• FinastE2010

18 mån kontrollen o inget tal

Min son är 16 mån men har inte några ord än. Jag kan be han säga mamma och då säger han mamma. Och han säger det även lite när som, men använder det dock inte för att påkalla min uppmärksamhet, så jag vet inte om jag ska räkna det som ett ord då? Han vet ju vem mamma är om man frågar han o då pekar han men säger det inte till mig utan babblar mest "för sig själv". Låter ibland som han försöker säga titta och vatten men osäker, är säkert jag som vill höra ord. :P

Han jollrar mest baba, dada, papa, mama, tutu, gaga, goh, na och lite sånt.

Gör dom ngt särskilt åt det på 18mån kontrollen om han inte säger ngt ord än då?  Att man blir skickad vidare till ngn angående språket eller så?

• Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal
  • Candida

Det vore bra om de gjorde det i alla fall kan man ju tycka. Vid 1 år ska de ju ha fullt tal, även om det kan skilja mycket. Vissa barn har ju utvecklat gång och rörelser aktivt innan tal.

Hur är det med sånt, mycket klättrande upp på skåpen och så? Eller är det dålig motorik, ostadig gång också utöver talet?

• pigglet

Oj, inget av våra barn har sagt ord på det viset när de varit på 18månaderskollen. Det har antecknats i journalen, men inget mer.

• älskarlivet81
    Candida skrev 2011-06-26 21:27:26 följande:
    Det vore bra om de gjorde det i alla fall kan man ju tycka. Vid 1 år ska de ju ha fullt tal, även om det kan skilja mycket. Vissa barn har ju utvecklat gång och rörelser aktivt innan tal.

Hur är det med sånt, mycket klättrande upp på skåpen och så? Eller är det dålig motorik, ostadig gång också utöver talet?
    Fullt tal vid 1 år??
  • Älskarlivet

Min son sa inte många ord vid 16 månader. "Titta" typ.....

Han började prata mer och mer men uttalet hängde inte riktigt med så förskolan föreslog logoped.

Han började när han var 3,5 och gick några månader. Sen tyckte hon han var så pass bra att hon itne tyckte han skulle gå mer (det verkar dock förskolan tycka... Men logopeden menade att han kan säga bokstäverna men det får komma efterhand med uttalet).

Prata med BVC om det, dom är bra!

• Candida

Det är ju 4-årskollen som det blir lite mer avancerat.

• Candida
    älskarlivet81 skrev 2011-06-26 21:30:25 följande:
    Fullt tal vid 1 år??
    Jag hade det
  • Candida
    älskarlivet81 skrev 2011-06-26 21:30:25 följande:
    Fullt tal vid 1 år??
    Jag hade det enligt min mamma. Min sambo också enligt hans mamma.

Men jag får nog fråga dem igen vad de menade med fullt tal, de kanske gjort en efterkonstruktion eller skönmålat situationen.

Jag menar jag kan ju inte ha talat då som jag gör nu
  • 08mor

Det kan hinna hända massor under de två kommande månaderna, det hände massor för min killes tal just runt 18 månader. På kontrollen sa han inte så mycket alls utan det var jag som fick berätta vad han kunde säga. Det är inget du behöver oroa dig för, det är väldigt olika hur många ord de kan vid 1 1/2 år.

• Luullis

Enligt barnläkaren och bvc som jag vart i kontakt med så ska barnet kunna säga 8-10 ord vid 18-månaderskontrollen.

• FinastE2010
    Candida skrev 2011-06-26 21:27:26 följande:

nej inget klättrande alls. Kommer upp från sandlådan tex genom att krypa ur den och började gå vid 14,5 mån. Han kryper ju i princip aldrig men kan se ut som en liten fyllegubbe då han går. ;) Däremot har han jätte bra finmotorik och haft länge nu.

Fullt tal vet jag inte direkt däremot att många barn säger sitt första ord runt 1års ålder och "ska" väl enligt bvc kunna 5-10 ord på 18månkontrollen.
Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal