Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Toboas skrev 2011-07-07 10:40:04 följande:
    Det är därför vi har religionsfrihet. Frågan var dock ställd om varför folk upplevde att muslimer hade en dålig kvinnosyn och i ett samhälle där generationer av kvinnor ha kämpat för lika rätt inför lagen och i samhället så kan argumentet "Man måste skilja på män och kvinnor för att det står i min bok" som något som inte gynnar kvinnors ställning. Muslimska samhället ligger ofta långt efter de västliga när det gäller kvinnors ställning. (Återigen - inte nödvändigtvis på grund av islam.)

Visst kan man ha olika åsikter om det, som en del i tråden lyft fram så ses en tillvaro som muslimsk kvinna som idealisk. Problemet - som alltid när det kommer till religion - är att argumenten hämtas från dogmer istället för det egna valet. I den bästa av världar så är det individen som väljer en religion som stämmer överens med dennes åsikter (som konvertiter kan göra) men för den som växer upp i ett samhälle genomsyrat av religiösa regler är problemet att de inte längre tillåts välja fritt.
    Om man baserar argumentet på 'måste skilja på män och kvinnor' och omtolkar det i att betyda 'är inte lika mycket värda' t.ex. då är man ju lite fel ute, i alla fall om vi refererar till Islam. Det handlar om ett annat synsätt bara. Så därför blir slutsatsen 'det gynnar inte kvinnor' helt felaktigt, återigen i referens till Islam.

Nej det beror inte på Islam, utan ofta på avsaknaden av att hålla sig till det. Helt andra värderingar styr och då blir både män och kvinnor lidande.

Jag tycker du gör ett sakfel. För du utgår från att man tvingas till att följa ting som kanske inte är enligt ens värderingar plus att eget val inte skulle rymmas i det. Det finns inget som exkluderar eget val, bara för att man följer de principer man anser vara de bästa och rätta.

Jag kan hålla med, att man så att säga föds in i sin religion, på gott och ont. Men samma sak gäller även annat. Alla växer upp i samhällen som präglar dem. Dessa samhällen sätter sin prägel på individen och ger dem arvet av det. Både på gott och ont och även bra och dåligt. Det gäller i lika hög grad även de samhällen som idag brukar kallas för att vara fria. Det finns inte någon frihet i den bemärkelsen, eftersom alla följer ett kulturrelaterat mönster. Handlar det om att befria sig från det, som exempel då man kan säga svenska konvertitet gör, så betyder det ju också att bli fri och befria sig från det tankemönster och idéer som man växt upp med och uppfostrats med och som man kanske tidigare inte ens reflekterade över.

Därför är frihet och vad det egentligen innebär subjektivt och kan inte bara mätas från en specifik mätstock.
  • oOHalalOo
    Morse skrev 2011-07-07 11:57:23 följande:
    Tillåt mig att skratta.

Woman's equality in Malaysia:

"Women represent 36% of the Malaysian workforce according to official statistics. However, half of this comprises women working as unpaid, family workers"

"Within marriage, many women are expected to remain in the home, as homemakers and mothers. If women are given the choice to work, many are forced to give their salaries to their husbands. Many women who work before marriage have been ordered to give up their jobs when they marry."

Jämställdhet i Islamsk tappning då eller?
    Det här strider ju helt mot Islams läror. Arbetar en kvinna så är det hon tjänar hennes privata pengar och hon har ingen skyldighet att bidra till familjens försörjning. Om hon vill göra det är det helt hennes val, eftersom hon bestämmer vad hon vill göra med sina intjänade pengar.

Därför har det du citerar inte ens något med Islams skrifter att göra. Så vad blir då din 'poäng'? Jo att så kanske det ser ut i Malaysia? Alla länder stiftar ju man-made-laws och det är väl så de flesta verkar tycka det ska vara? Det brukar kallas för demokrati om det sker i ett västerländskt land vad jag vet, eller?
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-07 15:05:48 följande:
    Nu ska du inte blanda ihop västkvinnornas RÄTT att vara mindre värda och islams TVÅNG att förtrycka kvinnor. :P
    Hehe, if you say so.
  • oOHalalOo
    Anna60 skrev 2011-07-07 17:24:24 följande:
    Jag tänkte följande: Kristen fundamentalism i vilken form den än må uppträda är obehaglig och skrämmande. Man tycker, tänker och agerar inte efter eget huvud och hjärta utan styrs av mystiska vanföreställningar om att det sitter en gubbe (Allah eller Jesus eller Gud whatever) någonstans (i himlen eller vad han nu kan sitta) som har all makt och om man håller sig "uppkopplad" genom bön, fasta, vissa ritualer etc så får man guidning av denna makt. Man behöver inte fatta egna beslut och empati och medmänsklighet finns inte på kartan. Man får för sig att man får budskap från denna makt (som tyvärr är osynlig och endast hörd ifrån via urgamla skrifter som, trots allt, är skrivna av människor!!!!!!)
    Jag förstår nu när du skriver att det måste vara en stor skillnad på de kristna som du vuxit upp med och sedan vad Islam lär.
    Fundamentalism i Islam betyder att följa de skrifter som religionen erbjuder. Det är Koranen och Sunnah som det handlar om i Islam. Det innebär att sträva efter att leva som en god muslim och göra det som är rätt och låta bli att göra det som är fel. Rätt basic överlag alltså och något som jag tror en del utanför Islam kan känna igen sig i. 

Du har alltså fel - om jag utgår från vad Islam lär, eftersom det handlar om att göra det rätta, sträva efter att göra det. Men däremot inte att alltid göra vad man vill, när man vill och hur man vill, eftersom det kan drabba tredje person. Det handlar alltså om att ta ansvar för vad man tycker och gör.

Skaparen är inte en gubbe, vad jag vet är Han inte ens det i Kristendomen, så varför du skriver det är obegripligt. 

Det är som du läser en manual i någonting som du vill ha rätsida i, istället för att bara sätta ihop den och inte få det rätt. Inget fel att läsa manualen. Det är snarare både vägledande, tidsbesparande och man vinner på det i längden. Annars får du ju kanske göra om allt från början, vad är det då för vits med att inte ens kolla manualen? 

Jag blir mer och mer förvånad. Behöver alltså inte kristna fatta egna beslut? Hur gör de då i sin vardag? I alla fall om vi här talar om muslimer, så behöver då vi alla fatta beslut av olika slag, eftersom vi är människor och vi lever här och nu. Hur man ens kan tro att man inte behöver fatta olika beslut i sin vardag förstår jag inte. Vi är inte programmerade apparater som inte har någon talan, utan vi är människor och därför är vi tvugna att fatta beslut, inte befriade från det.

Känner inte heller kristna empati och medmänsklighet? Oj det låter konstigt, jag känner i alla fall till kristna som visst kan göra det. Sen finns det också muslimer som gör det. Skulle vi inte förstå att vi behöver göra det, så hämtar vi den informationen från vår religion, eftersom den lär oss hur vi människor ska handla gentemot varandra och hur vi ska visa generositet emot varandra. Det går liksom inte att missa. Kanske bara om man är 'frilansande muslim' som inte bryr sig om vad Islam föreskriver. Men det är väl inte de undantagen som vi ska utgå från i så fall?

Nej det är inget 'man får för sig' utan man studerar och kommer till insikt. Det är så det fungerar.
    Koranen är nedtecknad i skrift av människor, det stämmer. Dock har inte uppenbarelsen förmedlats i bokstäver till Islams profet (fvmh) utan via ängeln Garbriel, som budbärare av gudomligt budskap från Allah (swt). Men viktigt var att också få ner det i bokstäver, så att alla muslimer då som nu och i framtiden, även kan läsa Koranen i skrift, samtidgit som vi reciterar och många memorerar den också.
  • oOHalalOo
    Anna60 skrev 2011-07-07 19:23:06 följande:
    "Via ängeln Gabriel"!!! Men snälla du! Varför kan inte den där Gabriel ta och visa sig och göra någonting i modern tid?  Varför hände allting för tusentals år sedan? Och vad gäller medmänsklighet och empati så har jag mött det hos många människor under mitt liv! Ingen av de hade den minsta koppling till någon religion. Och enligt kristendomen så kommer ju de till helvetet som de inte bekänner Jesus bla bla bla. Brinna i evigheter bla bla bla gääääääsp
    Religion fungerar ju inte riktigt så att det är människan som dikterar villkoren liksom. Rätt basic.

För att något har hänt för länge sen så betyder inte det att det är outdated. Kärlek har funnits för länge sen och finns fortfarande. Tavlor har målats för länge sen och deras värde kan idag vara horribelt högt.

Du har uppenbarligen haft en väldigt otur som omgivits av så många människor som inte verkar ha haft tillstymmelse till vanliga mänskliga egenskaper! Du har verkligen harft otur kan man säga. Och sen har du träffat bara icke-troende som visat sig mänskliga. Tur då att det har vänt för dig. Eller så kanske det var så att du inte kunde döma folk rättvist tidigare, utan gjorde det baserat på de människor som omgav dig under din uppväxt?

Om de inte tror på Kristendomens budskap, vad är problemet? Jag tror inte heller på det och vad Kristendomen lär stör mig inte det minsta. Allra minst att jag skulle börja hata och tala illa om kristna av bara den anledningen.

Jag tror på det islamiska konceptet, 'du har din tro och jag har min' eftersom det baseras på respekt och tolerans gentemot andra. Dvs andra får tro vad de vill eller låta bli det, det är alla och vars ensak. Då slipper man känna hat gentemot andra för att de inte följer samma väg som man gör själv.
  • oOHalalOo
    Agdaa skrev 2011-07-08 06:34:17 följande:
    Sina egna kvinnor ja, men de har 0 respekt för vita kvinnor :(
    Då handlar de inte enligt Islam eller alternativt, är inte muslimer.

Vad menar du med 'vita kvinnor'? Det finns massor med muslimska kvinnor som är vita och det skulle ju innebära om jag får går på din linje, att inte vi heller skulle respekteras, bara för att vi är vita. Det är inte sant. Inte om vi talar om muslimer som praktiserar Islam. Det finns ingen rasism i Islam. Utan alla människor är lika mycket värda, oavsett kön, färg, nationalitet, status osv. Det är endast våra handlingar som skiljer oss åt om vi kan anses vara goda eller onda så att säga.
  • oOHalalOo
    ica skrev 2011-07-08 06:56:43 följande:
    Tyvärr är de ofta otrevliga mot oss västerländska kvinnor. Känner mig ofta dömd på förhand. ´Passar man inte in i deras mall så är man fel.
    På vilket sätt fördömer de dig, och också - hur vet du att de är muslimer? Alla som är mörka, har skägg och talar arabiska är inte muslimer. Det går inte att döma efter utsidan.

Om du är stolt över vem du är, varför bryr du dig om vad andra tycker? Jag kan också möta 'du är fel och stick hem' av icke-muslimska svenska kvinnor och män, och? Folk har inget annat vettigt antagligen att göra utan måste lägga tid och ork på vad andra har på sig och ser ut. Orka bry sig tycker jag.
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-08 07:22:39 följande:
    Fast när man talar om hedersmord så är det ju inte skälet till att det begås som man avser - alltså att någon känner att deras heder blivit kränkt. Det som skiljer hedersmord från vanliga mord är ju att den som mördar faktiskt återfår sin och sin familjs heder! Eftersom kvinnomisshandlare/mördare lär ha näst lägst status på fängelsena så är det väl uppenbart att ingen återfår någon heder i andras ögon genom ett mord. Där har du den grundläggande skillnaden.
    Eller de tror att de återfår sin heder. Bland en liten grupp. Men inte inför Allah (swt), det är där sann heder kan uppnås genom ett rättfärdigt uppförande och handlande.
    Dessa människor lurar alltså bara sig själva samtidigt som de begår en brottslig handling och orätt tar andras liv. 

Det är samma sak som 'vanligt' mord som jag ser det, man tar lagen i egna händer och begår mord. Dvs ingen skillnad på vem som utför det, resultatet blir lika tragiskt.

• oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-08 08:58:02 följande:
    Det skiljer väl ändå mellan muslimer, bokens (andra två) folk och övriga? I alla fall enligt en del muslimska företrädare.
    Nej det skiljer inte, det är vår tro som skiljer.

Judar och kristna i en muslimsk stat har rätt att ha egna domstolar, skulle det vara möjligt i Sverige t.ex. att andra skulle kunna ha det? Att muslimer måste skydda icke-muslimer i en muslimsk stat om staten angrips? Skulle icke-muslimer handla på samma sätt, överge sina egna liv för att rädda livet på en muslim? Du behöver inte svara, tanken räcker.

Så vad som skiljer är vår tro och väg här i livet. Allah  (swt) talar i Koranen om 'du har din väg och jag min' som är språngbrädan till att vi kan ta olika vägar. Det är accepterat och ingen har rätt att fördöma eller på annat sätt agera gentemot den som inte tar Allahs (swt) utstakade väg. 
  • oOHalalOo
    Toboas skrev 2011-07-08 09:41:39 följande:
    Fast om man talar om muslimer så får man utgå ifrån vad folk som säger sig vara muslimer gör, inte vad islam säger.
    Det kan man göra, givetvis. Men å andra sidan om man vill kunna avgöra om deras handlande är enligt Islam eller emot Islam så kräver det att man vet vad Islams läror säger. I alla fall om vi ska tala om någon sorts rättvisa.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?