Min första kom i v 36+2, så inte så tidigt för att vara tidig. Vi hamnade inte ens på neo (det var han 2 dagar för gammal för) även om han nog hade behövt det eller iaf fått en sond på en gång. 8 dagar fick vi dock vara kvar på sjukhuset.
När han var 4 månader blev jag gravid (planerat) igen men fick ett utomkveds. 3 månader senare var jag gravid igen, denna gång med tvillingar. Den ena försvann tidigt med den andra ligger i sin säng och sover. Vi visste att vi ville ha tätt mellan barnen och för oss kändes det helt rätt att dra igång verkstan tidigt.
Lillebror kom tidigt även han, i v 34+3. Vi låg på neo i 11 dagar. Sambon var hemma med sonen (skiljer 16 månader mellan dem) och kom på dagliga besök i 2-3 timmar. Vi blev erbjudna att få in en spjälsäng till storebror så att vi kunde bo där hela familjen, men det funkade inte för oss. Storebror har myror i baken och han klättrade på väggarna i det lilla pytterum vi hade. Inte lätt för en så liten, inget får man röra, ingen plats att leka, ingen mamma som kan lyfta upp en, konstig lukt....nej han hatade sjukhuset och började gnälla och bråka så fort han kom in på rummet.
Jag är inte rädd för att skaffa fler barn även om jag misstänker att även de kommer komma tidigt. Vi har varit väldigt lyckligt lottade och fått barn som varit stora för sina veckor (3030 g resp 2610g) och det har inte varit några problem med dem. Lillebror fick ligga i värmesäng och sen sola under 1 dygn, men mer än så behövde han inte.
Mina graviditeter har varit hyfsat lika, foglossning men i övrigt har jag inte haft några bekymmer. Ja förutom gbs, men det har jag inte känt av utan fått veta genom urinprov att jag haft. Fick en kraftig infektion efter min första förlossning (mycket möjligt att det var orsaken till att vattnet gick så tidigt) och hade i några omgångar nu med tvåan. Jag är nog tyvärr lite för smärttålig för mitt eget bästa eftersom jag inte känner av sammandragningar. Kanske hade förlossningen kunnat skjutas upp lite om jag känt av dem och mer eller mindre legat i sängen hela dagen? Fast å andra sidan, vem skulle ha tagit hand om min stora pojk då?