Inlägg från: gröna L |Visa alla inlägg
  • gröna L

Syjunta för gravida!

Elsa1981 skrev 2012-02-05 09:36:46 följande:
    Hej! Jag har inte läst hela tråden än men ska sätta mig ner och göra det någon dag. Väntar mitt första barn 6 april och ser fram emot att sluta jobba (9 mars) så att jag hinner ta tag i alla projekt. Så mycket jag vill göra! Virkar och syr på grundnivå :).

Är det någon som har ett bra mönster på dreggelscarf?
    Välkommen!
    Om det är bra vet jag inte, för jag har inte provat, men hät finns ett mönster i alla fall - och det är gratis Glad http://darlingdearesthome.blogspot.com/2011/09/monster-till-dregglis.html 
  • gröna L
    snuffrare skrev 2012-02-06 12:31:56 följande:
    Ska göra ett lapptäcke som lekfilt men är 140 x 180 lagom eller för litet? Ska helst följa med från början fram till det inte är nödvändigt längre.
    Oj, jag tycker det låter jättestort! Jag har gjort en lekfilt som är knappt 1x1 m. Har du någonstans att lägga ut en så stor filt?
  • gröna L

Filten har inte börjat användas än, ungen sitter envist på insidan, trots att BF är passerat med 8 dagar (suck). Så det återstår att se hur länge den används. Men jag tänker mig att när barnet börjar krypa ordentligt kommer den lämna filten i alla fall Jag har kallat min filt för en lekfilt, men jag tänker mig kanske egentligen en lägga-ifrån-sig-barnet-på-golvet-filt
    Har du ett bra ställe att ha filten finns det ju ingen orsak att begränsa sig, men hos oss hade det varit helt meningslöst!

• gröna L

Jag hade sådär en gång i min gamla husqvarna en gång, då var det en STOR dammtuss innanför undertråds"kapseln". Kan ju vara värt en koll!

• gröna L
    Delapitated skrev 2012-03-11 14:03:27 följande:
    Mikroe: inte det men jag har köpt tvättbara( gör inte det!!) om du ska sy själv, använd något som gör att det inte rinner igenom bara!:)
    Jag har också köpt tvättbara i bomull från carriwell (tror jag det var), de var skitdåliga! Släppte igenom minsta droppe och blev kalla och äckliga. De blev dessutom nästan förstörda av att tvättas, galet noppiga! Sen köpte jag från fuzzibunz, de är betydligt bättre. Ytterskiktet är i PUL (vattentätt tyg som brukar användas i tygblöjor), inuti tror jag det är något bomullstyg och innerskiktet är i fleece. De är varma och sköna och fångar upp betydligt mer än de i bomull. Men de är så stora så de knöglar sig när man har dem på sig (eftersom de är platta och bröstet är runt) och jag läcker igenom dem (eller kanske inte igenom, men fyller dem så det rinner bredvid) när jag ammar med andra bröstet eller när det börjar vara länge sen jag ammat. Överlägset bäst tycker jag dock (tyvärr!) att Liberos engångsinlägg är.

Ska du sy egna amningsinlägg är mitt tips att inte sy dem helt i bomull, utan gärna ha skön fleece (eller något annat som inte blir kallt när det är blött) närmast huden och något vattentätt ytterst. 
  • gröna L
    mikroE skrev 2012-03-11 20:09:58 följande:
    Jag har kollat lite mönster och jag är inne på sådana i fleece enbart. Tydligen kan det finnas risker att de i pul blir för täta enligt vissa källor så jag tror på tex dubbelt lager fleece. Jag ska även prova att virka inlägg av alpacka eller merinoull.

Jag kan rapportera att jag ännu inte gjort några stora framsteg i handarbetena men att jag nog kommit på vilken sorts filt jag vill göra till lilla bus i magen och det känns bra.
    okej! jag känner inte att de med PUL är täta, men läcker man bara lite är det säkert både mjukare och luftigare med enbart fleece eller mys-ull.
  • gröna L

Jag har hängt i den här tråden länge nu, men inte gjort jättemånga inlägg. Tror inte ens jag har visat några av mina alster? Men jag insåg plötsligt att jag ju inte hör hit Förvånad Jag är inte gravid längre! Min lille prins kom ju ut för snart 6 veckor sen! (Han har redan börjat växa ur några av kläderna jag sytt...)

Här är några bilder i alla fall!

Det här är det jag sytt som jag är mest nöjd med - en dunåkpåse! Lite dyster blir jag av denna vårvärme - jag kanske aldrig får använda påsen igen!

Haremsbyxor och mössa i mysigt elefanttyg med lila muddar.

Goseelefant

Lekfilten vars storlek jag diskuterade med någon i tråden

Och slutligen ett par muddbyxor med en mysprins i <3 Även till de här byxorna finns en matchande hjälmmössa.
  • gröna L
    Fixarfia skrev 2012-03-23 12:44:38 följande:
    Åå vilka fina grejer!
    Mysiga kläder! Jag har dragit mig lite för att sy just kläder... Dels har jag fått väldigt mycket begagnat, dels vet jag inte om det är en kille eller tjej där inne... det spelar egentligen ingen roll, men många av de tyger jag har liggande är lite väl könssteriotypa...
    Nu blev jag sugen på att sy ett litet lapptäcke! Vilka mått slutade det med?
    Åh, tack! Byxor var väldigt enkelt att sy. Mössorna var pilligare, svårt att få till kantbandet tyckte jag (syr på vanlig maskin ("vanlig fast ovanligt fin" för att citera sången Skrattande)). Men du...man kan ju köpa nytt könsneutralt tyg Lapptäcket/lekfilten är ungefär 1x1 meter, attans så fort det gick att göra ett så litet! Jättekul!
    Ja82 skrev 2012-03-23 13:14:26 följande:
    Gröna L - vilka fantastiskt fina saker!
    Åkpåsen är verkligen suveränt fin! Och även om den inte används nu så kanske det så småningom kommer en till.. :) du får i så fall planera det så du får längre användning av den ;)
    Om inte så spar den till honom, sånt där ska man spara.
    Ja, verkligen superfina saker du gjort, och grattis till lillen!
    Tusen tack för beröm och gratulationer Glad Ja, det är bara att fortsätta göra barn, det är ju tydligt det Skrattande
    frunygren skrev 2012-03-23 18:20:37 följande:
    åh gud sån fin elefant!! har du nån beskrivning på hur du gjort den?:)
    Den kommer från den gamla boken "Kalle K och andra varelser du kan sy", skulle inte tro den säljs längre, men kolla bibblan eller tradera
    Coyote skrev 2012-03-23 19:51:58 följande:
    Åkpåsen var helt fantastisk! Vad fin den är! Har du någon beskrivning på den?

Och prinsen på sista bilden var himla fin, han också!
    Gutan skrev 2012-03-24 05:54:17 följande:
    Gröna L: har du någon beskrivning till åkpåsen? Allt var superfint, men blev extra kär i den :)
    Tack rara ni! Åkpåsen är gjord efter eget huvud, så något mönster finns inte. Jag använde ett billigt duntäcke från ikea och bomullstyger från panduro. Det var jäkligt pilligt att få till dundelarna, men i övrigt var påsen lättsydd! Jag har nog några bilder på delarna innan de är ihopsydda som jag skulle kunna visa, och så kan jag skriva ihop en kort beskrivning. Inte idag, för jag behöver sova, men jag återkommer
    LiKaZo skrev 2012-03-24 09:58:47 följande:
    Oj vad fina grejer! Jag kulle hemskt gärna vilja prova på att sy ett lapptäcke någon gång. Är det svårt?
    Tack! Nej, det tycker jag egentligen inte. Man får vara se till att tvätta alla tyger innan, så inte vissa krymper sen i tvätten. Sen får man vara noga när man klipper också, så bitarna blir precis lika stora. Ett tips är att göra en mall i kartong. Och, ja, man får vara noga när man syr också, haha! Men svårt, nej, det är det inte
    Elsa1981 skrev 2012-03-24 11:36:20 följande:
    Gröna L: superfina saker! En sån åkpåse skulle jag också vilja ha men nu är det ju snart sommar så det är inte lönt. Synd! Hur stort gjorde du lapptäcket till slut? Funderar också på att göra ett nämligen men har en tendens att göra allt lite för stort.
    Tack så mycket! Ja, men som sagt, man får göra fler barn som man kan fylla sina alster med :-P Lapptäcket blev 1x1 meter. Än förflyttar sig ju inte prinsen precis, men jag tror att storleken blir bra
  • gröna L

Okej, här kommer en liten beskrivning av hur jag gjorde åkpåsen. Jag ska säga först bara att jag inte har provat att tvätta påsen (har inte haft några olyckor i den hittills!), så jag vet inte riktigt hur det blir med dunet, men jag tänker mig att om man gör som med sina täcken (bollar i tumlaren) blir det nog bra. Lite tvättkrångel alltså, men dun är ju oslagbart skönt!

Innan jag började gjorde jag en prototyp i ett gammalt skräptyg, och omarbetade mönstret ett par gånger. Hur mönsterdelarna ser ut syns bäst på bilderna av det utklippta tyget längre ned. Måtten är anpassade efter liggdelens mått.

Jag började med dundelen. Jag ritade ut mönstret direkt på täcket och sydde en söm just innanför och en söm just utanför strecket och klippte mellan sömmarna. Detta för att inte få dun i hela lägenheten. Därefter kantade jag dundelarna med ett kantband som jag hade sprättat lös från täcket (jag tänkte att det borde vara duntätt, till skillnad från vanlig bomullssnedslå). Sedan sydde jag ihop dundelarna.

Sedan klippte jag till tygbitarna:

Det är egentligen samma mönster i tyg 1 (det med medaljongerna (eller vad det är), alltså det ljusare på paintbilden) tyg 2 (det prickiga, mörkare på paintbilden) och duntäcket, bortsett från att framstycket är olika långt på alla och duntäcket inte har någon sömsmån tillagd. Att framstyckena är olika långa beror på att jag ville ha det lilla överviket, så man ser innertyget överst på framdelen.

Jag gjorde en bild i paint för hur jag sydde ihop delarna (ja, jag engagerar mig! :D)

punkt 1-3 sys räta mot räta.

1. Jag sydde ihop framstyckenas övre del först, och liksom vek och strök ca 5 cm ovanför sömmen, för att göra överviket.
    2. Därefter har jag för mig att jag sydde ihop framstycke med bakstycke, den nedersta, U-formade delen. Här sys alltså framstycket i tyg 1 ihop med bakstycket i tyg 1 och motsvarande.
    3. Sedan sydde jag ihop resten av påsen, förutom överst på luvan. kom ihåg att sy fast knappflärparna (det är de som syns på "vingarna" och överst på bakstycket)
    Därefter vänds påsen och dunpåsen stoppas i. Jag sydde fast den med enstaka stygn i hörnen, för att dunpåsen inte ska röra sig i "fodralet". Sist sys söm nr 4 från rätsidan och knappflärparna sys fast.

Typ så gick det till! Säg till om ni inte förstår, det är faktiskt riktigt svårt att skriva beskrivningar!

Jag lägger in en bild på den färdiga påsen i "öppet" läge också, kanske kan förklara nånting :) :

Om ni gör åkpåsar enligt min beskrivning (eller inspirerade av den) vore det jättekul att se bild av resultatet! Lycka till
Svar på tråden Syjunta för gravida!