Fixarfia skrev 2012-03-23 12:44:38 följande:
Åå vilka fina grejer!
Mysiga kläder! Jag har dragit mig lite för att sy just kläder... Dels har jag fått väldigt mycket begagnat, dels vet jag inte om det är en kille eller tjej där inne... det spelar egentligen ingen roll, men många av de tyger jag har liggande är lite väl könssteriotypa...
Nu blev jag sugen på att sy ett litet lapptäcke! Vilka mått slutade det med?
Åh, tack! Byxor var väldigt enkelt att sy. Mössorna var pilligare, svårt att få till kantbandet tyckte jag (syr på vanlig maskin ("vanlig fast ovanligt fin" för att citera sången
)). Men du...man kan ju köpa nytt könsneutralt tyg
Lapptäcket/lekfilten är ungefär 1x1 meter, attans så fort det gick att göra ett så litet! Jättekul!
Ja82 skrev 2012-03-23 13:14:26 följande:
Gröna L - vilka fantastiskt fina saker!
Åkpåsen är verkligen suveränt fin! Och även om den inte används nu så kanske det så småningom kommer en till.. :) du får i så fall planera det så du får längre användning av den ;)
Om inte så spar den till honom, sånt där ska man spara.
Ja, verkligen superfina saker du gjort, och grattis till lillen!
Tusen tack för beröm och gratulationer
Ja, det är bara att fortsätta göra barn, det är ju tydligt det
frunygren skrev 2012-03-23 18:20:37 följande:
åh gud sån fin elefant!! har du nån beskrivning på hur du gjort den?:)
Den kommer från den gamla boken "Kalle K och andra varelser du kan sy", skulle inte tro den säljs längre, men kolla bibblan eller tradera
Coyote skrev 2012-03-23 19:51:58 följande:
Åkpåsen var helt fantastisk! Vad fin den är! Har du någon beskrivning på den?
Och prinsen på sista bilden var himla fin, han också!
Gutan skrev 2012-03-24 05:54:17 följande:
Gröna L: har du någon beskrivning till åkpåsen? Allt var superfint, men blev extra kär i den :)
Tack rara ni! Åkpåsen är gjord efter eget huvud, så något mönster finns inte. Jag använde ett billigt duntäcke från ikea och bomullstyger från panduro. Det var jäkligt pilligt att få till dundelarna, men i övrigt var påsen lättsydd! Jag har nog några bilder på delarna innan de är ihopsydda som jag skulle kunna visa, och så kan jag skriva ihop en kort beskrivning. Inte idag, för jag behöver sova, men jag återkommer
LiKaZo skrev 2012-03-24 09:58:47 följande:
Oj vad fina grejer! Jag kulle hemskt gärna vilja prova på att sy ett lapptäcke någon gång. Är det svårt?
Tack! Nej, det tycker jag egentligen inte. Man får vara se till att tvätta alla tyger innan, så inte vissa krymper sen i tvätten. Sen får man vara noga när man klipper också, så bitarna blir precis lika stora. Ett tips är att göra en mall i kartong. Och, ja, man får vara noga när man syr också, haha! Men svårt, nej, det är det inte
Elsa1981 skrev 2012-03-24 11:36:20 följande:
Gröna L: superfina saker! En sån åkpåse skulle jag också vilja ha men nu är det ju snart sommar så det är inte lönt. Synd! Hur stort gjorde du lapptäcket till slut? Funderar också på att göra ett nämligen men har en tendens att göra allt lite för stort.
Tack så mycket! Ja, men som sagt, man får göra fler barn som man kan fylla sina alster med :-P Lapptäcket blev 1x1 meter. Än förflyttar sig ju inte prinsen precis, men jag tror att storleken blir bra