hur får man hjälp mot förlossningsrädsla, och hur?
Min 1a förlossning var hemsk... Och nu funderar vi på ett barn till, men jag är livrädd.. Hur gör man och vilken slags hjälp får man????
Min 1a förlossning var hemsk... Och nu funderar vi på ett barn till, men jag är livrädd.. Hur gör man och vilken slags hjälp får man????
En doula kan vara bra. Jag har ingen egen erfarenhet, men har det kan ju vara värt att kolla upp!
Be din bm skicka en remiss för aurora-samtal. De som jobbar med aurora är vana vid att handskas med rädsla och kan hjälpa dig med att t.ex prata igenom förlossningen, vad som hände och hur man kan göra för att det skall bli bättre nästa gång. Du kan även få besöka tidigare förlossnings-bm för samtal om vad som hände då, besöka förlossningen om det skulle kännas bättre.
De kan skriva in i din journal ev önskemål, behov och rädslor etc. så att detta kan tas hänsyn till vid kommande förlossning. Även din BM kan vara tydlig med sånt i journalen så att personalen på BB vet vad som hänt och så då det är dags för nästa....
Fy vad hemskt TS :( Det är ju sånt alla förstföderskor är rädda för (och antagligen andra också). Man vet ju aldrig vilken personal man kommer råka ut för... tycker att det är bra att du vill ta tag i det nu, du vill ju inte uppleva något traumatiskt igen! Aurora är ju ett bra tips, kan du prova det?
Då skall du definitivt ta och be om aurorasamtal om detta! Att få in vad du känner och önskar i journalen är bra för det ligger sparat - även om det byts personal mm under förlossningen. För mig hänvisade min BM till mina auroraanteckningar med ett stort OBS! på flera ställen i journalen så att det absolut inte skulle kunna missas av förlossningspersonalen.
När det gäller EDA kan det vara så att narkosläkaren som lägger den är upptagen, mer livshotande tillstånd inom sjukhuset prioriteras före normal förlossning - så därför kan det dröja om man har otur....
Men det finns inte någon ursäkt för att inte bli väl omhändertagen!
Hoppas att det gå bra!
Kram & Lycka till
Hur fungerar ett Aurora samtal? Det jag behöver ( känns det som) är vissa garantier när det gäller att bli tagen på allvar, coachning ( att dom säger till när man ska krysta osv), ta mig på allvar när man säger att värkarna är outhärdliga och täta och inte bli nonchalerad. Hade dom haft ett sånt där band runt min mage som mäter värkarna ( har glömt vad det heter *s*) så hade dom sett hur ofta och hur mkt jag plågades! osv osv..
Aurorasamtalet jag var på var med en BM som arbetade på förlossningen - och var egentligen ett vanligt samtal då vi gick igenom det som man behövde prata om, vad som hänt och hur man skulle velat ha det i stället. Hon kunde i vissa fall förklara och räta ut en del saker. Utifrån detta samtal kunde man sen gå vidare om det fanns behov - ytterligare samtal, besök på förlossning el liknande.
Efteråt gick vi igenom hennes anteckningar och ok-ade dem tillsammans.