Hur vågade ni skaffade syskon
Vi ville ha ett barn till och den önskan övervägde oron över att det skulle bli ytterligare ett prematurt och tillväxthämmat barn.
Min andra graviditet var ganska lik den första. Långvarigt illamående med kräkningar. När jag väntade första barnet, fick jag tidig vattenavgång och blev inlagd i vecka 32+3. När jag väntade andra barnet, fick jag högt blodtryck och blev inlagd i vecka 33+0.
När jag blev inlagd på sjukhus, fick första barnet gå upp i tid på förskolan. Han gick 15 tim/vecka men fick i stället vara där på heltid för att följa makens arbetstider. Maken måste också göra justeringar på jobbet för att kunna hämta och lämna samt vara hemma på kvällarna.
Även andra barnet föddes prematurt och tillväxthämmat. Storebror var då 2 år och 10 månader. Han var hos mormor de första dagarna och sedan gick han tillbaka till förskolan på heltid. Maken lämnade honom på förskolan på morgonen och kom sedan in till neonatal och var där under dagen och åkte hem för att hämta storebror från förskolan. På helgerna var storebror hos mormor alternativt hemma med maken.
Angående abort... Det är svårt att säga, eftersom jag inte har varit i den situationen. Jag har svårt att tänka mig att jag skulle göra en abort.