Inlägg från: Pickeli |Visa alla inlägg
  • Pickeli

Vad säger ni?! Gåstol eller inte?

Att skicka ned dagens gåatolar för en trapp eller välta dem är i det närmsta omöjligt. Jag tror inte det hämmar utvecklingen, använd sunt förnuft och håll koll så ska du se att din bebis kommer gilla den! Min kille älskade sin gåstol, fick dock plocka bort den till 7 månaders dagen då han klev ur den. Han gick innan sin ett-års dag och kan firtfarande gå bra så för oss har det varit en bra leksak!

Google it!
  • Pickeli
    lövet2 skrev 2011-07-06 20:39:06 följande:
    Den mänskliga faktorn. Babyn har legat fint på golvet, och föräldrarna har aldrig behövt bekymra sig över saxar eller knivar som ligger på kanten av köksbänken, eller dukar som hängt ner litegrand från bordet. Den där haspen till hemmagjorda trappgrinden känns hur säker som helst, eftersom babyn ändå inte når till den.
    Så sätter man babyn i en gåstol, och plötsligt når den en hel massa saker. I min bekantskapskrets har vi ett barn med hjärnskakning efter att ha åkt nedför en trappa, ett barn som fått sina framtänder och slog ut båda två (också i en trappa), en blomkruka i huvudet, ett barn som gjorde illa sig på en sax och ett barn som fick tag i en kniv men tack och lov aldrig hann skada sig. Och så 2-3 omkullvälta gåstolar förstås vid trösklar.

För oss har det helt enkelt känts som en onödigt farlig leksak. Vi skaffar ju inte andra farliga leksaker, så varför skulle vi skaffa oss en gåstol?
    Men oj, hur gick det för dessa föräldrar när barnen lärde sig att gå själva då!?
    Google it!
  • Pickeli
    Pickeli skrev 2011-07-06 20:40:51 följande:
    Men oj, hur gick det för dessa föräldrar när barnen lärde sig att gå själva då!?
    Eller hur gick det för barnen rättare sagt?
    Google it!
  • Pickeli
    lövet2 skrev 2011-07-06 20:44:52 följande:
    Då hade de hunnit vänja sig lite i taget vid att barnen nådde allt, så deras hem var lite mer barnsäkert. Det är ju så med de flesta, att de barnsäkrar inte ordentligt förrän barnen börjar krypa och kanske klättra. Därför är det många föräldrar som inte har tänkt tanken ens innan de skaffar gåstol vid 4-5 månader.
    Aha okej du tänker så. Det går ju dock att lätt råda bot på det "problemen"

Det blir ju inte farligare än vad man "gör" det. (Ja såklart är det säkrare att låta ungen ligga på en filt på golvet, allt är ju relativt)
    Google it!
  • Pickeli
    lövet2 skrev 2011-07-06 20:46:10 följande:
    Hjärnskakningen läkte, han som slog ut tänderna fick nya vid 7 års ålder och saxbarnet hade mest hunnit rispa sig ytligt. Barnet som fick blomkrukan i huvudet fick bara en bula.
    jo det kunde jag nästan räkna ut Jag tänkte mer på framtida olyckor som borde uppkommit i samband med att de blev mer rörliga men du hade ju redan svarat på det i tidigare inlägget. Att föräldrarna hade vant sig.
    Google it!
  • Pickeli
    lövet2 skrev 2011-07-06 20:51:06 följande:
    Det är ju också därför gåstolen inte är förbjuden i Sverige. Med perfekta och 100%-igt vaksamma föräldrar, så är inte gåstolar farliga. Tyvärr är dock ingen förälder perfekt, och därför sker olyckor.

Däremot förbjöds gåstolar i Canada för några år sedan, när det blev en olycka för mycket!
    Okej isåfall är det ju väldigt många barnsaker som är farliga, har aldrig sett en gåstol som farlig faktiskt. Känner mig ganska trygg med mitt barn i gåstolen, även fast jag inte sitter och stirrar på ungen 100%. Har peppar peppar inte hänt något farligt alls faktiskt.

Vår gåstol går inte att köra ned för trappen, vi har försökt. Men vi har ju naturligtvis grind som vi stänger ändå.
    Google it!
Svar på tråden Vad säger ni?! Gåstol eller inte?