Altezza skrev 2011-07-29 09:26:13 följande:
Känns lite tråkig att så ofta läsa om era misstankar om missfall, tråden blir så himla negativ. Så nu lämnar jag den.
Lycka till med era graviditeter!
Klart att det blir negativt om man pratar om missfall, missfall är ju inget positivt.
Men jag ser inte det som en anledning att lämna en tråd för att vissa personer känner sig oroliga.
I en graviditetet så mår alla olika, alla känner olika, alla upplever olika, och det har mycket med att göra hur man haft det innan. Vissa har ett bagage innan med MF eller MA och vissa är det första graviditeten man inte vet vad man ska jämföra med och vad som egentligen är normalt.
Därför tycker jag istället att man ska stötta varandra. Man behöver kanske inte koppla allt till missfall men Värst är det ju nu innan v.12 och jag förstår de som blir oroliga. Jag själv är det men jag väljer att inte lägga någon energi på att tänka negativa tankar utan jag njuter av min graviditet och tänker positivt och tänker göra det hela tiden tills jag isåfall får någon anledning att sluta.
Men då vissa i tråden faktiskt fått missfall så är det klart att flera andra blir oroliga.
Tycker istället man ska försöka njuta av graviditeten, men stötta de som behöver stöttning, komma med råd eller lugnande kommentarer till de som är oroliga. Men samtidigt inte "leta tecken" och tro att allt är tecken på missfall då alla graviditeter är olika.
Står ju även i TS att vi ska "stötta, peppa....." varann. Och ibland känner sig folk oroliga över vissa saker och då får man försöka stötta. Står dessutom "med allt vad det innebär att vara gravid...." TYVÄRR så är missfall något som kan hända och beroende på bakgrund sen innan så reagerar alla olika, man jämför med tidiga graviditeter, man tänker på tidiga missfall, etc etc, och då kanske man behöver lite stöttning eller peppning in på rätt bana igen.
Tråkigt att du vill lämna men men, lycka till hur som helst.