Inlägg från: olivian |Visa alla inlägg
  • olivian

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Stinis83 skrev 2011-09-25 21:32:05 följande:
    Olivian, när jag väntade vår dotter så fick jag samma känslor som du flera gånger. Jag blev varslad och arbetslös när jag var i 3:e månaden och jag kände mig som den mest ansvarslösa människan som nånsin funnits. Jag satt i min sambos knä och grät och grät och var smått panikslagen. Helt otröstlig...

Men vet du, allt ordnade sig till det bästa :) Vår dotter saknar inget av det nödvändiga hon behöver, snarare tvärtom. Allt krut läggs på henne, men det blir inget överflöd kvar till oss. Vi klarar oss, vi går runt varje månad, men det är inget överflöd. Och det är okej :)

Jag förstår din känsla med luftmadrassen, men jag kan ge 100 spänn på att gubben inte tänkte de tankar du tänker att han gjorde :) Man är väldigt känslig när man står inför att bli mamma, och man känner sig ofta granskad. Men det är man sällan, tack och lov :)

Så torka tårarna och var glad över att du är en ekonomisk blivande mamma :) Man behöver inte pengar i överflöd för att vara fantastisk, och du kommer ge ditt barn ett otroligt bra liv för du verkar vara en sund och förnuftig människa. I slutänden är det det viktiga :)

Kram!
    Tack!

Jo, precis, jag vet ju flera som klarat sin på små medel, men bland andra människor som har det bättre ställt kan man ju ändå känna sig som en fattiglapp.
    Och jag är helt säker på att han bara ville vara snäll, men vissa dagar tar sånt onödigt hårt :P

Idag är humöret dock mycket bättre! Sambon kommer hem om två timmar och jag har dessutom sovit som en stock hela natten, 9 h. Precis vad jag behövde!

Kramar på er alla snälla människor!
  • olivian
    Carla82 skrev 2011-09-25 23:52:30 följande:
    olivian: Du är absolut inte ensam...jag tror att fl många gånger är väldigt missvisande. När jag blev gravid hade jag bott i Italien i mindre än en månad (vi kände varandra sedan många år och var förlovade sedan 3 år) jag jobbade som barnflicka och vi bodde med svärföräldrarna. Min man tjänar tillräckligt bra för att vi ska klara oss allihopa och ibland kan vi unna oss något litet extra men som de andra säger har det mesta gått till sonen. Jag/vi är ändå ekonomiska av oss och långsamt långsamt har vi kunnat byta upp oss när det gäller bil, skrivit över bostadsrätten på oss (min man hade en egen lägenhet som inte var färdig i huset som hans pappa byggt men skattemässigt kostar det en hel del att skriva över) inreda med möbler, kök osv. Vi har tagit det viktigaste först och sen fyllt på. Vissa månader har det varit tight men vi klarar oss absolut.  Jag tycker helt ärligt inte ens att det känns som en uppoffring. Här finns inte barnomsorg som i Sverige. Antingen betalar man svindyrt privatdagis (då lönar det sig inte att jag jobbar) eller så vaktar farmor/mormor barnen...vilket är emot mina principer. Så jag har varit hemma. Sen satte krisen igång och här har den verkligen kännts av arbetsmässigt. Nu jobbar jag som tolk när de ringer in mig vilket blir en hel del vissa månader och inget andra. Har pratat med mer än en mamma här som säger att det är ingen ide att ge sig in på arbetsmarknaden här som mamma om man inte är klar med småbarnsåren eller kan tänka sig att lämna ifrån sig barnen. Jag ser det som en möjlighet att jag kan vara hemma...känner mig inte misslyckad alls. Men så småningom vill jag också ha något eget för att kunna unna mig det där extra. Vi är förövrigt gifta borgerligt med en liten ceremoni och liten fest. Vi sa till och med ifrån med presenter för någon gång vill vi gifta oss i kyrkan med allt vad det innebär. Det kommer!! Tror inte heller han menade det som du tog det...han ville bara vara snäll mot en gravid kvinna.

Angelique: Var på DEM igår och köpte haribos sura godisnappar...de var på erbjudande.

Babybluey: Jag började också skratta åt din sänghistoria. Det var lite gulligt faktiskt. Vi har också en 160 säng och den funkar bara bra. Vi ligger ändå så nära. Däremot när sonen kommer in skulle det inte räcka ens med en 200 säng...han är liten med OJ vilken plats han tar! Hur ska det gå med två?? Hunden vill inte sova i sängen...han vill helst vara ute lika bra det. Han har en stor inmurad trädgård och hundkoja som är HANS rike.  
    Ja, jag kommer nog också vara hemma mycket med lille bebisen. Men jag studerar ju och vill bli klar med min utbildning, och då blir man otroligt flexibel i sina tider. Dock inte särskilt mycket pengar över till annat... Men jag tror också att det är värt det!
    Ja, visst ville han vara snäll, men ibland tar man åt sig på helt fel sätt.

Tack så mycket för uppmuntran! Det behövdes :)
  • olivian

Angående kisseriet blev jag ganska upprörd alldeles nyss. Jag har mått superbra hela graviditeten och min sambo kan till och med redan nu känna skrutten sparka när han håller handen hårt mot magen (Gick in i vecka 18 igår) sen kanske fem-sju dagar tillbaka. Inga foglossningar,  ingen viktuppgång, inget illamående längre mm.

Men! Sambon skulle precis gå till jobbet och jag var jättenödig men ville vänta tills han gått. Så nös jag och kissade på mig! Blev helt förstörd. :( Är det normalt? Vet ju att den glatta muskulaturen (tror jag det är) kan bli slappare, men jag började grina och känner mig som en tant. Det värsta var att sambon stod precis bredvid och jag skämdes så mycket.

Är det någon annan som varit med om det? Snälla säg att jag inte är ensam :P

• olivian
    Grrretchen skrev 2011-10-08 16:13:32 följande:
    Olivian, det är normalt! (Tyvärr ;) Så var det för mig i slutet av förra graviditeten, trist att det ska börja för dig så tidigt! Har hört att det enda som hjälper är knipövningar, det kan man ju ha glädje av att ha fått in tekniken på efter förlossningen också. Sedan börjar man nog automatiskt tänka efter och spänna sig innan man nyser när man vet vad som kan hända, men nyser man många gånger i rad kanske inte ens det hjälper så att det ändå kommer några droppar... Det är jättetråkigt, detta. Men försök att inte skämmas! Det är ju en grej som orsakas av graviditeten - av att du har ett barn i magen! :)
    faceprimer skrev 2011-10-08 16:21:16 följande:
    Ska jag vara ärlig hände det där mig för några dagar sen men jag kände mig inte kissnödig, så nös jag och vips så kom det kiss. Jag tog de inte så hårt då jag vet att de är normalt, händer många och är inte alls ovanligt. Men det är ju inte speciellt kul kan jag hålla med om:/
    Knipövningar har jag inte gjort några, men det är väl dags att börja nu då. Och visst höll jag emot, men jag var så väldigt nödig så det gick liksom inte. Det var mest själva grejen att det inte bara kom ett par droppar, utan jag vågade inte ens röra mig för jag visste inte hur illa det var. Sen såg jag att det kändes som att det kom mer än det gjorde, men jag skämdes. Där stod sambon och väntade på en kram och jag kunde inte röra mig för jag hade kissat på mig, haha.
    Nu tycker jag inte det var så farligt, men jag ser inte fram emot att det skulle hända på jobbet. Får kanske börja ha en ombyteslåda där som på dagis.. :P
  • olivian
    faceprimer skrev 2011-10-08 17:26:16 följande:
    Jag vet att detta är helt normalt att inte ha känt något än men åååååh vad jag vill känna bebis!! Blir galen av längtan :)
    Kom o fundera på en sak, jag hade ju lite hull på magen innan, kan de påverka när man känna sparkarna på utsidan? För känns som flera smala känner sparkarna tidigare. Kan ha helt fel men dom som jag känner som har känt tidigt har varit mkt smalare än mig. Jag längtar såå tills jag kan känna lilla bebis.
    Men du känner väl bebisen inuti? Jag har för mig att du och jag (som är beräknade på samma dag) kände lite pirr samma dag t o m.

Om man har mycket hull kanske det är ivägen, men jag skulle inte tro att det spelar så stor roll egentligen. Det är ju bara att trycka extra hårt där man kände att bebisen puttade till innan. Men nu tror jag att jag känner lite "ovanligt" (för att ta i) tidigt, men det är nog en stark liten bebis. Det är ju inte så vanligt iaf.

Min mamma tror att jag egentligen blev gravid långt tidigare, för jag fick jättemånga symptom ca en månad tidigare än jag testade plus. (Hade varit magsjuk och trodde det slog ut p-pillrena.) Om det är så är det ju inte konstigt att skrutten busar runt i magen.
  • olivian
    Ckm skrev 2011-10-09 02:06:01 följande:
    Ursäkta mina ord val men är så förbannad jävla f*tt tand!!!

Tror jag intr kommer nå min tandläkare imorgon... Men måndag morgon måste jag ringa på engång!!!!!!! Jag döööööör av smärta!
    Men jag skulle kunna röntga så är det inga problem o laga tanden då?
    Jag äter knappt aldrig värktabletter, så jag har ingen koll på vad man kan och inte kan äta när man är gravid. Men jag hade tandvärk i våras (fick det under helgen så jag kunde inte heller gå till tandläkaren) och då sa de på sjukvårdsupplysningen att det är bra att skölja munnen med Treo. Det hjälpte jättemycket! Munnen tar ju upp det verksamma ämnet direkt, så bara minuter efter att jag gurglat det gick smärtan ned.

Men som sagt, vet inte om man kan använda det under grav, men annars är det ett tips :)
  • olivian
    Chetti skrev 2011-10-09 16:40:27 följande:

Igår fick jag plötsligt jätteont i högra stortåns led. Den svullnade upp och ömmade rejält. Jag kunde inte gå på foten. Det blev inte bättre och efter att ha varit i kontakt med Vårdguiden och pratat med andra så rekommenderades det att jag skulle åka in akut.

Misstanke om blodförgiftning och jag fick lite panik. Upp med barnen och in i bilen. Efter två läkare, tre timmar och tre rör blod så konstaterades det att jag fått GIKT. De trodde först blodpropp.

Jag fick en kortisonspruta rakt in i inflammationen ajajaj säger jag bara. Sedan masserade han det onda stället och det gjorde så ont att jag skrek i högan sky.

Det är kort sagt en inflammation i stortåns led. Även kallad postvinstå. Orsakerna till detta är många bl.a. alkohol, osunt leverne, frosseri, övervikt, stress m.m.
    Inflammationen uppstår snabbt och sätter sig oftast i stortåns led. Det finns mediciner men eftersom jag är gravid fick jag bara ta denna spruta rätt i i det inflammerade området. det kan gå över på några dagar men kan även ta veckor. Det kan även återkomma... Rynkar på näsan

Så nu blir jag hemma ett par dagar, veckor vem vet för jag jobbar ju som brevbärare och där använder vi ju våra fötter hela tiden. Kan inte gå ordentligt på foten och inatt var smärtan väldigt hög....

Nej men usch, stackare! :( Det drar väl inte ner din mammapeng sen, hoppas jag?
  • olivian
    qatteriin skrev 2011-10-09 19:16:03 följande:
    Det enda man ska stoppa i sig när det gäller smärtstillande när man är gravid är paracetamol, om man inte har ordination från läkare förstås. Treo innehåller acetylsalicylsyra som är blodförtunnande, och man får i sig en hel del genom slemhinnorna i munnen även om man bara gurglar med det, så jag skulle definitivt undvika det! Ändå medicinerar jag med acetylsalicylsyra själv pga upprepade missfall, men jag tar 75 mg per dag och i en Treo är det 500 mg... Jag förstår att det gör förfärligt ont, men alvedon och liknande är egentligen det enda säkra.
    Nu när du säger det så låter det bekant. Men jag tar som sagt sällan värktabletter och då endast vid mensvärk. Och det säger sig självt att det är ett tag sen nu... M a o har jag ingen koll, så det var tur att du var vaken och kunde varna!
  • olivian
    faringe skrev 2011-10-09 19:43:27 följande:
    Idag har vi köpt vagn blev en begagnad bugaboo som en kompis till mig har haft till ett barn! Fick mycket för pengarna tycker jag! Liggdel, sittdel, babyskydd, regnskydd, vinterhjul, 2 åkpåsar, skötväska, hoppgunga, amningskudde, babywatch, täcke till sängen å en hel påse med kläder allt för 7350kr.Glad Hoppsa bara att vi blir nöjda med vagnen mendet tror jag vi blir!
    Nån mer som köpt vagn?
    Vi har köpt en vagn :) Inte en bugaboo förstås, men jag är ändå jättenöjd! Vi har fördelen att komma från två småstäder och där kan de inte ta så mycket för begagnade saker på blocket, så vi fick en jättefin teutonia prestige för 1500. Är så nöjd! Men som sagt, inte en bugaboo, men den duger för oss :)
    Chetti skrev 2011-10-09 19:51:44 följande:
    Nej jag har fast tjänt och får min SGi baserad på min årsinkomst så det är ingen fara som tur är. Troligen blir jag bara borta några dagar/en vecka 
    Vad skönt! Tur att sjukdomen inte går ut över bebis-ekonomin ändå...  Håller bara tummarna för att du ska må bättre i foten snart!
  • olivian

Mrs Marlin: Visst får man använda hydrokortison! Det är tydligen ingen fara för bebisen. Tyvärr funkar inte det på mig. Har atopiskt eksem sen så länge jag kan minnas och hydrokortisonsalvor biter inte på mig. Så just nu ser jag inte så rolig ut när jag inte får använda elocon längre :(

Angående bröstklåda tycker jag det blir värre om man har en bh som sitter för tight. Själv använder jag nästan uteslutande sportbehåar utan bygel nu. Blir helt tokig om jag måste klämma in mig i en vanlig! :P

Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)