Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

SkåneP skrev 2011-07-11 00:15:31 följande:
    Men så kan det ibland framställas. Det finns obildade tölpar även bland muslimer.
    Javisst. Men om vi pratar om själva principen 'inte ta i hand' så beror det på att följa profeten Muhammads (fvmh) exempel, eftersom han aldrig tog en kvinna i handen som inte var hans närstående. Och han gjorde det av respekt. Så det är en respektfull handling.

Men jag kan förstå även den andra sidan så klart. Det kan bli en pinsam situation. Personligen har jag tagit män i händerna, kalla det lathet eller inte ork att förklara, men jag har även avstått från att göra det och förklarat varför och det har fungerat utmärkt. Bara man är villig att förklara sin inställning så blir det ofta inte så komplicerat - som man skulle kunna tro att det är om man läser inlägg på FL.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-11 00:20:27 följande:
     Ja, men som jag sa, stog någonstans i koranen, hadith eller sunnaatt man fick slå sin fru, och att slå är våld, och våld är misshandel.

Jag vet att ädlre män gifte sig med mycket yngre, det var en väldigt vanlig sed, men tycker det är konstigt att man litar på en gubbe som säger sig att ha sett en ängel, skulle själv inte litat på någons akturetet om denna hadesex med en nioåring.

Varför är barnen kvinnans huvudsakliga ansvar?  Barn skadas inte av att ha en involverad pappa, men dem kan lida av att pappan inte är inne i föräldransvaret som mamman.
    Jo om vi utgår från den svenska lagen som väl kallar att daska till på armen för misshandel, eller att ta hårt tag i armen detsamma? Dock klassas det inte som misshandel i Islam att daska till på armen.

Nu förstår jag inte vad du menar. Du säger du 'vet det var vanligt' sen kommer ett litet 'men,...' Så om han hade gift sig med en äldre kvinna först (de flesta var ju äldre) så skulle hans trovärdighet ha stigit? Vad menar du att profetskap har med detta att göra? Är inte med här vad du vill ha sagt.

Jag antar de hade sex när de gift sig, det är vanligt i muslimska äktenskap att man har det. Så det tar jag inte för otroligt. Sen som du redan skrev, 'du vet det var vanligt med den sortens äktenskap' så vad är det du nu är emot så att säga?

Du måste skilja på 'ta ansvar' och inte få det att betyda 'inte involvera en pappa' för det är inte alls vad jag skrev. Jag var väldigt tydlig i mitt tidigare inlägg. Kanske du ska läsa det igen?
  • oOHalalOo
    Nikkili skrev 2011-07-11 00:27:54 följande:
    Mår en kvinna bättre av att särbehandlas för sitt kön eller av att ingen kan ta henne i handen??
    Alltså det där är väl en sanning med modifikation. Ingen är klart överdrivet. Muslimska kvinnor tar ju andra kvinnor i hand och kramar och kindpussar. Och män gör detsamma med andra män för den delen.
  • oOHalalOo
    Nikkili skrev 2011-07-11 00:30:36 följande:
    Om man misstolkar koranen så är den illa skriven och skulle skrivas om!
    Det verkar ju vara väldigt många som misstolkar den!
    Glöm inte att människan är subjektiv.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-11 00:31:55 följande:

SLUTA LÅTSAS! Ni fattar ju själva att man inte kan vara jämställd om man säger att det är okey att misshandla sin egen fru! Det är olagligt! Varför ska man behöva slå överhuvud taget, kan man inte i stället ha öppen kommunikation? Alla som är sin hjärna på plats fattar att det är sjukt med hustrumisshandel, och sjukt att säga att det är okey! Man lär femåringar att det inte är okey att släss, så jävla patetiskt att vuxna gör det. Finns ingen anledning till att göra det, om man älskar någon vill man aldrig att hen ska skadas, varken psykiskt eller fysiskt.Jag vet inte vad jag ska säga, är helt stum, chockad, paralyserad att man kan vara så dum att tycka det är okey, vet inte vad jag ska säga, men det spelar ingen roll, oavsett vad man säger går det inte fram till någon som tycker det är okey att bruka våld. Med sådanna människor spelar det ingen roll vad man säger, de kommer ändå inte fatta.
    Patetiskt att detta ens behövs sägas.

Visst handlar det muslimska äktenskapet om kommunikation. Du har inte ens frågat om det gör det eller inte, men bra att det kom upp. Skillnaden mellan ett muslimsk äktenskap och ett annat kan annars vara att muslimer har Allah (swt) i åtanke och som referens i kommunikationen. Det handlar alltså inte om att alltid ha rätt och sin vilja igenom utan det handlar om att samarbeta och 'stämma av' med hur Allah (swt) vill att vi ska handla.

Jag tycker inte det är ok att bruka våld, för jag anser att ansvarsfulla och gudsfruktande muslimer löser problem vid det första trappsteget i den skala som finns.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-11 00:38:23 följande:
    Jag skulle vilja ha en "second opinion" på det där som The Rain Girl" skrev.

Får en man slå sin fru "Om en kvinna är tjurig och gnällig eller allmänt beter sig illa " efter att prat och sexnekande visat sig verkningslöst?
    Enligt min uppfattning så handlar det om att återvända till Allahs (swt) väg, dvs att det är något som skett som går emot det, inte allmän tjurighet så att säga.

Som jag skrev, personligen är jag emot att slå. I Koranen står det om olika upptänkliga situationer som kan uppstå och hur vi kan lösa dem. Eller annat, som t.ex. att mannen får gifta sig med 4 kvinnor (om han kan behandla dem jämlikt) men det betyder inte att han måste det.

Som jag skrivit, för min del är det profetens (fvmh) handlande som är riktlinje och hur han handlade har jag skrivit om tidigare.
  • oOHalalOo
    SweeneyTodd skrev 2011-07-11 00:39:49 följande:
    Sjukt att det finns andra trappsteg! VÅLD ÄR ALDRIG OKEY!
    Det är annars trappstegen före som inte ska glömmas bort. Jag trodde du hade läst dem eftersom du citerade versen tidigare?
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-11 00:51:05 följande:
    Nej. Tack o gonatt.
    Tack själv för en diskussion i god ton. Godnatt.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-11 01:04:02 följande:
    Måste säga att för mig som ateist låter det där riktigt vidrigt. Att en mans våld mot sin kvinna kan vara berättigat om det handlar som att hålla religionens auktoritet intakt.
    Det gör det säkert. Det kan ändå vara bra att se helheten också, inte bara det sista steget i versen, det blir lite underligt att endast fokusera på just den biten. Det är som att inte se skogen för alla träd eller nåt sånt.

Jag skulle inte riktigt uttrycka det som du gjort i slutet där, utan att det handlar om vikten av att leva sitt liv i enlighet med sin religion och övertygelse. Att inte ta ut stegen för mycket så att det går riktigt tokigt.

Jag kan förstå hur det går att uppfatta dock för dig som är ateist, det börjar ju så att säga med att du inte tror på högre makt och då blir det ju ännu konstigare att man både gör de och ser vikten av att också följa det som man tror på. Så jag har förståelse för hur du kan uppfatta det när du inte får med hela bilden och inte ser det från den andliga sidan.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?