Inlägg från: faceprimer |Visa alla inlägg
  • faceprimer

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

Chetti skrev 2011-09-16 21:58:20 följande:

Ni som har köpt sådana där apparater som man lyssnar på hjärtat med. Vart har ni köpt dem och vad kan en sådan kosta?

Kanske finns begagnade??

Hittade en begagnad Angel Sounds  på tradera (finns att köpa för ca 595kr på itnernet tror jag)
    fick min för 205kr med frakt och den funkade hur bra som helst med alla tillbehör  
    * I väntan på vår älskade bebis, 15 mars 2012 *
  • faceprimer
    Wielkip skrev 2011-09-16 22:27:43 följande:
    Har alltid varit skeptisk till hemmadopplers, men ger mig nu när så många här har köpt och fått höra sin lille bebis, tar en sväng till teknikmagasinet när lönen kommer och köper en :)
    Är nästan i v.18 då, så då borde jag ju lätt höra hjärtat va?

Du borde absolut kunna höra det lätt då, när du väl hittar det. men att väl hitta det kan vara jätte knepigt oavsett vilken vecka. Så var beredd på att försöka länge. jag hittade ju hjärtat redan i v.11 men det tog sin tid kan jag säga.. varje lilla millimeter kan göra skillnad, dessutom rör ju bebisen på sig så mycket så det kan också göra det svårare..
  • faceprimer
    Lyckobebisen skrev 2011-09-16 23:41:13 följande:
    Jag tycker den där dopplern är skön för psyket. Nu använde ju vi den i onsdags, och har tänkt att inte använda den mer än 1 gång i veckan och max 5 minuter, eftersom man aldrig vet, även om jag inte tror det är nån fara alls. Men alltså, så skönt tycker jag det är att OM jag blir orolig så kan vi kolla.. Tror det är mkt bättre än att gå och vara orolig och bara vetskapen gör att jag lugnar ner mig och tänker att det inte behövs. Kanon tycker jag!

Vi köpte på teknikmagasinet för 350kr 2års garanti är det.
    Var bara beredd på att det kan ta ett tag att hitta, jag höll på att få spunk efter 5 minuter, men sen hittade jag det när jag vred och vände (på samma ställe tyckte jag)
    Precis så känner jag också. Hellre att använda den när man är orolig än att gå och vara jätteorolig och gå och tro att något är fel. Som igårkväll när jag fick kramper som gjorde fruktansvärt ont och trodde något var fel - då lyssnade jag bara på hjärtat som slog så fint så fint och kunde slappna av i tanken att det faktiskt säket bara var växtvärk. Det är otroligt skönt för psyket, och sedan framöver också om bebisen kanske inte sparkar så mycket som den brukar (även om det är fullt normalt) så kan det vara skönt att stilla sin oro genom att höra hjärtat.
  • faceprimer
    Coriander skrev 2011-09-16 21:22:48 följande:
    Graviditeten beräknas börja redan 2 veckor innan ens ägget blivit befruktat.. vilket gör, att man är i graviditetmånad 1, fast man inte ens är gravid. Graviditetsmånader är 10, men kalendermånader endast 9..

så har jag i alla fall uppfattat det. 

I vecka 15 är du i fjärde månaden... tredje månaden lämnade du bakom dig för ett par veckor sedan.
    Aha! Jag som trott att jag var i 3:e. hehe. Men det blir ju 1:a,2:a,3:e,4:e veckan = 1 månaden. etc etc. Så13,14,15,16 är 4:e månaden? och sen i v.17 går jag in i femte månaden då? Eller?
  • faceprimer

Precis idag har jag gått 100 dagar av min graviditet

Berättade för min chef igår som blev jätteglad och positiv så de känns jättebra också

• faceprimer
    Chetti skrev 2011-09-17 17:33:45 följande:
    Jag köpte en Angelsound doppler på Teknikmagasinet idag och testade direkt.

Jag letade i typ 5 minuter inna jag gav upp. Tips på hur jag ska pricka in bebisen?

Jag hörde min egen puls dock, trodde det var bebisen men klockade det till 102/minut så det måste ha varit min egen puls, eller?

Tacksam för tips och råd för hur jag ska hitta hjärtat?

Det var din egen puls du hörde. Man hör sin egna puls tydligt.
    Du kan behöva trycka ganska hårt, jag behöver trycka hårt för att hitta det. samt ha mycket med olja/lotion etc.
    Rör någon millimeter åt gången. Testa långt ner, över blygdbenet.
    Vinkla åt alla håll o kanter, och ha på högsta volym. Det är knepigt, jag behövde leta ungefär 20 min innan jag hittade det första gången. Men rör det någon liiiiten millimeter varje gång och sakta sakta. Och vinkla den somsagt. Det är jättelätt att missa så därför är det så viktigt att man gör det väldigt sakta och bara jättelite åt gången.    
  • faceprimer
    enlitenbitkaka skrev 2011-09-17 20:03:30 följande:
    Är det svårare att hitta med en Angelsound än med maskinen BM använder?

Tror jag inte, Jag hittade ju mitt redan i v.11 med Angelsounds efter mycket letande.
  • faceprimer

Sen för att hitta hjärtat så handlar det väl om det är lätt att hitta överhuvudtaget, vissa har ju jättelätt för hitta, och vissa har jättesvårt. Kan tänka mig att det inte har så mycket med vilken slags doppler man använder. Självklart kan det ha med kvalité på dopplern att göra också, känslighet etc, men de flesta dopplerna som finns att köpa ska ju fungera och man ska kunna hitta hjärtat. Men har man svårt att hitta hjärtljuden hos BM så är det säkert lika svårt med en hemma doppler. Vissa hittar ju aldrig hjärtat när man försökerl yssna eller har väldigt väldigt svårt att hitta det, medans vissa hittar det relativt lätt. Så handlar säkert mycket om det också? Vad vet jag.
    Dock första gången somsagt så letade jag länge innna jag hittade det, medans jag igår hittade det efter 10 sekunder. Visste ju vart jag skulle leta och hur jag skulle trycka för att hitta det och så.

• faceprimer
    Frukostflingan skrev 2011-09-18 07:58:32 följande:
    Jag lämnar er nu och önskar er lycka till. Anledningen är att jag haft ett MA som upptäcktes vid KUB i fredags. Jag har gjort två VUL tidigare och vid båda tillfällena har allt sett bra ut och hjärtat slagit. Så helt utan oro åkte vi på ultraljud i fredags och då såg man inte mer än en tom hinnsäck. Igår var jag inlagd för behandling att stöta ur resterna. Hemskt smärtsamt men skönt att få det avklarat direkt.

Jag ska nu vila upp mig. Sen tar vi nya tag här hemma! Lycka till allihopa! Kram på er!!!

åh nej vad jag blir ledsen för din skull :'( fy vad ledsamt.
    skickar en massvis med kramar Hjärta 
  • faceprimer
    Kim J skrev 2011-09-17 22:51:57 följande:
    Men när får ni höra hjärtljudet hos bm?? Jag minns inte när jag gjorde det förra gången och denna gång har jag inte fått höra.. Nästa gång jag ska till bm är ju för guds skull 22 november!!! (och är då i typ v 25??) Jag är jättebesviken på min bm.. Hon verkar supersnurrig och nu har man tydligen "plockat bort" X antal överflödiga träffar som man tidigare hade... Känns trist... Jag har ju rul i oktober och ett läkarbesök inplacerat dock... Hur ofta har ni besök hos bm? Är det bara i min kommun man anser att gravida inte behöver tillsyn?? (usch, jag känner mig jättebitter, haha...) Men det känns som att alla andra får tjuvkika å lyssna men inte jag!! Blä. Va fasen, d e ju ingen som "bekräftat" graviditeten än, bara mitt egna test hemma. Vill ju att en auktoriserad person talar om för mig att "JA, DU ÄR GRAVID. DU INBILLAR DIG INTE" :)

Flåt... Gnäller av mig lite, killen är iväg å jag ligger ensam i soffan å känner mig sårbar å övergiven, haha... (mycket glass går åt)
    Jag har 2 ultraljud inbokade, och har varit på ett hälsosamtal, ett inskrivningssamtal och sen nästa samtal med BM är i december, så ja.. det är väldigt lite man ses.
    Första ultraljudet gjorde jag i v.13, nästa kommer vara i v.20 ( i oktober) sen är det inget mer ultraljud. Har inte fått lyssna på hjärtat heller utan det har jag gjort hemma med dopplern.  
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)