• kathrin 86

Vad säger ni?! Gåstol eller inte?

Min dotter som är 5 månader snart, har fått en gåstol av en släckting. HON ÄLSKAR DEN! Hon är en väldigt stor flicka på alla sätt och vis för att vara i den åldern. Vissa säger att det hämmar utvecklingen, andra inte. Jag kommer iallafall inte andvända den för att lära henne att gå. Det är ändå Allldeless för tidigt för att lära sig att gå. Jag andvänder den mer som en chans för henne att röra på sig lite extra, eftersom att hon är så stor. Och hon älskar den verkligen. Hur gör man?!

• Svar på tråden Vad säger ni?! Gåstol eller inte?
  • MattssonE

Jag tycker hon ska få använda gåstolen om hon vill det. Min dotter älskade också sin för då kunde hon ta sig runt över allt utan att behöva bli buren eller åla sig/krypa :) Min började gå vid 9 månader, och jag tror faktiskt att gåstolen hjälpte till lite. Men man gör som man vill, det är bara min åsikt :)

• MattssonE
    lövet2 skrev 2011-07-06 19:43:13 följande:
    Inte någonting för oss. Jag betraktar gåstolar som rätt farliga och onödiga leksaker. Det händer alldeles för mycket olyckor med dem!
    Nu kanske inte vi hade likadana gåstolar, men våran var aldrig farlig. Alltså, den kunde inte välta och hon kunde inte klämma sig eller köra över sina fötter osv. Vad är det för olyckor du syftar på ? :)
  • Krake

Var vaksam mot mattkanter, trösklar, trappor etc. Som lövet säger, det är en rätt farlig grej. 

Moster, inte monster.
  • cicci85

Sitter de i den hela dagarna så hämmar det säkert utveckligen. De flesta brukar dock bara använda den korta stunder i taget och då har jag svårt att tro att det skulle vara nån fara. Lämna henne aldrig ensam i rummet när hon sitter i gåstolen bara, båda mina ungar har fått upp en fot i sitsen och rest sig! då var jag glad att jag var nära och hann ta dem innan de ramlade ur...  

• Purlan

Gillar hon den så låt henneha den.

Hade själv en mycket missnöjd frustrerad kille som fick prova gåstol när han var 4,5 månader. Han blev så lycklig och glad av den och det underlättade för oss alla. Han började sedan gå vid elva månader.

• Trollydolly

Om hon gillar den så ska hon väl använda den. Man kan ju använda sitt sunda förnuft och inte låta barnen sitta i den allt för länge i stöten. Man gör som man vill tycker jag. Vill man inte använda en så gör man inte och tvärt om. 

• siljeholm

Min dotter älskade den med! Satt givetvis inte hela dagarna men hon satt varje dag en stund och var superlycklig, vid 6 månader behövdes den inte längre för då börja hon krypa å strax innan 10 månader gick hon:) i morgon fyller hon ett och springer runt och är helt perfekt;) gillar hon gåstolen så låt henne gå lite i den:) det är iaf min åsikt!:)

• Ellenö

jag och mina syskon har alla suttit i hopgunga och gåstol och ingen är hämmad i utveckligen eller har sneda ben eller allt vad folk påstår kan hända:) vill hon sitta i den så låt henne sitta. Skule det hämma och vara så farligt för barn så skulle dom väl inte säljas kan man ju tycka:) vi hade en ny som vi köpt på barnens hus och jag uppevde den inte som farlig, Hon körde över matter och trösklar helt utan att den tippade så det gick bra:)

• sweetiise

Jag tycker att om du ser att ditt barn tycker om det så låt henne ha den! Min dotter älskade sin och jag tror inte ett dugg på allt prat om hämmande för utvecklingen. Det är en helt annan grej att lära sig gå sen och att fara omkring, ha kul och se sig omkring. DÄREMOT

Svar på tråden Vad säger ni?! Gåstol eller inte?