Inlägg från: gröna L |Visa alla inlägg
  • gröna L

Visst går det! Köp ett garn (gärna bomulls- eller mjukt superwash ullgarn) som står att det passar till typ stickor 3,5 (så blir filten mjuk och följsam) och så stickar du dig en provlapp! Sen plockar du fram linjal och miniräknare. Räkna hur många maskor du har på tex 10 cm på en rad. Tex 18. säg att du vill ha filten 60 cm bred. Då tar du 18x6

• gröna L
    Victrix skrev 2013-06-13 13:44:56 följande:
    Tack för ditt svar =) då ska jag leta upp ett bra garn och sätta igång sen. Jag tänkte typ 65x80 cm, om du skulle uppskatta; hur många garnnystan behövs
    Och vad tror du blir bäst? bara räta eller bara aviga eller blandat? :)

Det är svårt att svara på. Garnnystan köper man oftast 50- eller 100-grams, men olika garner är olika tunga, så du kan få väldigt olika många meter garn på 50 gram. Men gissningsvis kanske 5-7? Fråga i garnaffären när du handlar. 

Aviga maskor är räta maskor bak-och-fram, så en filt med bara aviga maskor kommer se likadan ut som en med bara räta maskor. Det kallas rätstickning, googla och se hur det ser ut. Det blir mjukt och skönt, men raderna lägger sig lite omlott liksom, så du måste sticka betydligt fler varv än om du till exempel stickar slätstickning. Slätstickning är att du stickar vartannat varv med räta maskor och vartannat med aviga. Det är det man ser oftast, den sorten som blir en massa v intill varann Till skillnad från med rätstickning kommer du här få en avigsida. 

Du kan även kolla upp mosstickning och resårstickning, som också är lättstickade mönster med bara räta och aviga. Resårstickning är kanske inte optimalt, iom att det drar ihop sig på bredden och det kan vara svårt att veta hur mycket bredare man ska sticka.

Lycka till! 
  • gröna L

HannaS83 Vilket snyggt blöjfodral! Och så jäkla smart! Man viker in det i skötbädden va? Cool 9

• gröna L

TheMrs81
    Har du en början och ett slut på varvet? Har du gjort ökningar på ärmen? Annars är det väl bara att maska av vilka 6 som helst, så gör du det till armhåla  

• gröna L

Jag tvättar alltid tygerna innan! Skulle säga att det är extra viktigt om du har stora symmetriska bitar, för skulle tygerna krympa/dra sig olika syns det ju ganska tydligt.

• gröna L

Hörni, jag tänkte kolla om det finns intresse i den här tråden för en facebookgrupp på samma tema? Det blir mer överskådligt, lättare att hitta igen saker och lättare att posta bilder. Vad tycker ni?

• gröna L

Äralltupptaget
    Angående amningskudde har jag en sån med kulor, men funderar på att tömma den och fylla med vadd istället inför nästa barn. Tyckte alltid kulorna bara rann iväg till fel ställe :-/

• gröna L

Sytoksgruppen är jag med i Men den är ganska homogen, det är mest sy barnkläder i mönstrade tyger med overlock. De syr ju fantastiska saker, men jag vill se ommålade spjälsängar, stickade hjälmmössor och ihoppysslade mobiler också!

Angående åkpåse har jag sytt två! Den ena, en dunåkpåse till liggvagnen, finns lååångt upp i tråden, man hittar den om man väljer "visa endast" vid mitt namn!

• gröna L

jmynt
    Jag har sytt en åkpåse till liggvagn. Den finns lååångt tillbaka i den här tråden om du vill se, borde gå lätt att hitta om du väljer "visa endast" vid mitt namn.

Svar på tråden Syjunta för gravida!