Inlägg från: Candida |Visa alla inlägg
  • Candida

18 mån kontrollen o inget tal

Det vore bra om de gjorde det i alla fall kan man ju tycka. Vid 1 år ska de ju ha fullt tal, även om det kan skilja mycket. Vissa barn har ju utvecklat gång och rörelser aktivt innan tal.

Hur är det med sånt, mycket klättrande upp på skåpen och så? Eller är det dålig motorik, ostadig gång också utöver talet?

• Candida

Det är ju 4-årskollen som det blir lite mer avancerat.

• Candida
    älskarlivet81 skrev 2011-06-26 21:30:25 följande:
    Fullt tal vid 1 år??
    Jag hade det
  • Candida
    älskarlivet81 skrev 2011-06-26 21:30:25 följande:
    Fullt tal vid 1 år??
    Jag hade det enligt min mamma. Min sambo också enligt hans mamma.

Men jag får nog fråga dem igen vad de menade med fullt tal, de kanske gjort en efterkonstruktion eller skönmålat situationen.

Jag menar jag kan ju inte ha talat då som jag gör nu
  • Candida
    FinastE2010 skrev 2011-06-26 21:36:11 följande:
    nej inget klättrande alls. Kommer upp från sandlådan tex genom att krypa ur den och började gå vid 14,5 mån. Han kryper ju i princip aldrig men kan se ut som en liten fyllegubbe då han går. ;) Däremot har han jätte bra finmotorik och haft länge nu.

Fullt tal vet jag inte direkt däremot att många barn säger sitt första ord runt 1års ålder och "ska" väl enligt bvc kunna 5-10 ord på 18månkontrollen.
    Åh, vad bra att han går!!! :) Jag hade nog missförstått med där med fullt tal. Men han är väl uppe i 18 ord om man räknar allt han säger? Han säger ju redan flera ord, så med det måttet mätt så låter det ju bra :)
  • Candida
    älskarlivet81 skrev 2011-06-26 21:41:38 följande:
    MEn bara för du hade fullt tal vid 1-års ålder så innebär det inte att alla har det och framför allt är det inget bvc menar att man ska ha...
    Nej, så är det absolut. Snacka om en situation där man inte bara ska utgå från sig själv.

Ska tillägga att det istället tog lång tid för mig att börja gå. Jag satt ner på en filt och sa till mamma vad jag ville ha... ha, ha, ha...

Men jag ifrågasätter att jag verkligen hade fullt tal. Det kan jag väl inte ha haft? Särskilt inte om det inte är vanligt?
  • Candida
    vill bli mamma 2009 skrev 2011-06-26 21:38:42 följande:
    Fullt tal vid ett år var nog det konstigaste jag läst här på ett tag.... du har inga barn, va? Man ska inte ge råd om man inte har en aning, då blir det bara fel. De flesta ettåringar kan säga ett eller några ord, men oftast inte mer än så.
    Ja, jag sticker från den här tråden nu tror jag. Du har rätt. Jag har inga barn och jag märker att jag inte vet vad jag snackar om.

Adieu
  • Candida
    FinastE2010 skrev 2011-06-26 21:47:35 följande:
    Ja jag hoppas det släpper snart! Jag försöker prata mycket med han och försöka låta han säga själv el iaf ge han chansen, så jag "spelar dum" att jag inte vet han vill ha vattenglaset för att försöka få han o säga t.ex. vatten. Jag tror jag också ofta satt ord på vad han vill nästan innan han själv vet det innan. Sen svarar han ju inte är ju en annan femma när jag frågar vad han vill ha (pekar på glaset ist) men som sagt försöker jag ge han chansen till det iaf
    Candida skrev 2011-06-26 21:39:03 följande:
    Åh, vad bra att han går!!! :) Jag hade nog missförstått med där med fullt tal. Men han är väl uppe i 18 ord om man räknar allt han säger? Han säger ju redan flera ord, så med det måttet mätt så låter det ju bra :)
    Öh va? Nej skrev ju i trådstarten vad det äär han säger som jag kan hinta till ord. Men sen förstår han ju en hel del, men pratar nej..
    Sticker från tråden nu, har inte själv några barn så jag ska inte uttalla mig.

Hoppas ändå det ordnar sig.

Adjö
Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal