Inlägg från: olivian |Visa alla inlägg
  • olivian

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Gott nytt år allesamman!

Såg att det diskuterades amning här. Min mamma sa till mig för någon månad sen att jag måste börja härda mina bröstvårtor redan nu (vilket jag inte gjort än hehe) genom att gnugga dem med en frottéhandduk. Förr rekommenderades det på mvc för att undvika blödande bröstvårtor och mamma gjorde det med alla fyra och hon blödde inte. Så jag ska nog börja nu. Eller ganska snart iaf. Haha, kanske bara är skrock, men vad gör man inte för att undvika blödande bröstvårtor? :P

• olivian
    Chetti skrev 2012-01-01 18:12:46 följande:
    Min mamma säger samma sak. Och hon har ammat 9 barn utan större problem Glad
    Ah ok. Har du gjort samma sak då med dina tidigare barn?
  • olivian
    mermaid skrev 2012-01-01 18:26:35 följande:
    Jag gnuggade också med handduken på bröstvårtorna efter duschen förra graviditeten för att härda dem och eftersom jag *peppar peppar* inte hade några problem med onda bröstvårtor under amningen med dottern så gör jag samma sak denna gången.
    Chetti skrev 2012-01-01 18:36:09 följande:
    Nej, det gjorde jag inte så de första veckorna gjorde amningen fruktansvärt ont. Mina bröstvårtor blev lite såriga men med hjälp av Apotekets amningsnapp så kunde jag amma utan problem och såren läkte.. En fantastisk uppfinning den där nappen.

Denna gång ska jag göra det men även köpa hem en amningsnapp just in case
    Då är det alltså bara att sätta igång! Och ska nog också köpa en amningsnapp jag med, bara utifall att, som du säger.

Skötbord blir det inget för vår del.Det finns ingenstans vi kan ha det, vi har redan nästan övermöblerat här! Tänker ha en uppblåsbar skötbädd som jag använder på badrumsbyrån och stoppar undan när den inte behövs.
  • olivian
    Nippertippan skrev 2012-01-01 19:14:55 följande:
    Gnugga med en frotté handduk, det låter som tortyr, eller?
    Nej, jag testade för ca en månad sen ett par gånger och det var faktiskt inte alls farligt. Men då var det med en fuktig handduk efter dusch...
  • olivian

Jag låg och halvsov imorse och fick plötsligt en sdr som gjorde ont. Då vaknade man, haha! Har inte haft det förut, så det var lite spännande att känna Det var inte i närheten av att göra så ont att jag behövde andas igenom det.

• olivian

Faceprimer: Tror inte att du ska ta järntabletter innan frukost! Det kan ju iofs variera beroende på vilken sort, men en fastande mage blir inte glad av en järntablett. Jag gjorde det misstaget för några år sen ett par dagar i rad och fick så fruktansvärt ont i magen till slut att jag spydde. Är väl i så fall bättre att ta en halvtimme efter frukost?

Eller vad säger Babybluey om det? (Som kan det här mycket bättre än jag.)

• olivian

Stinis: Tack så mycket för tipsen om fotograf! Det var verkligen jättefina bilder :) Nu är det upp till min sambo att bestämma och ta kontakt. Känns som en skön arbetsfördelning. :)

Angående barnmorskor: Lokes, måste vara surt att behöva gå till någon man inte har förtroende för!
    Själv var jag hos min BM igår och fick lite mindre roliga besked. Hon ville inte låta mig vänta i tre veckor till nästa besök utan var så angelägen om att få kontrollera mig tidigare att hon låter mig komma på sin lunch.

Anledningen: SF-måttet var inte så bra. Ganska dåligt faktiskt. Det hade bara växt en och en halv cm på tre veckor vilket innebär att jag ligger på 26.5 i vecka 31. Det är absolut minimum. Om jag inte vuxit bättre till nästa gång så måste jag på något extra ul för att se att allt står rätt till. Jag kan ju ingenting om sånt där så nu är jag verkligen orolig att vår lilla älskling inte mår bra :(

Dessutom vill hon kontrollera att mina svullna händer och fötter inte blivit värre. De är så svullna att det sticker i dem på kvällen och nattetid, och ibland har de domnat helt. Så det får inte bli värre heller... Usch!

• olivian
    k girl skrev 2012-01-05 07:54:05 följande:
    Min barnmorska säger också det, att man ska följa sin egen kurva och att det egentligen inte spelar någon roll var man ligger. Men jag tolkar olivians inlägg som att hennes kurva har avvikit från kurvan. Det kan i och för sig bero på väldigt mycket, till exempel att barnet vänt sig, men är ju bra att kolla upp.
    qatteriin skrev 2012-01-05 07:58:11 följande:
    Olivian: Hoppas det inte är nån fara med bebisen!!
    Och det med händerna - är det värst på nätterna och känns lite som när händerna somnar, att det liksom domnar i dem? Och har du fått sämre kraft i dem? För mig låter det som karpaltunnelsyndrom (jag är extra uppmärksam eftersom jag har det själv). Det är väldigt vanligt i sen graviditet och beror på att man svullnar. Om du känner igen dig i det skulle jag rekommendera att kontakta en arbetsterapeut direkt om jag var du och få det undersökt, för det finns hjälp att få och det kan ge långtida konsekvenser om man har otur.
    Angående händerna och fötterna så är de väldigt svullna. I normala fall sitter mina ringar väldigt löst p g a att jag har så stora knogar som de måste passa över men just nu har jag t o m märken efter ringarna. Ikväll fick jag dessutom ringa sjukvårdsupplysningen och förlossningen för att det gjorde ont i handlederna. Fick rekommendationen att vänta till måndag och då höra av mig till min BM för remiss om det kvarstår.
    Har du ont, och i så fall var? Fingrar eller handleder?

Ang SF-måttet: Min kurva hade sjunkit, och den hade inte vänt på sig. Det är verkligen skönt att hon tar mig på allvar. Jag hade ju inte reagerat över det om inte hon hade sagt något. Hon är verkligen urgullig...

Såg att ni diskuterade mer intima saker: Jag är mer orolig över hur det blir efter förlossningen! Då kan man snacka risk för torka ;) Man lär ju vara öm ganska länge och brösten kommer visserligen vara fina, men ack så förbjudna.
    k girl skrev 2012-01-05 07:54:05 följande:
    Min barnmorska säger också det, att man ska följa sin egen kurva och att det egentligen inte spelar någon roll var man ligger. Men jag tolkar olivians inlägg som att hennes kurva har avvikit från kurvan. Det kan i och för sig bero på väldigt mycket, till exempel att barnet vänt sig, men är ju bra att kolla upp.
    qatteriin skrev 2012-01-05 07:58:11 följande:
    Olivian: Hoppas det inte är nån fara med bebisen!!
    Och det med händerna - är det värst på nätterna och känns lite som när händerna somnar, att det liksom domnar i dem? Och har du fått sämre kraft i dem? För mig låter det som karpaltunnelsyndrom (jag är extra uppmärksam eftersom jag har det själv). Det är väldigt vanligt i sen graviditet och beror på att man svullnar. Om du känner igen dig i det skulle jag rekommendera att kontakta en arbetsterapeut direkt om jag var du och få det undersökt, för det finns hjälp att få och det kan ge långtida konsekvenser om man har otur.

Lokesmami: Grattis på födelsedagen!!
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)