• kathrin 86

Vad säger ni?! Gåstol eller inte?

Min dotter som är 5 månader snart, har fått en gåstol av en släckting. HON ÄLSKAR DEN! Hon är en väldigt stor flicka på alla sätt och vis för att vara i den åldern. Vissa säger att det hämmar utvecklingen, andra inte. Jag kommer iallafall inte andvända den för att lära henne att gå. Det är ändå Allldeless för tidigt för att lära sig att gå. Jag andvänder den mer som en chans för henne att röra på sig lite extra, eftersom att hon är så stor. Och hon älskar den verkligen. Hur gör man?!

• Svar på tråden Vad säger ni?! Gåstol eller inte?
  • Scarlett77

Dottern älskar sin gåstol, vi bor med hela undervåningen som en öppen yta på 110 kvm så hon kan utforska varje litet hörn utom in i badrummet där det finns en tröskel men hon står gärna i dörröppning i sin gåstol och tittar på mig när jag dsuchar :) Gåstolen är en perfekt avlastning för mig som inte kan bära och lyfta pga sjukdom, hon är med mig i sin stol i köket ofta och jag kan ha koll på henne och hon på mig :) Jag kommer sluta använda den när hon visar tendenser på att kunna klättra ur den eller mot all förmodan skulle tröttna på den :)

• kathrin 86

Vi har inga trappor, och hemma hos är det inget plock överallt, då vi tycler om enkel och steril stil på möbler och allt runt om. Hon är snabb av sig och sitter nästan helt själv, och hon kan redan krypa. Första dagen på sjukhuset så vände hon sig från rygg till sidan och va helt stadig på nacken. Jag själv började gå när jag va 8 och en halv månad. Jag låter henne sitta i gåstolen när jag är närvarande. Och det kommer jag fortsätta med. Någon skrev något om någon sax.... Vem låter saxar ligga där barnen är? Barn kommer alltid att ramla och göra illa sig. Jag tycker det är mer läskigt att låta henne ligga på sin filt. Hon sätter sig upp, och då är risken att hon kan ramla bakåt. Nu har jag fått höra vad andra tycker, och det känns som att det är fler för än emot. Eftersom att vi redan har stolen så kör vi med den sålänge, tills den börjar kännas farlig. Och som sagt, gåstol är ingen träning inför att gå enligt mig. Mer som ett mellan moment. Gå träning får man göra med barnen ändå. Men som sagt snart 5 månader är tösen så det är långt kvar innan det går vilt till i stolen.

• 3 barns mamma84

Jag hade gåstol till min andra och han var snabb i utveckligen redan som nyfödd och kunde gå omkring i sen när han bara var 3 månader gammal och började gå själv när han var 8 månader gammal.

Men nu har jag den inte kvar men jag har en annan sak hihi det ser ut som en gåstol men det är en ståstol som han står/sitter och kan spela musik med. 

♥Ebba 050607 Amadeus 080814 Elias 101208♥ mamma84.bloggagratis.se/
  • 3 barns mamma84

Denna gillar han otroligt mkt men vi kommer att köpa gåbil till honom och kanske kanske gåstol men det får vi se men jag skulle använda gåstolen om jag var dig
  • pussgurkan86

gillar h*n den så varför inte. min kille är också stor men väldigt stabil och stark. han är 6 mån och kan krypa men gillar sin gåstol väldigt mycket ändå, han springer i den och eftersom vi inte har några trösklar så är det perfekt.

• 3 barns mamma84
    pussgurkan86 skrev 2011-07-07 12:24:57 följande:
    2barnsmamma: så stor han har blivit. han är väldigt söt.
    Tack gumman.
    Han växer på imorgon är han 7 månader men i bilden var han 5 månader

Hur har du det ?   
  • Irina m

Min son började med gåstol när han var kanske ett halvår-8 månader. Funkade jättebra. Trots protester från bvc. Skit snack tycker jag. Han blir 2 år i september o är inte mer hämmad motoriskt än andra barn. Han började gå när innan han blev 14 månader. Så jag tycker allt du kan använda dig av gåstolen om hon gillar den! UTAN dåligt samvete.

• Kramig

Har just skaffat en gå stol till min lilla grabb som till veckan blir 6 månader. Han älskar den. sitter ca 10-15 minuter och trycker på knappar går några steg fram och tillbaka.
    Att det är mer olycksrisk med gåstol tror jag inte på, eller jag menar jag låter ju han inte sitta där själv, jag är ju med. Skulle aldrig lämna han själv.
    Ser det som en större olycks risk då han börjar gå, för inte kan jag hålla koll på han hela dagen. Låt du dottern få använda sin gåstol, ser inget fel i det.

Sommar kramar. 

• pussgurkan86
    3 barns mamma84 skrev 2011-07-07 12:27:25 följande:
    Tack gumman.
    Han växer på imorgon är han 7 månader men i bilden var han 5 månader

Hur har du det ?   
    jo vi har det bra, killen kan krypa nu också så det är full fart på honom. han växer också så det knakar.
  • 3 barns mamma84
    pussgurkan86 skrev 2011-07-07 12:38:01 följande:
    jo vi har det bra, killen kan krypa nu också så det är full fart på honom. han växer också så det knakar.
    Så härligt det låter hur gammal är han nu han är väl mindre än Elias va ? och elias han övar på med krypningen men än går det inte
  • SysterYster76

Jag ser det som på en babysitter. De sitter ("går" då :)) i den när man behöver underhålla/avlastning. Säger ju sig självt att de inte tar skada om det bara görs med rimlig tid.

• Finesse

Här har vi plockat fram den och det är 3:e gången han sitter i den och redan kan han gå framåt i den Så nu är han inte lika missnöjd längre.. och jag tror inte alls den är farlig på nåt sätt.. inte just gåstolen utan det är den mänskilga faktorn, såsom att man glömmer att stänga grindar etc. 

Ebba 071228, Hampus 110225
  • Ankie med 2 döttrar

Använd du den, men tänk på att använda den under kortare stunder eftersom hälsenorna kan  bli förstörda och barnet vill trippa fram på tå istället  för hela foten när den börjar att gå.

• Finesse
    lövet2 skrev 2011-07-06 20:39:06 följande:
    Den mänskliga faktorn. Babyn har legat fint på golvet, och föräldrarna har aldrig behövt bekymra sig över saxar eller knivar som ligger på kanten av köksbänken, eller dukar som hängt ner litegrand från bordet. Den där haspen till hemmagjorda trappgrinden känns hur säker som helst, eftersom babyn ändå inte når till den.
    Så sätter man babyn i en gåstol, och plötsligt når den en hel massa saker. I min bekantskapskrets har vi ett barn med hjärnskakning efter att ha åkt nedför en trappa, ett barn som fått sina framtänder och slog ut båda två (också i en trappa), en blomkruka i huvudet, ett barn som gjorde illa sig på en sax och ett barn som fick tag i en kniv men tack och lov aldrig hann skada sig. Och så 2-3 omkullvälta gåstolar förstås vid trösklar.

För oss har det helt enkelt känts som en onödigt farlig leksak. Vi skaffar ju inte andra farliga leksaker, så varför skulle vi skaffa oss en gåstol?
    Fast här finns då inga knivar eller dylikt framme.. folk i bekantskapskretsen hade barn så vi lärde oss fort att man plockar bort saker å ting.. å nu har vi en 3,5 åring så det här med barnsäkra det är vi duktiga på Gåstolen är en leksak.. som roar barn.. så jag ser inget farligt i den.. Att era bekanta har haft problem är ju en sak.. dom kanske inte är så vana vid barn och tänker inte längre än näsan?
    Ebba 071228, Hampus 110225
Svar på tråden Vad säger ni?! Gåstol eller inte?