• lycklig90

Du är gäst på ett bröllop

Det finns några trådar här på FL om besvikelser när det gäller bröllop. Jag har suttit på Bröllopstorget och läst lite om hur andra ska ha på sina bröllop. För mig är det viktigt att gästerna ska trivas och ha kul så nu undrar jag hur just DU vill ha det som gäst på ett bröllop?

Olika aktiviteter?
    Mycket tal?
    Presentöppning?
    Speciell mat?
    Live-band?
    Roligt program?

Ja, skriv allt du kommer på som hade varit trevligt för just DIG som gäst och även saker som du verkligen inte gillar!

Ska bli kul att läsa vad alla tycker och inte bara brudparen.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-07-28 13:52
    Det var bara exempel som jag skrev tidigare, ni får gärna skriva andra saker ni kommer på också!

Kul att se vad andra tycker, säkert lätt hänt att man är i sin egen lilla "bubbla" när man planerar :)

• Svar på tråden Du är gäst på ett bröllop
  • principessan

För mycket tal, några korta och roliga/ tal man berörs av är ok.
    Presentöppning av många presenter Max 5 är ok sen blir det långtråkigt
    Aktiviteter som man mååååste delta i är inget vidare. Men nått är alltid kul för att lära känna de andra. Men inte för krystat.

Roligt med god/annorlunda mat
    Liveband som livar upp

• Nemi76

Jag är nog en tacksam gäst för jag känner att mina krav inte är så speciella utan jag är glad över att bli bjuden och att få dela brudparets viktiga dag Visst, är det äcklig mat kanske jag inte tycker att det är så trevligt att äta men så länge jag sluppit betala den så kan jag ju inte klaga

• Red Velvet

Gillar
    * Någon form av bordslek (inget där man behöver bege sig från borden och delas upp i lag).
    * Lite spex i programmet (för brudparet)
    *En gästbok att skriva i alt. en tavla som står uppställd där gästerna får skriva eller måla på som brudparet sedan får.

Gillar inte
    *För många och långa tal
    *För långa pauser/för korta pauser
    *Presentöppning - urtråkigt, speciellt om det är många gäster

• Millan83

Olika aktiviteter? - Ja, men inte för många. Roligt med sånt som bryter av och gör att man connectar med andra gäster!

Mycket tal? - Om man får önska så vill man väl hellre höra roliga tal än tråkiga! =) Jag blir glad om det är många fina tal, glad för brudparets skull!

Presentöppning? Nej för hundan!! Värsta partypoopern! Gör det på en brunch dagen efter om ni nödvändigtvis måste ha publik! Festen dör och blir sig inte lik! Snälla, låt bli!

Speciell mat? God och genomtänkt mat är fint! Måste inte vara så jävla svår och avancerad, dyr. En tanke är fin! 

Live-band? Alltid! Ett riktigt band! Ingen spotify, blandband eller liknande. Helst band och i andra hand DJ! Blir så mycket roligare så!

Roligt program? JA! Funkar som isbrytare och underhållande om det är långa trista tal! Det finns så många roliga saker man kan ha i dem. Korsord, bingo, sångtexter, texter om paret, presentation av gästerna, bilder etc.

Fler saker:
    Allsånger! Like it a lot!

Inga favors! Jag behöver inte mutas!

Det är väl några kommentarer från min sida! =) 

• linte

För mig är det viktigaste en avslappnad stämning och ett bröllop som avspeglar brudparet. Jag tycker att god mat, roliga tal och live-band oftast förhöjer stämningen på en fest även om det självklart inte är nödvändigt om inte ekonomin finns.

Presentöppning är nog det på din lista jag vill säga helt nej till. Sååå tråkigt och ibland pinsamt för både gäster och brudpar. Kan verkligen döda en fest och de brudpar jag vet som haft det har ångrat sig bittert efteråt.   

• zygoma girl

Inte för lång middag men gärna sång och "lekar".

Absolut dans, helst liveband med dj funkar också.

Presentöppning *snark*

Viktigt, som många inte lägger tillräckligt stor vikt vid är bordsplaceringen. Absolut inte fri bordsplacering utan väl genomtänkt är det bästa.

Och gärna något som folk kan samtala om vid minglet, tex att man ska leta upp sin bordsdam/-kavaljer så folk pratar med alla, inte bara med de som de känner sedan tidigare.

• colanappen

liveband stort plus (om de är bra dvs)
    mkt skojjigheter, spex o liknande
    festprogram med lite roligheter i gärna presentation på gästerna så man vet vilka alla är.

Presentöppning går fetbort gud så tråkigt, där stannar verkligen kalaset upp.
    om man väljer att ha alkoholfritt (vilket är helt ok) måste man verkligen ännu mer lägga jobb på bordsplaceringar och spex annars blir det stelt (tro mig har varit med om detta, alla satt med personer de redan kände = pratade ingening alla gick runt 20 )

• Bibbidi
    lycklig90 skrev 2011-07-28 13:32:22 följande:
    Det finns några trådar här på FL om besvikelser när det gäller bröllop. Jag har suttit på Bröllopstorget och läst lite om hur andra ska ha på sina bröllop. För mig är det viktigt att gästerna ska trivas och ha kul så nu undrar jag hur just DU vill ha det som gäst på ett bröllop?

Olika aktiviteter?
    Mycket tal?
    Presentöppning?
    Speciell mat?
    Live-band?
    Roligt program?

Ja, skriv allt du kommer på som hade varit trevligt för just DIG som gäst och även saker som du verkligen inte gillar!

Ska bli kul att läsa vad alla tycker och inte bara brudparen.
    Behövs inga speciella aktiviteter för att jag ska vara nöjd. Någon lek kanske?
    Få tal.... Blir så tråkigt med långa tal / och tal på tal ... på tal.... på tal... på tal....
    Presentöppning är ok.
    Speciell mat bara om jag skulle vara allergisk mot något
    Behövs inget live-band, oftare mer roligt med cd-spelare där de spelar "gamla klassiker"
    "roligt program" är ofta inte "roligt program", utan brukar oftare bli stelt och konstigt. Min erfarenhet iaf. Flört
    ♪ Bibbidi-Bobbidi-Boo ♫
  • lövet2
    Bordsplacering - ingen ska behöva sitta vid ett bord där man inte känner någon.

Tal - några korta, ja, det är trevligt. Långa och många är trist.

Mat - inga märkvärdigheter utan hellre säkra kort som de flesta gillar. Undvik fisk, som många är allergiska mot. Bröllopstårta är självklar.

Presentöppning - nej tack. Jag var på ett bröllop där gästerna skickades ut för en bensträckare efter maten, och under tiden öppnades presenterna. Sedan kunde den som ville titta på presentbordet efter vad brudparet fått. Mycket bra initiativ!

Aktiviteter - Tipsrunda är lagom ansträngande, lagom kul och inte genant för någon. Självklart små priser till dem som lyckats bäst (det behöver inte vara något mer än en godispåse t ex, utan det är äran som räknas!). Om man sätts i hop i lag 2-3 st som inte känner varandra så väl, så blir det ett lättsamt sätt att lära känna andra gäster.

Presentation - Något smart som jag var med på vid ett större bröllop, var att brudparet fick en mikrofon och presenterade alla gäster. Ingen gäst behövde ställa sig upp och rodna medan h*n sade sitt namn, utan brudparet pekade bara och sade några korta ord om var och en: "Vid det här bordet sitter först Per Persson, som är brudens bror, och bredvid honom sitter Anna Persson, som är hans fru. Sedan har vi Arvid Johansson, som är brudgummens kusin och så vår granne Elin Elinsson:"

Levande musik - ja, tack, men alla har nog förståelse för om det blir för dyrt. Inspelad musik går också bra att dansa till.
  • lövet2

Ska det vara ett barnvänligt eller barnfritt bröllop förresten? För man får nog planera rätt olika då ...

• Atmosphere

Jag har varit på rätt många bröllop nyligen då många vänner gift sig och alla bröllop är verkligen olika

Olika aktiviteter? Jag tycker det är jätteroligt om det finns lite aktiviteter planerade medan man väntar på saker, eller under middagen. Man vill bli lite road som gäst

Mycket tal? Tal är kul såklart, och det är inte upp till mig som gäst att klaga på andras "för långa" tal. Dessutom har väl inte brudparet heller så JÄTTEmycket att säga till om det? Det är väl oftast andra som tar initiativ och de får väl ha vett att skriva bra och inte för långa tal Dock bör det planeras ordentligt innan av toast mastern.

Presentöppning?  Jag tycker personligen det är kul men det beror ju förstås på hur lång tid det tar...

Speciell mat? En del säger "man ska inte behöva köa på ett bröllop!" Men jag tycker det är okej med buffé om bröllopsparet väljer det av olika anledningar. Inte är det jobbigt för mig att kliva upp från min stol och ta mat Men om man har bordsservering, se till att maten hålls varm.

Live-band? Behövs inte då det oftast är dyrt, går lika bra med Spotify-lista, bara man kan dansa till det

En sak jag kan tycka är att man ska känna sig lite bortskämd som gäst. Jag har varit på många bröllop där det blivit så att man fått hjälpa till och plocka undan, städa osv även fast man inte riktigt  blivit ombedd att göra det innan...
    Tex att de bjudit in till frukosts dagen efter, jättemysigt, men då ville de också att alla skulle vara med och hjälpa till att städa ur och flytta möbler...

• mamma 10

Många bröllop har bordsplacering där respektive hamnar långt ifrån varandra, det tycker jag inte om! Var på ett bröllop där den enda jag kände var min sambos samt hans syskon, alltså ingen i brudparets vänkrets. Och vi hamnade vid olika bord.

• Zenobia

Att man recpekterar att allergier finns. Ja är super allergisk mot jordnötter och ja har påpekat det för brudparet och bara fått ett flin tillbaks och så har dom sagt ja men det kan vi inte ta hänsyn till.

• Netha85

Har vart på nga bröllop.. O det finns alltid något som är bra resp dåligt.. 

Men det jag tycker är bland det viktigast är ändå maten eftersom det finns så många som är allergiker..  
    Sen placeringen är bättre att ha bordsplacering o inte fri placering.

Var på ett bröllop nu i juni, där hade de tänkt på att det nyligen tagit slut mellan mig o mitt x så de tänkte på det o satte oss på varsin sida lokalen, men försökte tänka på att sätta par vid samma bord, antingen bredvid varandra eller mittemot varandra. Lite beroende på om de hade barn med sig eller inte.

Sen hade de i programmet presenterat alla gäster, samt gjort en liten bingobricka där man kryssa i allt eftersom allt hände, typ bruden får en puss av någon annan än nyblivna maken, brudens mor håller tal, bordsgrannen går på toa för 5de gången m.m.

Sen hade de att om gästerna klinga i glasen så skulle brudparet göra något.. Typ filmkyss, kyss under bordet m.m.

M.m. fanns massa smålekar o roligheter som inte krävde att man reste på sig från bordet. Däremot fick brudparet gå upp o sätta sig på stolar med ryggen mot varandra, hålla en sko i vardera handen (1 brudens o 1 brudgummens) sen svara på frågor om vem som gjorde vad hemma m.m. genom att räcka upp en sko.

Svar på tråden Du är gäst på ett bröllop