu känns allt lönlöst, meningslöst och dödsdömt.. vad tusan ska jag göra :(
    jag äter redan LCHF och tränar, men går inte ner i vikt!!! och nu får jag inte medicinen jag behöver för att bli gravid.. :((
Svar på tråden jag kräver ett svar nu! pallar inte mer!