• kathrin 86

Vad säger ni?! Gåstol eller inte?

Min dotter som är 5 månader snart, har fått en gåstol av en släckting. HON ÄLSKAR DEN! Hon är en väldigt stor flicka på alla sätt och vis för att vara i den åldern. Vissa säger att det hämmar utvecklingen, andra inte. Jag kommer iallafall inte andvända den för att lära henne att gå. Det är ändå Allldeless för tidigt för att lära sig att gå. Jag andvänder den mer som en chans för henne att röra på sig lite extra, eftersom att hon är så stor. Och hon älskar den verkligen. Hur gör man?!

• Svar på tråden Vad säger ni?! Gåstol eller inte?
  • Don Murre

min son ÄLSKADE den mellan han var 5-9 månader. han satt i den till och från. rådgivningen gillade det inte för det "hindrade honom från att gå på hela foten" men måste säga att han har/har inga problem med det. hade stolen sänkt så hela foten var i. sen när han lärde sig krypa så ville han inte ha den mer så då tog vi bort den.

tror att man klarar sig utmärkt utan den men om dom gillar det så..

• sweetiise

oj jag råkade posta innan jag var klar :)

DÄREMOT tycker jag att det är jätteviktigt att se till att de verkligen inte kan göra sig illa. Jag använde aldrig gåstolen på övervåningen, endast nere i vardagsrummet. Hur försiktig man än tror att man är så ska man inte lita på sig själv eller andra.

Alla barn i min omgivning som använt gåstolar har haft jättekul fram till ca 9-10 mån och sen tyckt att det är mer kul att ta sig fram själv. Ingen har hämmats i utvecklingen och alla är fullt normala och naturligtvis väldigt olika som barn är.

Kör på!

• Pickeli

Att skicka ned dagens gåatolar för en trapp eller välta dem är i det närmsta omöjligt. Jag tror inte det hämmar utvecklingen, använd sunt förnuft och håll koll så ska du se att din bebis kommer gilla den! Min kille älskade sin gåstol, fick dock plocka bort den till 7 månaders dagen då han klev ur den. Han gick innan sin ett-års dag och kan firtfarande gå bra så för oss har det varit en bra leksak!

Google it!
  • lövet2
    MattssonE skrev 2011-07-06 19:45:35 följande:
    Nu kanske inte vi hade likadana gåstolar, men våran var aldrig farlig. Alltså, den kunde inte välta och hon kunde inte klämma sig eller köra över sina fötter osv. Vad är det för olyckor du syftar på ? :)
    Den mänskliga faktorn. Babyn har legat fint på golvet, och föräldrarna har aldrig behövt bekymra sig över saxar eller knivar som ligger på kanten av köksbänken, eller dukar som hängt ner litegrand från bordet. Den där haspen till hemmagjorda trappgrinden känns hur säker som helst, eftersom babyn ändå inte når till den.
    Så sätter man babyn i en gåstol, och plötsligt når den en hel massa saker. I min bekantskapskrets har vi ett barn med hjärnskakning efter att ha åkt nedför en trappa, ett barn som fått sina framtänder och slog ut båda två (också i en trappa), en blomkruka i huvudet, ett barn som gjorde illa sig på en sax och ett barn som fick tag i en kniv men tack och lov aldrig hann skada sig. Och så 2-3 omkullvälta gåstolar förstås vid trösklar.

För oss har det helt enkelt känts som en onödigt farlig leksak. Vi skaffar ju inte andra farliga leksaker, så varför skulle vi skaffa oss en gåstol?
  • Pickeli
    lövet2 skrev 2011-07-06 20:39:06 följande:
    Den mänskliga faktorn. Babyn har legat fint på golvet, och föräldrarna har aldrig behövt bekymra sig över saxar eller knivar som ligger på kanten av köksbänken, eller dukar som hängt ner litegrand från bordet. Den där haspen till hemmagjorda trappgrinden känns hur säker som helst, eftersom babyn ändå inte når till den.
    Så sätter man babyn i en gåstol, och plötsligt når den en hel massa saker. I min bekantskapskrets har vi ett barn med hjärnskakning efter att ha åkt nedför en trappa, ett barn som fått sina framtänder och slog ut båda två (också i en trappa), en blomkruka i huvudet, ett barn som gjorde illa sig på en sax och ett barn som fick tag i en kniv men tack och lov aldrig hann skada sig. Och så 2-3 omkullvälta gåstolar förstås vid trösklar.

För oss har det helt enkelt känts som en onödigt farlig leksak. Vi skaffar ju inte andra farliga leksaker, så varför skulle vi skaffa oss en gåstol?
    Men oj, hur gick det för dessa föräldrar när barnen lärde sig att gå själva då!?
    Google it!
  • Pickeli
    Pickeli skrev 2011-07-06 20:40:51 följande:
    Men oj, hur gick det för dessa föräldrar när barnen lärde sig att gå själva då!?
    Eller hur gick det för barnen rättare sagt?
    Google it!
  • lövet2
    Pickeli skrev 2011-07-06 20:40:51 följande:
    Då hade de hunnit vänja sig lite i taget vid att barnen nådde allt, så deras hem var lite mer barnsäkert. Det är ju så med de flesta, att de barnsäkrar inte ordentligt förrän barnen börjar krypa och kanske klättra. Därför är det många föräldrar som inte har tänkt tanken ens innan de skaffar gåstol vid 4-5 månader.
  • lövet2
    Pickeli skrev 2011-07-06 20:44:08 följande:
    Eller hur gick det för barnen rättare sagt?
    Hjärnskakningen läkte, han som slog ut tänderna fick nya vid 7 års ålder och saxbarnet hade mest hunnit rispa sig ytligt. Barnet som fick blomkrukan i huvudet fick bara en bula.
Svar på tråden Vad säger ni?! Gåstol eller inte?