Inlägg från: Luella |Visa alla inlägg
  • Luella

Bugaboo Donkey

Minas skrev 2012-07-29 21:06:26 följande:
    Hej i tråden, har följt er ett tag då Donkeyn är min absoluta drömvagn och jag har tänkt beställa en nu innan småsyskonet tittar ut i Oktober. Jag har en dotter som är runt 90 cm och snart 2,5 år. Jag var dock och testade vagnen idag och blev superbesviken då det inte alls var mycket rum att spela på uppe vid suffletten, då den var helt neddragen fanns det kanske 4cm men med suffletten öppen pga tyget som rynkar sig så nuddade hon suffletten med huvudet. Hur har ni andra med barn i denna åldern gjort? Jag kan tänka att om det var just NU så kanske det vore värt det ändå men på dessa månader kanske hon växer något också. Hur mycket utrymme har era storasyskon som är ungefär i samma ålder? Är hon ovanligt lång eller är det jag som är bortskämd med den förlängningsbara ryggen på Bugaboo bee? Började faktiskt tveka nu tyvärr och hörde att det är på G en Emmaljunga liknande Donkeyn här i höst.

Vad tror ni, hur mycket växer de på ett år? Använder man sufletten eller kan man helt enkelt ta av den kanske om det inte regnar/snöar, hon kommer ju inte att sova i vagnen direkt.
    Min dotter är dryga 3 år gammal och snart en meter. När suffletten är öppen så har hon huvudet på tyget men det är ju tunt och mjukt och inget som stör tycker varken hon eller jag. När den är nedfälld kan hon sitta utan att  "slå huvudet i" men när hon ligger och sover så sticker huvudet ut som en bula på suffletten. Men det är inte heller något som stör tycker jag och hon sover lugnt vidare och märker inte det. Suffletten ger ju efter och trycker inte ned huvudet på henne. Jag tror att att vi kommer använda vagnen över vintern och ev sälja till nästa sommar om inte Brio dyker upp med ny syskonvagn med vändbara sitsar och swivelhjul. Jag har tänkt då och då på om jag ska byta till den billigare Basson Duo men jag tycker att mono mode är så himla användbart så det är värt priset.
  • Luella

Jag måste bara fråga, är det bara jag som har problem med vobblande hjul? Jag har reklamerat och fått nya men jag kan fortfarande inte springa med vagnen (tex om man ska med en buss eller så). Det blev bättre med nya delen till hjulen så jag hade tänkt nöja mig med det men nu blir jag bara mer och mer irriterad igen.

• Luella
    Malinooo skrev 2012-08-03 22:41:41 följande:
    Luella- har du pumpat dem jämnt? Kolla med en pump som har tryckmätare så underlättar det. Hur mycket vobblar den?
    Tack för tips, jag ska kolla med tryckmätare. Det vobblar så fort jag går snabbt och underlager är minsta ojämt och alltid när jag springer.
  • Luella

Elin, jag har faktiskt tagit av skorna när jon ska i åkpåsen. Jag har tjocka strumpor med i skötväskan och så har jag köpt sådana där saker som man bryter så blir det varmt. Man brukar ha det i vantarna men man kan även göra botten på åkpåsen lite varmare. Hittade billiga på In och finn.

• Luella
    elin92 skrev 2012-08-11 22:45:49 följande:
    Är de någon av er som fått punka på bakhjulen så ATt däcket har släppt ifrån fälgen? Mitt gjorde idag! Första gången jag använde den :( tänkte om jag ska reklamera eller laga själv!! Vill ju inte att de ska hända igen, idag hände de på grönalund, självklart på ett ställe där jag verkligen behövde ha vagnen!! :/
    Vi fick punka för någon dag sedan. Sjukt irriterande men vi var iaf hemma/nära hem. Min händiga man lagade det "bara" och nu rullar vi vidare.
  • Luella
    Quirall skrev 2012-08-13 19:17:27 följande:
    Åhh jag som varit så inställd på en donkey, men var iväg och lät dottern provsitta ordentligt igen, och hon gillade verkligen inte alls å sitta i den :( och jag måste erkänna att jag inte heller gillade de olika lägena på sittdelen, rakt upp kändes allt för framåtlutat, mellanläget var väl ok men liggläget var för bakåttippat för överkroppen och benen fick ju ligga i en 90 graders vinkel, dessutom såg det trångt ut och då är hon verkligen inte stor för åldern och hon är bara knappt ett och ett halvt år. så nu vet jag inte längre hur jag skall göra, är det bara ovanan från å ha kört slagskeppet emmaljunga nu så länge? tog det lång tid för era barn att vänja sig med att sitta i den?
    Min dotter har haft en Brio Go och den passar mycket bättre än den där formade sitsen. Hon har vant sig men båda mina barn gillar att ligga lite på sidan och de blir jätteirriterade i Donkeyn när de försöker få till en skön sovställning. Min dotter (3 år) använder mest mellanläget medan min son (9 mån) helst sitter rakt upp när han inte sover. Men han kan inte sitta och pyssla med något som min dotter kunde i Brion eftersom det ramlar rakt ned när han tappar greppet. Efter vintern så ska jag sälja Donkeyn så min son kan få sitta bättre än han gör nu och stora tjejen får ståbräda.
  • Luella
    uppsalatjej84 skrev 2012-08-14 17:37:57 följande:
    Nu blev jag som varit helt inställd på donkeyn osäker... Jag är också lite skeptisk till liggläget på bugaboo då min kompis har en (inte donkeyn). Har du något tips på en annan syskonvagn som du i efterhand tror att dina barn tyckt mer om?
    Nej, jag kan inte komma på något bättre alternativ tyvärr. För mig är det viktigt att kunna vända båda barnen mot mig då även min 3-åring helst sitter mot mig plus att jag vill ha dom sida vid sida så dom kan hålla handen. Jag har funderat på Basson Duo men jag använder Donkeyn så mycket i mono-läge efter dagislämning vilket gör att jag nog inte kommer byta om det inte dyker upp en ny syskonvagn på marknaden. Trist men så är det
  • Luella
    Jaja88 skrev 2012-08-15 16:19:17 följande:

Det enda är att den är 79 cm bred och alltså inte fungerar så bra om man bor i stan och åker mycket kollektivt kanske. Men för mig kommer det fungera bra.

Ja, det är ju lite för brett. Det är precis så jag kommer in med Donkeyn på vissa ställen. Och ibland har möjligheten att göra om den till mono varit räddningen.
  • Luella
    Principessa85 skrev 2012-08-25 20:50:54 följande:
     Eftersom det är vårt första barn, så har vi ingen aning om vilka tillbehör som verkligen behövs? Frågar man i affären så behöver man självklart allt. Flört Vet att vi vill ha en mugghållare, solskydd och Bugaboo tray... åkpåse skippar vi för att bebisn kommer i början av januari, så vi kör på overall, fäll och täcke istället. Funderar på om vi också behöver en sittdyna och parasoll? Fyller dessa två saker någon bra funktion eller är det mer "estetiskt" tilltalande? Förlåt för min okunskap, men det är just därför jag skriver och frågar er experter!  Solig
    Personligen tycker jag åkpåse är mycket smidigare än overall. Mugghållare är praktiskt, Bugaboo Tray har jag inte och saknar det inte heller. Mellanmål burkar vi stanna och äta tillsammans. Sittdynan har jag köpt men jag gillar fårskinn bättre faktiskt. Parasoll är jättebra om man ska tex hänga på stranden långt från skugga och bebisen ska sova i vagnen. Det finns säkert fler situationer när man vill ha en stillastående vagn som skuggas om man själv är i solen. Att gå med parasoll funkar mindre bra om man inte går långa raksträckor, minsta sväng och skuggan flyttas. Jag köpte solsuffletten för en smärre förmögenhet och jag ångrar det inte en sekund. Det är faktiskt svalare under suffletten än ute i solen om det fläktar ute och samma temperatur om luften står still.
Svar på tråden Bugaboo Donkey