Inlägg från: Fixarfia |Visa alla inlägg
  • Fixarfia

Syjunta för gravida!

Coyote skrev 2012-03-01 20:54:35 följande:
    Tack! Det kan man ju göra! Funderar på om man kan göra något annat med mormorsrutor? Något litet, men användbart?
    Jag har en liten hög med mormorsrutor över efter ett filtprojekt. Av dem tänkte jag göra ett slags pallöverdrag. Eventuellt med stoppning under.
    Såg den här bilden på bloggen "In my house"

• Fixarfia
    ohbaby skrev 2012-03-02 16:11:16 följande:

Sydde äntligen klart lapptäcket till barnvagnen idag. Började för länge sen men har bara inte fått ändan ur vagnen att göra klart det. Men nu så!

Min mamma hjälpte mig med att sy elefanterna på hennes brodermaskin.
    Lapparna är från gamla jeans i svart och grått och ett nyare vitt tyg. Baksidan är av en filt så den ska vara mjuk och mysig! 

Jättefint! Kul med broderimaskin. Har aldrig testat men det blir väldigt fint!
    Skumboll skrev 2012-03-02 16:15:59 följande:
    Kan dela med mig av en liten klänning/body jag sydde till lillan häromdagen.

Å vilken rolig idé! Finns det sådana att köpa eller har du kommit på idén själv?
    Vet inte om det är en pojke eller flicka som ligger och sparkar på mina revben i detta nu... så jag har avvaktat lite med den mer könsstereotypa sömnaden. 
  • Fixarfia
    Ampellilja skrev 2012-03-03 22:27:06 följande:
    Tänkte skicka in ett bidrag på en tröja jag stickat.. de va dock de första jag gav mig på så kanske inte blev så jätte bra..  så min dotter få vara modell o visa upp tröjan lite..  men de va lite svår första grej tycker jag då de va raglan armar eller va de hette

Fantastiskt söt! Bra stickat! Tjejen verkar ju väldigt nöjd Glad

Jag är imponerad över alla som lyckas slutföra sina projekt. Jag är väldigt duktig på att börja sticka på något...
    Sömnad och virkning är mina grenar Solig
  • Fixarfia

Oj Evelina, låter inge bra!
    Låter som ett el-fel eller nåt. Du har ingen reparatör i närheten som du kan lämna in den till?
    (Jag bor i närheten av Stenungsund och har två symaskinsbutiker med reparatörer att välja på) 
    Hoppas du får ordning på den snabbt! Mycket man vill sy nu på slutet ju! (jag är också i vecka 36) 

• Fixarfia

Tråkigt att symaskinen börjar rasa ihop :(
    Jag som jobbar som skräddare har provat en mängd olika maskiner på olika arbetsplatser.
    Men jag kan inte säga att någon är grymt mycket bättre än någon annan...
    Bästa sättet att hitta en bra är att provköra i butiken. 
    Ta helst med dig eget tyg, både tjockt och tunnt sladdrigt.

Oftast får man dock vad man betalar för!

Jag har en Pfaff som är ca 10 år gammal. Jag tror den kostade 9000 ny men går att köpa för 2000 begagnad nu.
    Jag vet att många älskar Janome, många skolor byter ut sina Husqvarna mot dessa för att de är mer hållbara och enklare att lära sig.
    En vanlig Singer kan vara riktigt trevlig också!
    Jag är också uppväxt med Husqvarna, men har blivit lite avig mot dessa efter att de börjat tillverkas utomlands (istället för Sverige som det var förr) och detta har gjort att kvalitén har försämrats något. ( Min lokala symaskinsbutik har slutat sälja dem för det har blivit för många reklamationer...) 

Men som sagt, provsy! Trä den själv, testa att sy snabbt! (Jag vill gärna att min nästa ska vara riktigt snabb!)

Lycka till! Skriv gärna vad du valde! :) 

• Fixarfia

Grattis Evelina! Hoppas ni får ett långt och kreativt liv i hop, du och Emerald! Skrattande

Kevin och Englahs mamma - Kul idé! Mitt nästa pyssel blir också leksaker! Enkla, roliga, med bjällra. Solig

Jag har köpt en skötväska men har även sytt en skötbädd: 

Lätt som en plätt att göra!
    Den röda handduken sitter fast med kardborreband och kan lätt bytas ut och tvättas.
    Det blå tyget är sån där tygaktig vaxduk. 
  • Fixarfia
    Kevin och Englahs Mamma skrev 2012-03-07 09:01:56 följande:

Här kommer gårdagens pyssel...En fisk, en Tors hammare och ett hjärta
    Det här tänkte jag skulle ha blivit ett barnvagnshänge, men figurerna blev lite för stora för det. Så de får passa till nått annat:) Är verkligen ingen höjdare på att sy och maskinen är inte bra alls. Men övning ger färdighet sägs det ju!:)
    Har dessutom påminnt sambon om att jag fyller 30 i Augusti och det skulle vara lämpligt med en symaskin i present.. ja gärna i förskott då:)
    Testa att vändsy dem i stället! Då blir de mer hållbara och du slipper se sömmar som du inte är nöjd med! 
    Fina tyger! Var har du hittat dem?
    Jeena skrev 2012-03-07 11:38:29 följande:
    Funderar lite på det där med overlock, går det att sy en "vanlig" raksöm tex på den eller är det bara overlocksömmar eller vad man kallar det? Behöver man alltså ha en vanlig maskin också om man har en overlock? Det ultimata vore ju en alltiett-maskin Skrattande
     Det bästa med en overlock är att den har knivar som gör kanten (sömsmånen) jämn och fin!
    Den är näst intill oumbärlig om man vill sy i trikå! Har men en overlock som man man kan trä fyra trådar i slipper man raksömmar helt och hållet i trikåplagg.
    O Hanna O skrev 2012-03-07 12:45:38 följande:

Jag har en brother brodermaskin...är helt kär i den!

Ååå, en brodermaskin skulle jag också vilja ha! Glad
    Vad syr du mest på din?
  • Fixarfia
    O Hanna O skrev 2012-03-07 14:51:21 följande:

Jag gör 90 % egna stygnsättningar...mest kuddar och special beställningar!

Kolla på: www.svartavitastjarnor.blogspot.com  

jag sydde mycket innan illamåndet kom...men nu börjar det bli bättre så nu börjaar informationen komma igen...!

Härlig och kreativ blogg! Glad
    Kevin och Englahs Mamma skrev 2012-03-07 15:09:56 följande:
    Jag ville ha sömmarna på utsidan.. men det gjorde oxå att kanterna blev lite fransiga, men blev inte så tokigt ändå. Däremot hade jag inte behövt lägga till sömsmån när jag skulle sy på rätan, därför dom blev så stora ju haha!
    Tyget till hammaren fyndade jag en jättestor bit på Ikea i helgen för 10kr,till hjärtat är tyget från jysk 175:-/5m, till fisken hittade jag ett gammalt.. men det är nog jysk oxå.
    Idag ska jag försöka få ihop en tygpåse till napparna... :) 
    Aha! Jag tror jag får ta mig en runda till ikea och Jysk Solig
Svar på tråden Syjunta för gravida!