• FinastE2010

18 mån kontrollen o inget tal

Min son är 16 mån men har inte några ord än. Jag kan be han säga mamma och då säger han mamma. Och han säger det även lite när som, men använder det dock inte för att påkalla min uppmärksamhet, så jag vet inte om jag ska räkna det som ett ord då? Han vet ju vem mamma är om man frågar han o då pekar han men säger det inte till mig utan babblar mest "för sig själv". Låter ibland som han försöker säga titta och vatten men osäker, är säkert jag som vill höra ord. :P

Han jollrar mest baba, dada, papa, mama, tutu, gaga, goh, na och lite sånt.

Gör dom ngt särskilt åt det på 18mån kontrollen om han inte säger ngt ord än då?  Att man blir skickad vidare till ngn angående språket eller så?

• Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal
  • FinastE2010
    pigglet skrev 2011-06-26 21:29:23 följande:
    Oj, inget av våra barn har sagt ord på det viset när de varit på 18månaderskollen. Det har antecknats i journalen, men inget mer.
    På det viset? Menar du för att påkalla er uppmärksamhet genom att ropa på er eller hur menar du?
  • vill bli mamma 2009

Fullt tal vid ett år var nog det konstigaste jag läst här på ett tag.... du har inga barn, va? Man ska inte ge råd om man inte har en aning, då blir det bara fel. De flesta ettåringar kan säga ett eller några ord, men oftast inte mer än så.

• Candida
    FinastE2010 skrev 2011-06-26 21:36:11 följande:
    nej inget klättrande alls. Kommer upp från sandlådan tex genom att krypa ur den och började gå vid 14,5 mån. Han kryper ju i princip aldrig men kan se ut som en liten fyllegubbe då han går. ;) Däremot har han jätte bra finmotorik och haft länge nu.

Fullt tal vet jag inte direkt däremot att många barn säger sitt första ord runt 1års ålder och "ska" väl enligt bvc kunna 5-10 ord på 18månkontrollen.
    Åh, vad bra att han går!!! :) Jag hade nog missförstått med där med fullt tal. Men han är väl uppe i 18 ord om man räknar allt han säger? Han säger ju redan flera ord, så med det måttet mätt så låter det ju bra :)
  • vill bli mamma 2009

Min 13-månaders säger ca 10 ord, men å andra sidan har han inte börjat gå. Det är så olika hur de utvecklas och jag tror du kan ta det lugnt.

• FinastE2010
    Älskarlivet skrev 2011-06-26 21:30:50 följande:
    Min son sa inte många ord vid 16 månader. "Titta" typ.....

Han började prata mer och mer men uttalet hängde inte riktigt med så förskolan föreslog logoped.

Han började när han var 3,5 och gick några månader. Sen tyckte hon han var så pass bra att hon itne tyckte han skulle gå mer (det verkar dock förskolan tycka... Men logopeden menade att han kan säga bokstäverna men det får komma efterhand med uttalet).

Prata med BVC om det, dom är bra!
    Okej var det som att han sa "titta" lite bara hur som helst elelr vad man ska säga eller att han försökte gör dig uppmärksam på något? Om du förstår vad jag menar? Låter ibland som sonen säger titta fast "totta" typ men det är mer som att han säger det för sig själv, liksom mamma. :)

Skönt det gick bra för din son! :)
  • älskarlivet81
    Candida skrev 2011-06-26 21:34:03 följande:
    Jag hade det enligt min mamma. Min sambo också enligt hans mamma.

Men jag får nog fråga dem igen vad de menade med fullt tal, de kanske gjort en efterkonstruktion eller skönmålat situationen.

Jag menar jag kan ju inte ha talat då som jag gör nu

MEn bara för du hade fullt tal vid 1-års ålder så innebär det inte att alla har det och framför allt är det inget bvc menar att man ska ha...
  • Candida
    älskarlivet81 skrev 2011-06-26 21:41:38 följande:
    MEn bara för du hade fullt tal vid 1-års ålder så innebär det inte att alla har det och framför allt är det inget bvc menar att man ska ha...
    Nej, så är det absolut. Snacka om en situation där man inte bara ska utgå från sig själv.

Ska tillägga att det istället tog lång tid för mig att börja gå. Jag satt ner på en filt och sa till mamma vad jag ville ha... ha, ha, ha...

Men jag ifrågasätter att jag verkligen hade fullt tal. Det kan jag väl inte ha haft? Särskilt inte om det inte är vanligt?
  • Mariohn
    Candida skrev 2011-06-26 21:27:26 följande:
    Det vore bra om de gjorde det i alla fall kan man ju tycka. Vid 1 år ska de ju ha fullt tal, även om det kan skilja mycket. Vissa barn har ju utvecklat gång och rörelser aktivt innan tal.

Hur är det med sånt, mycket klättrande upp på skåpen och så? Eller är det dålig motorik, ostadig gång också utöver talet?
    Hahaha vad är detta för trams? 
  • FinastE2010
    08mor skrev 2011-06-26 21:35:03 följande:
    Det kan hinna hända massor under de två kommande månaderna, det hände massor för min killes tal just runt 18 månader. På kontrollen sa han inte så mycket alls utan det var jag som fick berätta vad han kunde säga. Det är inget du behöver oroa dig för, det är väldigt olika hur många ord de kan vid 1 1/2 år.
    Ja jag hoppas det släpper snart! Jag försöker prata mycket med han och försöka låta han säga själv el iaf ge han chansen, så jag "spelar dum" att jag inte vet han vill ha vattenglaset för att försöka få han o säga t.ex. vatten. Jag tror jag också ofta satt ord på vad han vill nästan innan han själv vet det innan. Sen svarar han ju inte är ju en annan femma när jag frågar vad han vill ha (pekar på glaset ist) men som sagt försöker jag ge han chansen till det iaf
    Candida skrev 2011-06-26 21:39:03 följande:
    Åh, vad bra att han går!!! :) Jag hade nog missförstått med där med fullt tal. Men han är väl uppe i 18 ord om man räknar allt han säger? Han säger ju redan flera ord, så med det måttet mätt så låter det ju bra :)
    Öh va? Nej skrev ju i trådstarten vad det äär han säger som jag kan hinta till ord. Men sen förstår han ju en hel del, men pratar nej..
  • Candida
    vill bli mamma 2009 skrev 2011-06-26 21:38:42 följande:
    Fullt tal vid ett år var nog det konstigaste jag läst här på ett tag.... du har inga barn, va? Man ska inte ge råd om man inte har en aning, då blir det bara fel. De flesta ettåringar kan säga ett eller några ord, men oftast inte mer än så.
    Ja, jag sticker från den här tråden nu tror jag. Du har rätt. Jag har inga barn och jag märker att jag inte vet vad jag snackar om.

Adieu
Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal