Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

Anton Chigurh skrev 2011-07-13 00:30:37 följande:
    Skillnaden är, Halal, att jag tvingas inte till å sitta längst bak i biosalongen. Jag väljer det frivilligt.

Nu menade jag balkongen utanför mosken !!!!!!!   Ser du utropstecknen ?????
    Ja för att i biosalongen bokar man 'ett nummer'. I moskén är det redan bokat.

Ungefär som i simhallen, kvinnor till vänster och män till höger (exempel bara).
    Ingen som skulle komma på att kalla det för diskriminering för att det inte byts sida.

Du hade inte behövt skriva så många utropstecken, jag har svarat redan i inlägget på balkongen utanför moskén. Du får gärna läsa mina inlägg istället för att gissa vad jag har skrivit och inte skrivit.
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-13 00:33:46 följande:
    (min fetstil)

Om det inte spelar någon roll, varför finns det då regler som styr upp det. 
    För att kvinnor och män inte blandar sig under bönens utförande. Därför har vi regler att be sida vid sida med samma kön, inte stå vartannat kön.

Lika lite som andra blandar sig i simhallen, toaletten eller provhytten.  
  • oOHalalOo
    SkåneP skrev 2011-07-13 00:48:31 följande:
    Ja att reglerna finns vet vi nog alla. Men du antydde att det väl inte spelar någon roll, men tydligen är det jätteviktigt.

Simhallsblandning vet jag inte vad det är för problem med.
    Toalettblandning likaså (jfr könsneutrala handikapptoaletter).
    Har inte sett några könsuppdelade provhytter. 
    Alltså det spelar ingen roll vem som sitter vad, rent teoretiskt. Dvs det är inte bättre att sitta längst fram eller längst bak eller det är inte bättre eller sämre att sitta längst bak, eller på balkongen (dvs 'en trappa upp').

Jag förstår inte hur man får in diskrimineringen i det hela helt enkelt. Har vi hört någon muslim vända sig till DO för att h*n känner sig diskriminerad över sittningen i moskén? Tills vi gör det så bör vi kanske helt lämna den frågan och diskutera mer aktuella ting? Bara ett förslag.

Vad jag menar är i jämförelse att kvinnor skulle känna sig diskriminerade för att de måste använda ombytesrummet 'till vänster' och inte få dela rum med männen. Det är samma princip som jag ser det. Och tills vi hör kvinnor (eller män) beklaga sig över uppdelningen och att de känner sig diskriminerade, så kanske vi även kan lämna den icke-frågan åt sidan helt enkelt?
  • oOHalalOo
    Jakkolina skrev 2011-07-13 07:32:19 följande:
    Stor skillnad...vi i väst kan välja om vi vill framhäva eller dölja...olika varje dag!

En med slöja eller niqab ..tror du att dom har det ena dagen och inte andra?
    Var det inte du som skrev just att kvinnorna främhäver sig? Med underbetydelsen att det är diskriminerande att inte göra det.... eller?

Poängen som jag tycker du missar är att alla (kvinnor och män) själva måste få avgöra vad de vill sätta på sig. Om det finns de som vill framhäva sin kropp på olika sätt, fine, och om det finns de som inte är intresserade av att göra det, de har samma värde som de övriga. Egen fri vilja att få klä sig som man vill är det som framhäver skönheten i en persons hjärta och den glädjen visar sig i uppförandet. Det är dit vi ska sträva tycker jag, inte att fördöma vissa sätt att klä sig och tala förnedrande och förtryckande om det. Det är inte speciellt modernt faktiskt.

Det viktiga är väl inte att man måste byta, utan att man får ha vad man vill - varje dag?
  • oOHalalOo
    ica skrev 2011-07-13 08:39:07 följande:
    Man kunde tro det. Varför har muslimer en sån tråkig människosyn att kvinnor ska dölja sig?
    Varför ha svenskar en så tråkig människosyn att en del människor ska fråntas rätten att få klä sig som de vill, dvs varför får inte de ha samma rättighet som andra i samhället? Varför denna tråkiga och diskriminerande inställning?
  • oOHalalOo
    hallencreutz89 skrev 2011-07-13 09:56:58 följande:
    JA jag vet inte, jag har iallafall aldrig hört en muslim säga att kvinnor ska ha slöja för de är mindre värda eller inte "förtjänar" att synas för de är sämre än männen på nåt sätt.
    Inte jag heller! Dessutom har jag inte heller läst det i Islams källor, så det verkar vara något som Islam-kritiker har satt i rykte kanske? Och så 'blir' det så till slut? En osanning som blir en 'sanning'? Läskigt om man tänker efter hur lättmanipulerade en del då kan vara som bara går på sånt och för 'ordet vidare'.  
  • oOHalalOo
    Anton Chigurh skrev 2011-07-13 09:59:43 följande:
    "Islam påbjuder inte hedersmord och det gör inte jag heller. Det blir olidligt när folk bryter mot lagen".

Inte så lätt å tolka dina inlägg när du svarar enl min citering ovan, vad hade det med balkonger i moskéer att göra !
     Men men, skit i det, vi återgår till biosalongen, således :

Du skriver följande : "i biosalongen bokar man ett nummer. I moskén är det redan bokat"
    och med det menar du att svenska biosalonger tillämpar samma bokningssystem som muslimer gör i sina moskéer, eller ???
    Jag kan vara bluddrig så det är bara att fråga om, no prob.

Jag trodde nämligen att du tidigare refererade till hedersmord som 'utförs från balkonger'. Därav missförståndet i så fall.

Nej så klart inte! Jag bara menar att det (eller man) inte är sämre eller bättre bara för man sitter på en speciellt plats.
  • oOHalalOo
    Dorian Ertymexx skrev 2011-07-13 10:05:00 följande:
    Kan vi? Sure, gå barbröstad genom stan.

Precis som du alltid väljer att dölja rumpan (well, gissar jag) så väljer de alltid att dölja håret. Och ja, de flesta gör det av egen fri vilja, och kan välja bort det om de så önskar. Du kan däremot inte gå med rumpan eller bysten bar utan att få polisen på dig.  
    Bra poäng där. Det är faktiskt rätt enkelt att göra en sådan jämförelse, och den som faktiskt är intresserad att förstå vikten av slöja för den kvinna som väljer det, kan förstå det utifrån tanken att den kvinna som inte kan tänka sig att gå ut utan en blus/t-shirt/tröja eller byxor/kjol har liknande tankar som den kvinna som inte kan tänka sig att gå ut utan att bära slöja. Det skulle kännas fel och naket.
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-13 14:43:27 följande:

Dorian, läs gärna följande inlägg i debatten av Sara Mohammad:

www.axess.se/magasin/default.aspx?article=928

Hon är ju starkt påverkad av den etnocentriska påverkan trots att hon flera gånger nämner kulturrelativism. Hon har via etnocentrismen formats till de tankar hon har. Som hon skriver 'slöjan är förtyck'. Det är det säkert i den kultur hon har vuxit upp eftersom hon tvingats ha den och tvingats till att bli stympad. Men att sedan överföra det i en kulturrelativistisk aspekt att det förtrycket är globalt, blir ju en helt felaktig framställan. Då vågar man inte se problemet tycker jag utan bara för det vidare dit där det ursprungligen inte fanns några problem.
    Varför vill man göra det undrar jag? Varför sprida en smitta vidare istället för att isolera den och sätta in medel för att bota den?
  • oOHalalOo
    Self Evident skrev 2011-07-13 15:32:01 följande:
    Och dessutom menar du återigen att problemet inte behöver tas upp eftersom det inte är mycket bättre här enligt dig? Att många ungdomar lever under hot om omskärelse, våld, tvångsäktenskap etc och inte vågar komma ut som gay är inte Sara Mohammads åsikt utan en verklighet som jag antar att du sällan kommer i kontakt med eftersom du sålättvindigt avfärdar den

Läs gärna Dilek Baladiz bok "I hederns skugga" som är skriven ur unga mäns perspektiv. 
    Ursäkta jag hoppa in här hela tiden.

Jag tror det är viktigt att uppmärksamma, för det är möjligheten till att förändringar/förbättringar till stånd. Det ska vi göra och bör vi göra givetvis.

Men det är fel att kategoriskt lämna en del av det som hon bär med sig personligen i arv till andra. Som att påstå att 'slöjan är förtryck', vilket måste betonas är hennes privata åsikt. Vilket inte framkommer, utan framläggs som ett faktum.

Man måste således vara tydlig för att undvika att spä på fördomar för att hävda personliga åsikter.
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?