• spigg

Bugaboo Donkey

Här pratar vi om ALLT som har med Bugaboo Donkey att göra!

Ställ frågor, svara på frågor - allt som handlar om Donkeyn är rätt sak att diskutera här.

Innan du ställer en fråga, kolla in om svaret kanske redan finns i vår FAQ här nedan!

Vill du se bilder eller lägga upp bilder, gå med i vår grupp och kolla in bildtråden:
    www.familjeliv.se/Medlemsgrupper/bugaboo-donkey-bildtrad-392

-----

FAQ
    (Under konstruktion!)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-03 21:40
    - - - FAQ - - -

- Vad är det för innermått på sittdelen?
    Själva sätet där barnet sitter är 27 cm brett och 24 cm djupt.
    Från sittplattan och upp, dvs ryggstödet, är det ca 50 cm, och från sittplattan och ned, dvs till fotstöder, är det ca 25 cm.

- Mitt barn är för lång för Cameleon, kommer h*n få plats i Donkeyn?
    Kanske. Suffletten på Donkeyn går högre upp än på Camen så det finns lite mer marginal för längre barn i Donkeyn.

- Vad är det för mått på liggdelen?
    Liggdelen till donkeyn är ca 78 cm lång och bredden upptill är ca 30 och sedan smalnar den av nedåt, då blir den ca 26 cm.

- Hur mycket väger vagnen?
    13 kg som singelvagn, 15 kg som duo/twin.

- Vad är maxvikten?
    17 kg per säte, men i verkligeheten orkar den nog med lite mer.

- Hur mycket tar varukorgen?
    Den undre tar 10 kg, sidokorgen tar 5 kg.

- Hur bred är vagnen?
    74 cm i duo, 60 cm i mono.

- Passar de gamla Bugaboo-tillbehören även till Donkeyn?
    Parasoll och mugghållare funkar med fäste nr 2 på den smala delen och fäste nr 3 på den tjocka delen av chassit. Övriga tillbehör såsom åkpåsar och sittdynor fungerar i vagnen, men det har kommit nya som sitter perfekt.

- Ingår regnskydd?
    Ja, och det är samma skydd till sittdelen som till liggdelen.

- Det där med lufthjulen, hur funkar det?
    Det kommer med en liten pump med vagnen, smart att alltid ha med sig. Däcken tar upp till 30 psi, så för att få dem rätt pumpade kan jag tipsa om att använda en fot-cykelpump med tryckmätare. Då vet man att man har rätt mängd luft i däcken, och det är mycket enklare att pumpa upp däcken första gången med en sådan pump.

- Vilka babyskydd passar på Donkeyn?
    Följande modeller från Maxi Cosi passar med adaptern för Donkey:
    Pebble, Cabriofix och Citi sps.

- Vad finns det för färger på Donkeyn?
    Alla kombinationer går att se här:
    www.bugaboo.com/color-chooser-bugaboo-donkey

- Går det att ha ståbräda till Donkeyn?
    Ja, och det är samma som till alla Bugaboos men man får köpa till en särskild adapter för Donkeyn.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-03-01 11:52
    SÖKFUNKTION
    Högst upp till höger i den svart/gråa menyn över trådstarten finns det en vit ruta där det står "Sök i tråden". Använd dig gärna av den för att lättare hitta svar på sådant du undrar över och som kanske redan har diskuterats i tråden.
  • Svar på tråden Bugaboo Donkey
  • Xina
    LillaJag89 skrev 2011-08-09 13:24:39 följande:
    Hej! Tror jag var in på en sida som hade bilstolsadapter till graco.. men när jag mejlade wh watts och frågade sa dom att det inte fanns.. Kan man alltså bara ha maxicosi bilstol till donkeyn?
    Jag tittade på bugaboos hemsida där jag hittade en sökfunktion för vilka babyskydd som passar med Donkeyn i Sverige. Då fick jag bara upp maxi cosi. Kan hända att det finns andra modeller utomland av graco som fungerar, men inte de man köper i sverige iaf. Det finns två adaptrar som passar på Donkeyn, ena för maxi-cosi. Sen finns det till mono eller double om man har tvillingar.
  • spigg
    camriella skrev 2011-08-09 12:49:46 följande:
    Perfekta tråden för min fråga, läste igenom alla sidor och tyckte mig inte finna något svar. Vi ska köpa bugaboo donkey twin då våra små kommer i början på november de enda jag undrar nu innan vi beställer är vad mer jag ska beställa än själva vagnen? Vi ska ha en adapter till men de jag funderar på är vad man har i liggdelen? Vad har jag där i för att de inte ska frysa ihjäl i våra -15 eller vad de nu brukar ligga runt under vintertid. Pratade med butiken som (om jag förstod dem rätt) sa att själa "fottmuffen" har man bara i sittdelen och från att de är ca 6 månader, är det åkpåsen som heter "coccon" som man ska ha till? Den kan man väl inte använda så länge? Och måste jag sen köpa till "footmuffen" när de är ca 6 månader? Vore jättegulligt om ni kunde berätta hur ni tänker göra? Eftersom de flesta kanske får era små nu under hösten/vintern.

Tack på förhand!

Mvh

Gabriella
    Cocoon är det du har i liggdelen, det finns bild på den i bildtråden. Footmuff motsvarar en åkpåse, vilken man ju har i sittdelen men den KAN också användas i liggdelen, iaf de jag haft. Men jag har aldrig haft en Bugga-åkpåse så någon annan kanske vet bättre?

Huruvida du behöver en åkpåse är ju en smaksak, när dina små är 6 månade är det ju sommar och DÅ behövs den inte. Nästa vinter är de ju 1 år. Min dotter är född i januari och kommer således vara 1 år denna vinter, och jag kommer nog inte ha åkpåse till henne utan tänker ha henne i overall. Möjligtvis använder jag min gamla Brio åkpåse nu under hösten, men jag har ännu inte provat hur den passar.

Hoppas det var till någon hjälp!
  • Frila2
    camriella skrev 2011-08-09 12:49:46 följande:
    Perfekta tråden för min fråga, läste igenom alla sidor och tyckte mig inte finna något svar. Vi ska köpa bugaboo donkey twin då våra små kommer i början på november de enda jag undrar nu innan vi beställer är vad mer jag ska beställa än själva vagnen? Vi ska ha en adapter till men de jag funderar på är vad man har i liggdelen? Vad har jag där i för att de inte ska frysa ihjäl i våra -15 eller vad de nu brukar ligga runt under vintertid. Pratade med butiken som (om jag förstod dem rätt) sa att själa "fottmuffen" har man bara i sittdelen och från att de är ca 6 månader, är det åkpåsen som heter "coccon" som man ska ha till? Den kan man väl inte använda så länge? Och måste jag sen köpa till "footmuffen" när de är ca 6 månader? Vore jättegulligt om ni kunde berätta hur ni tänker göra? Eftersom de flesta kanske får era små nu under hösten/vintern.

Tack på förhand!

Mvh

Gabriella
    Jag  väntar också tvillingar i början på november och har också tänkt köpa en Donkey. Vi har haft en Cameleon till dottern tidigare och jag tyckte tyvärr att åkpåsen inte var bra i liggdelen. Den blev liksom lite bucklig under, däremot har vi haft den i sittdelen två vintrar i rad så det kommer vi absolut köpa igen. Det vi hade och tänkte ha denna gången också är riktiga fårskinn i vagnen, ha på barnen mjuka fleeceoveraller samt ha en filt över. Det räckte förra gången så jag tror att det räcker nu med. Det är så vi planerar att göra iaf.
  • Läängtar

Jag tycker inte var bucklig när jag testade i liggdelen! Tyvärr kan jag inte fota nu då åkpåsarna är nerpackade inför flytt. Tror inte jag tog nått foto på hur det såg ut inuti åkpåsen :)

Jag kommer ha åkpåse i liggdelen till dotter i vinter, och i sittdelen till sonen. Dom är 2 veckor och 17 månader gamla nu.

• CherryD
    Läängtar skrev 2011-08-09 19:19:06 följande:
    Jag tycker inte var bucklig när jag testade i liggdelen! Tyvärr kan jag inte fota nu då åkpåsarna är nerpackade inför flytt. Tror inte jag tog nått foto på hur det såg ut inuti åkpåsen :)

Jag kommer ha åkpåse i liggdelen till dotter i vinter, och i sittdelen till sonen. Dom är 2 veckor och 17 månader gamla nu.
    Nej det såg ju jättebra ut med de nya åkpåsarna (anpassade för Donkeyn?) på dina bilder!
    Hoppas att jag inte behöver ångra mig med cocoonen i vinter Flört
  • Läängtar

CherryD: cocoonen blir ju också bra, bara att man inte kan använda den lika länge :)

• memo

läste era inlägg, och börjar fundera om jag gjorde rätt som beställde 2 åkpåsar.... Har en son på 19 månader och nästa kommer om cirka 2 månader. Hade tänkt använda åkpåsen i liggkorgen - går det? Är min äldre son för gammal för åkpåse???

• Xina

Mjmc: din äldre son är inte för gammal för åkpåse. Jag ska troligen också ha det i vinter till min son som kommer vara 2,5 år. Tror att det ska funka i liggdelen också, men har inte fått min vagn än så det vet jag inte säkert..

• spigg
    Xina skrev 2011-08-09 21:28:06 följande:
    Mjmc: din äldre son är inte för gammal för åkpåse. Jag ska troligen också ha det i vinter till min son som kommer vara 2,5 år. Tror att det ska funka i liggdelen också, men har inte fått min vagn än så det vet jag inte säkert..
    Men blir det inte varmt med overall och åkpåse? Och geggigt och blött i åkpåsen med skorna?
  • Frila2
    Läängtar skrev 2011-08-09 19:19:06 följande:

Men de som är anpassade till Donkeyn kanske inte blir så. Som sagt så har jag bara den till Cameleon och den är ju gjord för att passa bra i sittdelen och det blev inte slätt under när den låg i liggdelen. Men det kanske inte påverkar så mycket.
Svar på tråden Bugaboo Donkey