Inlägg från: oOHalalOo |Visa alla inlägg
  • oOHalalOo

Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?

asta66 skrev 2011-07-16 08:51:51 följande:
    Men  det är också förtryck när du inte har ett eget val. När din fira vilja inte välkomnas. När dina åsikter inte får växa och frodas. När ditt eget tänkande inte uppmuntras. Jag tror inte att en sjuåring bär slöja av egen fri vilja. Jag känner ingen sjuåring som har utvecklat sin egen syn på livet färdigt. Innan man fått utveckla sin egen fria vilja kan man inte välja nåt av egen fri vilja.
    Det är ingen svensk grej att bedöma efter ålder. Jag är uppvuxen i sverige av svenska föräldrar och vi har alltid umgåtts i 3-4 generationer. Som barn var det naturligt att mor- och farföräldrar var en stor del. Liksom deras vänner.

Absolut i det är vi eniga. När det är förrtyck så är det inte ett eget val och ens fria vilja inte får fritt spelrum.

Men om vi nu talar om vuxna och inte vänder blicken till barn (just i denna diskussion), som vi alla vet testar gränser, vill vara vuxna och se ut som alla tjusiga kvinnor runt omkring dem, så med tanke på vad du skrev nyss, då finns också motsatsen. Dvs när man gör sitt egna val, står för sina egen övertygelse, handlar i enlighet mitt sitt hjärta osv - även om det är t.ex. att bära slöja som många andra ogillar för sin del, då är det inte förtryck. Man måste ju kunna se den skillnaden?

Du är nog mer undantag än regler tyvärr. Eller så tillhör du de som inte är purunga längre. Det kan också handla om ett generationstänkande. Men ser man sig omkring idag så kan det inte gå en inte förbi hur åldersfixerat mycket är.

• oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-16 11:33:28 följande:
    När man säger en sån sak så brukar man ha stöd för sitt påstående men jag kanske begär för mycket?
    Det är ett samhällsproblem världen över. Och samhället och kulturen går i ett ser jag det som. De är alltså inte två fristående enheter.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-16 11:35:46 följande:
    Så du håller med om att Islam inte alls är en jämlikt religion? Du tycker kanske det är jämlikt vilket jag verkligen har svårt att förstå hur du kan tycka. Texterna jag citerade är så förnedrande, förtryckta och nedvärderande att vilken normalfuntad människa kan komma fram till att så inte är fallet.
    Nej jag håller inte med, då jag försöker förstå vad det är som Allah (swt) har att förmedla till oss. Så för mig är Islam en jämlik religion, som ser till alla människors värde oavsett, kön, etnicitet osv.

Jag skulle inte för min del försöka förmedla att alla som inte håller med mig eller inte tycker som mig inte är normalt funtade. Utan jag skulle nog uttrycka det som att vi har olika uppfattningar och åsiker. Det förklarar ju också själva tanken att vi människor kan se olika på saker och ting och inte uppfattar och handlar homogent.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-16 11:59:17 följande:
    Var i den egyptiska kulturen står det att kvinnor ska förtryckas, bli slagen och gud vet vad innan Islam tog över och landet gick back tusentals år? Samma sak med Iran. Var i den persiska kulturen står det att kvinnor ska förtryckas, bli slagen och gud vet vad innan Islam tog över och landet gick back tusentals år? VG ge mig ett exempel om du kan för det tycks jag ha missat.
    Det fanns till och med kvinnliga gudom man såg upp till både män och kvinnor så Kvinnor var lika mycket värda som män innan Islam tog över. Jag behöver väl knappast skriva hur det såg ut i Egypten innan Islam tog över?
    Det står ju inte det, det är antagligen därför du inte hittar det.

Islam lär att det varken finns kvinnlig eller manlig gudom, så det kan vara orsaken att det känns oerhört avigt att könsbenämna en gudom på det sättet, i alla fall för mig.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-16 12:02:54 följande:
    Visst och jag har ingenting emot att du tycker och tänker annorlunda än vad jag gör. Det blir problem när man försöker förmedla att det man säger är en universal sanning. Problemet jag har med många muslimer (Dock inte alla) är att vissa av er är så förbannad enögda och vägrar inse att det finns andra som inte tycker och tänker som ni gör. Kolla bara hur det ser ut här på FL. Se vad TS skriver.
    Jag kan hålla med om att jag ibland kan låta hård men jag tåler verkligen inte skitsnack och vissa saker man läser här i diskussionen är verkligen inget annat än ren skitsnack och då får jag nog.
    Jodå det är nog det du har dessvärre. Även om du kanske inte tillstår det.

För mig finns det givetvis en universal sanning. Vad jag gör med det är att jag disktuerar den, dock påtvingar jag ingen den.

Jag har i alla fall för min del flera gånger skrivit att jag förstår en del saker som framläggs, men att förstå betyder inte att härma efter. Det är en distinkt skillnad i detta 'förstå'.

Du låter gnällig faktiskt, men det är inget problem för mig. Det är ju upp till dig hur du vill låta.
    Jag får också läsa mycket konstigt, men jag är säker i min tro och min övertygelse och låter inte därför andras åsikter och påståenden dra ner mig i en avgrund som jag sen ska arbeta mig upp ifrån. Utan försöker istället att ha en levande diskussion, även om det är svårt på FL, det håller jag med om. Få är genuint intresserade helt enkelt, eller får inte komma till tals. Det är rätt vanligt att om någon skriver något positivt om t.ex. Islam som inte är muslim, då kommer hela getingskaran varande och sätter sina gaddar i. Klart man drar sig för att vara med i en diskussion på dessa 'villkor'.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-16 12:09:30 följande:
    Nej, precis så då kan du inte säga att det har med kultur att göra eller hur?

Kvinnoförtrycket och den nedvärderande kvinnosynen som genomsyrar muslimska länder uppkom när Islam tog över.

Må så vara men att ALLA profeter hitskickade från Allah har varit män talar sitt tydliga språk tycker jag.
    Är inte kultur en del av samhället? Jag säger inte att det svenska samhället uppfostrar människor att bli misshandlare, men det förekommer misshandel i det svenska samhället. Kulturen föreskriver det inte, men det finns ändå där. Kultur är ju inte bara rundvandringar i Gamla Stan och att äta husmanskost. Det är ju mer än det. Det är ju en attityd också, vad som ingår i samhället i stort är dess kulturella uttryck. Så ser jag det. Sen om du inte håller med inga problem, du behöver dock inte avreagera dig genom att gå till personliga tillmälen.

I ditt land kanske det var så, jag vet inte. Annat som jag har läst har handlat om att män och kvinnor varit förtryckta under tyranniska ledare och befriats från detta med Islams tankar istället. Så vi har säkert delade meningar om det och jag tänker inte fördjupa mig i historiska vingslag för jag  måste snart dra iväg.

Då får du tycka det. Men ser du det från Islam sida så är det inte en jämlikhetsfråga eller en prestigefråga, om du kan ta till dig det så kan du skönja att det kan finnas andra sätt att reflektera över den här sortens frågor.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-16 12:13:43 följande:
    Nej Halal det har jag verkligen inte. Jag tänker bara inte hålla tyst när du och några andra gång på gång försöker måla upp Islam som en religion där ALLT är frid och fröjd. Det är det verkligen inte. Det finns många många saker i Islam som gör livet surt för miljontals människor i muslimska länder men det väljer du att bortse från. Varför? Vad är du rädd för?

Jag har fortfarande inte något intresse av att veta vad du har för åsikter om mig. Hur många gånger ska jag säga det till dig?
    Du skrev vad du tycker om det sätt du uttrycker dig på, jag kommenterade bara det helt lätt. Du förstorar upp din egen person, som inte alls stämmer eftersom mitt intresse är svalt i det fallet. Så du behöver inte göra en sak av det varje gång, inte ens när du själv är så snar att kritisera andra.

Jag är rädd snarare när Islams läror inte efterföljs, för det visar hur fel det kan bli. Rättvisan försvinner när det istället fokuserar på makt och begär och ego. Jag ser med stor oro på att det hänfallit och hänfaller åt det. Det är då som man inte längre fokuserar på hur man ska leva, för att följa Allah (swt) utan sin egen väg. Det drabbar många på vägen på ett mycket påtagligt och orättvist sätt. Det kan jag känna stor oro för.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-16 13:27:04 följande:
    "Om folk ändå kunde hålla tyst när dom inte vet ett skit om vad dom snackar om.
    Fast det var ju inte persiska ideal som var ämnet i tråden å andra sidan. Så jag höll tyst om det faktiskt.
  • oOHalalOo
    asta66 skrev 2011-07-16 17:19:35 följande:
    Jag tror inte att jag är ett undatag. Men jag har haft turen att ha engagerade mor- och farföräldrar och även en tuff gammalfarmor. Nej, jag är gudskelov inte purung. Och så har jag alltid haft arbetande äldre kvinnor som inte haft så mycket tid till att sminka sig och pynta sig så överdrivet. Hel och ren var det viktiga. Så det ytliga kom i skymundan.
    Ja det är lite det jag menar, att det handlar delvis tror jag om en generationsfråga och att det förr var lite andra värderingar som gällde. Det var före skräpkulturens, slit-och släng och utseendefixerings inträde. De mänskliga värderna var liksom mer i fokus helt enkelt.
  • oOHalalOo
    I Blackrose I skrev 2011-07-17 11:03:03 följande:
    Du skrev att kvinnomisshandel och kvinnans värde är en kulturell grej och jag motbevisade dig. Det som händer i Iran har ingenting med det persiska kulturen att göra utan det är helt och hållet Islams fel. Samma sak gäller alla andra muslimska länder. Alla länder där Islam tog över gick back flera tusen år. Det enda land som verkligen förbättrades iochmed Islam var/är Saudi och då kan man ju bara tänka sig hur det såg ut innan om Islam förbättrade allting där borta. *Ryser*
    Att det var så i det du tog upp. Jättebra i så fall. Då kan vi alltså utesluta att kvinnomisshandel i alla fall inte förekommer i den persiska kulturen och samhället. Inga problem, utan jag ser det som positivt.

Fast det där du skriver stämmer ju inte riktigt att alla länder gick back dit Islam kom, eller hur?

Ja vi vet att det inte var bra i det området, så det var en mening med att komma tillrätta med den kultur och de seder som förekom. 
Svar på tråden Varför skulle muslimer ha dålig kvinnosyn?