Inlägg från: Fixarfia |Visa alla inlägg
  • Fixarfia

Syjunta för gravida!

Okej! Ska kolla på det! Tack! (ev köper jag originalväskan som hör till vagnen...) Men en smidig mobil skötbädd blir det ändå

• Fixarfia
    Moniqe1979 skrev 2012-02-08 22:47:44 följande:
    jag har femtioelva olika fötter till mina maskiner och använder i princip bara 4 st.
    har 2 "vanliga" som är olika breda dem använder jag beroende på hur långt från kanten jag vill sy (dvs använder bredden som måttstock) samt att den ena är bättre på luddiga tyger då den inta fastnar,
    sen använder jag en fot som är till för att sy blixtlås så man kan sy NÄRA tänderna.
    och den sista foten jag använder är en för att sy knapphål den är inte nödvändig men lättare att få dem jämna...

skulle säga att du klarar dig GOTT med den vanliga foten, sy raksöm ganska nära kanten först och sen sicksackar du utanför  raksömen där det står "overlocka"

vågar inte uttala mig om "quilta" fast fodret utan att ha läst mönstret men tror du kan improvisera till det med den vanliga foten med om det inte är så att de bara använt ett fint ord för att skriva sy ihop alla tyglager med raksöm så de sitter ihop snyggt med en synlig söm då räcker det ABSOLUT med en vanlig fot.
    Bra svar! Jag hade svarat precis samma :)
    Om du fodrar hela väskan behöver du inte sicksacka någonstans. Det behövs bara om du har synliga "råkanter". (eller glest vävt tyg, men det är dumt att välja till en väska)

• Fixarfia

Undertråden ska vara "lagom" trög Flört
    Gör ett test genom att trä spolen i spolhylsan och håll i tråden som om den är tråden till en jojo. När du rycker lätt i tråden ska den matas ut. Men du ska inte behöva rycka mycket, den ska inte heller löpa helt fritt. 
    Det är fingertoppskänsla som gäller Glad 

Frunygren - Ingen speciell pressarfot bör behövas. Sy en kanal som du sedan trär resåren i.  

• Fixarfia

Jättefint babynest Bejx! Snygg form du fått till. Mitt blev inte alls lika snyggt... 

Tyg är dyrt :( Men man får även vad man betalar för. Bra kvalité kostar!
    Men fördelen med att sy barnkläder är ju tygåtgången, så vissa saker lönar det sig att sy själv! Dregglisar, napphållare, froté-lappar mm.

Efter att ha sytt en body som tog en halv dag att få snygg kände jag att tre för 199 på rean kändes oerhört prisvärt!  Glad

• Fixarfia
    Miss Giggle skrev 2012-02-14 02:28:39 följande:
    Jag har funderat på att göra en åkpåse men av modellen wrap around. De är ju mer som filtar som man kan "slå in" bebis i.
    Mer praktiskt. Så kan fossingarna titta ut där nere när hon börjar bli större ::)
    Har du någon bild på en sån? Hade tänkt göra en åkpåse som passar liggdelen i vagnen.
  • Fixarfia
    Claudia gbg skrev 2012-02-14 10:40:41 följande:
    Jag kollade på de här "ergonomiska" bäddarna:
    www.littlekidscorner.se/sv/category/134/Skotb...
    Kan ju vara värt att testa! :)
    Elsa1981 skrev 2012-02-14 11:42:24 följande:
    Jag har en lång lista på saker jag vill göra men än så länge har jag bara åstadkommit lakan till vagnen och denna filten. Men det är kanske inte så bara, filten tog nog 7 månader att få klar. Det syns lite dåligt men den är hallonröd.

Jättefin filt! Och stor!
    Jag orkade bara göra en med måtten 90x60 (funkar fint till barnvagnen) :) Förstår att det tog tid!  
  • Fixarfia

Va kul att höra!
    Jag har också sytt ett nest. Lite knöligt pga kass vadd men men, bebis kanske inte klagar  :)
    Tyget är från Stoff och Stil (trikåtyg)

Ni som använt babynestet ett tag, hur ofta har ni behövt tvätta det? Eller har ni ett litet lakan i botten?

• Fixarfia
    Milliam skrev 2012-02-27 11:02:43 följande:

Ååh vilken härlig tråd =) Roligt att titta på alla bilderna och bli inspirerad.  Mera bilder!! =)

Här är en babyfilt som jag virkade till storebror.

Nu har jag börjat att virka en filt av afrikanska blommor till bebisen i magen. Tur att h*n är beräknad först i början av oktober för dom går saaaakta att virka.  Måste även virka lite annat emellan för att inte lessna. 

mönster hittade jag här moaslovelythings.blogspot.com/2011/01/afrikan...
    Jättefint!
    Älskar de afrikanska blommorna! Har inte sett dem tidigare, nu blev jag väldigt sugen att testa :) 

Svar på tråden Syjunta för gravida!