Inlägg från: faceprimer |Visa alla inlägg
  • faceprimer

Vi som väntar marsbebis 2012 :-)

jempalainen skrev 2011-09-12 16:35:10 följande:
    Jag fick höra lillens hjärtljud idag!!Glad Var på extrakontroll hos bm och var beredd på att det inte skulle gå men efter lite letande så hittade hon det, på vänster sida och det var det vackraste ljud jag har hört! 148 slag i minuten och oj vad rörd jag blev! Det finns verkligen en liten därinne som lever och växer. Nu kan jag bara ser fram emot ultraljudet på onsdag! Däremot låg mitt blodsocker på 9,9!! och min sköldkörtel funkar inte som den ska, så imorgon ska jag dit o ta fasteblodsocker och så fick jag levaxin utskrivet. Dessutom har jag lyckats äta mig 4kilo upp i vikt sen sist jag var där!! Så nu blir det ordning på torpet med maten! fyy jag vill inte ha diabetes och nu förstår jag varför jag fick så ont i ryggen på jobbet! Så nu är det slutätit med bullar, godis och macdonalds! Foten i munnen

Åh vad härligt!!! visst är det helt fantastiskt att få höra hjärtat!!

* I väntan på vår älskade bebis, 15 mars 2012 *
  • faceprimer

Någon annan än jag som LIDER utav rejäl huvudvärk? Fyy.. jag har så himla ont i huvudet så jag kan inget annat än ligga ner, så fort jag står upp så dunkar huvudet av värk och de hjälper inte med medicin. Jag vet itne alls vilken slags huvudvärk det är heller. Migrän, spänningshuvudvärk, stress huvudvärk..... jag hade problem med huvudvärk innan också och vi trodde de var migrän eftersom det var i samband med illamående, o vi har migrän i släkten, men vet inte om det är det längre. Läkarna ville ju inte gå  vidare med det utan var mest "Håll koll på om du får de i samband med något och hör av sig isåfall.." sen var det inget mer med det. Fast jag sa att jag itne vet varför eller när jag kan få det.

men nu kommer de oftare sen jag blivit gravid. kan de vara någon som helst fara att ha huvudvärk så ofta?

• faceprimer
    Wielkip skrev 2011-09-13 13:59:43 följande:
    Går in i v.16 idag, på min mobilapp står det att fostret är mellan 10-12 cm långt, medans här på FL står det att det är 16 cm!
    HUR kan det skilja så mycket i infon?!

Jag vet, det är helt sjukt hur det kan skilja så mycket.
    Men den ena kanske räknar sitthöjd och den andra totala längden?
    Har läst i en app att vid v.15 så är barnet ca 15 cm långt.   Och då måste det nog vara totala längden, och att 10-12 är sitthöjden?
  • faceprimer

Står på en hemsida om barnet i v.16:
    "Nu är bebisen ungefär lika stor som en avokado, kring 10 cm lång i sitthöjd och väger cirka 100 gram. Under de kommande veckorna kommer en växtspurt äga rum, då bebisen dubblar sin vikt och blir längre"
    Så då är det ju sitthöjden som man menar när det är runt 10-12cm, och 16cm är kanske den totala längden då. 

• faceprimer
    Wielkip skrev 2011-09-13 14:06:37 följande:
    trodde att man enbart mätte sitthöjden, åh så förvirrande!

Det gör man ju egentligen, men alla kanske inte följer det, haha Står det "fostret mäter 16 cm långt" då menas det säkert hela. För annars brukar dom ju skriva att det är i sitthöjd efteråt.
  • faceprimer

Jag mår sämre, eller sämre och sämre, dåligt mår jag inte. Men jag har växtvärk varje dag som känns rejält och som ibland gör riktigt ont och kan kännas som hugg så måste resa mig upp väldigt lugnt. Mår även lite illa ibland. Så jag mår "sämre" och med det menat att jag har fler symptom. Och sen denna jäkliga huvudvärk som dykt upp. Och trötthet, tar nästan alltid en powernap på någon timme varje dag.
    Men, jag mår jättebra ändå! vet ju att växtvärken beror på att det växer där inne, och det är ju nu det verkligen börjar växa så pass stort så det kan synas utanpå  så de känns bara härligt att veta att det växer
    bröstvårtorna är fortfarande ömma, alltid när jag tar av mig BH:n så känner jag att dom ömmar. 

• faceprimer
    Wielkip skrev 2011-09-13 19:41:27 följande:
    Nu tror jag att vi har svaret; mammasidan.se/gravid/vecka/16

10,5-11,5 är huvud till rumpa, 16 är till foten, som några misstänkte! :)

Vad bra, då var det de jag misstänkte
    Men jag tänkte på en sak, är det 16+0 eller 15+0 dom menar när dom skriver ut veckorna sådär? Det är också så svårt att veta.  
  • faceprimer
    faceprimer skrev 2011-09-13 20:44:57 följande:

Vad bra, då var det de jag misstänkte
    Men jag tänkte på en sak, är det 16+0 eller 15+0 dom menar när dom skriver ut veckorna sådär? Det är också så svårt att veta.  

Eller förresten, läste på sidan du skickade att det måste vara när man går in i den veckan som barnet är så stort.
    För det stod ju även "Fostrets ålder" och vid v.15 stod det "13 veckor" vilket betyder att dom räknar så som vi gör. Så då borde det ju menas att när man går in i v.15 så är barnet 14cm (hel längd)

Vilken bra sida! Gav svaret på 2 av mina funderingar Haha   
  • faceprimer
    jempalainen skrev 2011-09-13 20:48:46 följande:
    Jag räknade ut där på sidan och när de skriver v 16 menar de 16+0. Jag är i v 13 här men där var jag i v 12. 

Fast de kan dom inte göra eller?
    just eftersom jag såg att dom skrev Fostrets ålder 13 veckor vid 15 veckor, vilket menas att dom räknar så som man gör, alltså från första dagen i senaste mensen.   Eller är jag helt ute och cyklar nu? haha
  • faceprimer
    IEmelieI skrev 2011-09-13 20:50:17 följande:
    Rul imorgon !! Nervös hoppas verkligen allt är bra. Men det borde de väl va? Såg ju bebis på ul för 3 veckor sen då var det 14+1

åh vad härligt Klart allt är bra, håller tummarna och tänker på dig!
    Njut av att få se din lilla bebis imorrn. Känns som en evighet till mitt RUL, i slutet av oktober är då i v.20.   
Svar på tråden Vi som väntar marsbebis 2012 :-)