• Lovely L

Matdagboken vs viktklubb - vilket är bäst?

Hej!

Funderar på att gå med i antingen Matdagboken eller viktklubb, är det någon som har erfarenhet av dem? Tycker ni att det ha hjälpt er?

Tacksam för snabbt svar!

MVH // L     

• Svar på tråden Matdagboken vs viktklubb - vilket är bäst?
  • LinnaLi

Jag har bara använt mig av gratisversionen av matdagboken, men jag lyckades iaf gå ner 25 kg. Så för mig funkade det bra!

...för evigt, för alltid...
  • Lovely L

De verkar ju nämligen vara rätt lika bara att viktklubb är dyrare... eller är det något jag missar?

Grattis till 25 kg neråt! Räknade du kalorier eller vilken metod använde du? 

• LinnaLi

Japp, räknade kcal och unnade mig ibland. Sprang 2,5 mil i veckan dessutom. Nu har jag bf om 8 dagar så typ alla kilon är tillbaka men nu vet jag hur jag går till väga iaf =)

...för evigt, för alltid...
  • Lovely L

Bra där, Linna Li.

Någon annan med erfarenhet? 

• EnFisPåTvären

Matdagboken är helt klart bättre. Jag var tidigare med i viktklubb fyra år (har svårt att gå ner men det hör inte hit). Viktklubb är uppbyggd runt tallriksmodellen och Livsmedelsverkets rekommendationer om balansen kolhydrater/proteiner/fett. Matdagboken har även forum och experter så att man får hjälp och råd om man följer LCHF, GI eller Iso-dieten. I matdagboken får du även staplar för vitaminer, mineraler, kolesterol, salt, hur mycket du äter av mättat/omättat/fleromättat fett etc. Detta får du iofs "bara" om du väljer betalvarianten men viktklubb är ju en betalvariant och ska man ändå betala är det ju bra att få "mer" för pengarna.

• Lovely L

Ok, men om man bara tänkte räkna kalorier och så är Matdagboken ändå bättre då eller? Finns det inget forum på viktklubb?

• EnFisPåTvären
    Lovely L skrev 2011-07-20 20:32:42 följande:
    Ok, men om man bara tänkte räkna kalorier och så är Matdagboken ändå bättre då eller? Finns det inget forum på viktklubb?
    Om du bara ska räkna kalorier är matdagboken gratis. Jag gillar Matdagbokens upplägg mer, du kan t ex se fördelningen mellan protein/fett/kolhydrater per måltid, det kan du inte med vk. Men är du "bara" intresserad av kalorier in och ut och vill köra tallriksmodellen så funkar vk jättebra, många bra människor där. Finns forum, expertråd och annat.
  • Lovely L
    EnFisPåTvären skrev 2011-07-20 22:30:08 följande:
    Om du bara ska räkna kalorier är matdagboken gratis. Jag gillar Matdagbokens upplägg mer, du kan t ex se fördelningen mellan protein/fett/kolhydrater per måltid, det kan du inte med vk. Men är du "bara" intresserad av kalorier in och ut och vill köra tallriksmodellen så funkar vk jättebra, många bra människor där. Finns forum, expertråd och annat.

Min känsla är att matdagboken är mer för andra slags dieter men jag tänkte räkna kalorier enbart och inte hålla på med bara protein m.m. Jag har gratisversionen på matdagboken men tänkte att jag skulle öppna ett medlemskap i någon av sidorna så jag får tillgäng till allt.... hmmm... vet inte vilken jag ska välja.
  • MoonFlight

Jag föredrar shape up (grön logga) finns även till mobil. Gick ner bra mycket med hjälp av den appen.

• EnFisPåTvären
    Lovely L skrev 2011-07-20 22:33:26 följande:
    Min känsla är att matdagboken är mer för andra slags dieter men jag tänkte räkna kalorier enbart och inte hålla på med bara protein m.m. Jag har gratisversionen på matdagboken men tänkte att jag skulle öppna ett medlemskap i någon av sidorna så jag får tillgäng till allt.... hmmm... vet inte vilken jag ska välja.
    Jag har inte funderat över om MD bara är för lågkolhydratskost eftersom jag själv äter det men det kanske det är? Jag vet dock folk som är med som käkar tallriksmodellen. Men prova vk då och se hur du trivs?
  • Lovely L
    MoonFlight skrev 2011-07-20 22:35:29 följande:
    Jag föredrar shape up (grön logga) finns även till mobil. Gick ner bra mycket med hjälp av den appen.

Jag fixade den appen idag och den verkar jättebra, ska prova den! Men hur har du gjort när du t.ex. har lagat en rätt med en massa olika ingredienser. Hur lägger man in det där?
  • Lovely L
    EnFisPåTvären skrev 2011-07-20 22:37:57 följande:
    Jag har inte funderat över om MD bara är för lågkolhydratskost eftersom jag själv äter det men det kanske det är? Jag vet dock folk som är med som käkar tallriksmodellen. Men prova vk då och se hur du trivs?

Ja, jag ska fundera lite till. åker på semester imorgon men när jag kommer tillbaka börjar jobbet och vardagen igen men då ska jag vara medlem någonstans i alla fall.

Några tips annars vad gäller viktminskning?  
  • EnFisPåTvären
    Lovely L skrev 2011-07-20 22:40:40 följande:
    Ja, jag ska fundera lite till. åker på semester imorgon men när jag kommer tillbaka börjar jobbet och vardagen igen men då ska jag vara medlem någonstans i alla fall.

Några tips annars vad gäller viktminskning?  
    Oj, det finns lika måna tips som det finns människor. Jag har fruktansvärt svårt att gå ner i vikt men efter 4 år med gnet och ingen lön för mödan började jag äta enligt GB (Glykemisk belastning) och då lossnade det. Så för mig har att skära ner på kolhydraterna och äta bra kolhydrater de jag ätit gjort stor skillnad. Men tidigare har det inte spelat någon roll utan då har det varit mängden kcal som spelat roll.

Hoppas du får många bra tips! Lycka till!
  • Birgittanr1

Jag har provat de flesta viktklubbarna men matdagboken gillar jag eftersom jag kan prova mig fram med deras färdiga menyer. Finns flera olika men nu kör jag LCHF och har tappat 9 kg

Svar på tråden Matdagboken vs viktklubb - vilket är bäst?