SweeneyTodd skrev 2011-07-11 00:20:27 följande:
Ja, men som jag sa, stog någonstans i koranen, hadith eller sunnaatt man fick slå sin fru, och att slå är våld, och våld är misshandel.
Jag vet att ädlre män gifte sig med mycket yngre, det var en väldigt vanlig sed, men tycker det är konstigt att man litar på en gubbe som säger sig att ha sett en ängel, skulle själv inte litat på någons akturetet om denna hadesex med en nioåring.
Varför är barnen kvinnans huvudsakliga ansvar? Barn skadas inte av att ha en involverad pappa, men dem kan lida av att pappan inte är inne i föräldransvaret som mamman.
Jo om vi utgår från den svenska lagen som väl kallar att daska till på armen för misshandel, eller att ta hårt tag i armen detsamma? Dock klassas det inte som misshandel i Islam att daska till på armen.
Nu förstår jag inte vad du menar. Du säger du 'vet det var vanligt' sen kommer ett litet 'men,...' Så om han hade gift sig med en äldre kvinna först (de flesta var ju äldre) så skulle hans trovärdighet ha stigit? Vad menar du att profetskap har med detta att göra? Är inte med här vad du vill ha sagt.
Jag antar de hade sex när de gift sig, det är vanligt i muslimska äktenskap att man har det. Så det tar jag inte för otroligt. Sen som du redan skrev, 'du vet det var vanligt med den sortens äktenskap' så vad är det du nu är emot så att säga?
Du måste skilja på 'ta ansvar' och inte få det att betyda 'inte involvera en pappa' för det är inte alls vad jag skrev. Jag var väldigt tydlig i mitt tidigare inlägg. Kanske du ska läsa det igen?