Inlägg från: FinastE2010 |Visa alla inlägg
  • FinastE2010

18 mån kontrollen o inget tal

Min son är 16 mån men har inte några ord än. Jag kan be han säga mamma och då säger han mamma. Och han säger det även lite när som, men använder det dock inte för att påkalla min uppmärksamhet, så jag vet inte om jag ska räkna det som ett ord då? Han vet ju vem mamma är om man frågar han o då pekar han men säger det inte till mig utan babblar mest "för sig själv". Låter ibland som han försöker säga titta och vatten men osäker, är säkert jag som vill höra ord. :P

Han jollrar mest baba, dada, papa, mama, tutu, gaga, goh, na och lite sånt.

Gör dom ngt särskilt åt det på 18mån kontrollen om han inte säger ngt ord än då?  Att man blir skickad vidare till ngn angående språket eller så?

• Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal
  • FinastE2010
    Candida skrev 2011-06-26 21:27:26 följande:
    Det vore bra om de gjorde det i alla fall kan man ju tycka. Vid 1 år ska de ju ha fullt tal, även om det kan skilja mycket. Vissa barn har ju utvecklat gång och rörelser aktivt innan tal.

Hur är det med sånt, mycket klättrande upp på skåpen och så? Eller är det dålig motorik, ostadig gång också utöver talet?
    nej inget klättrande alls. Kommer upp från sandlådan tex genom att krypa ur den och började gå vid 14,5 mån. Han kryper ju i princip aldrig men kan se ut som en liten fyllegubbe då han går. ;) Däremot har han jätte bra finmotorik och haft länge nu.

Fullt tal vet jag inte direkt däremot att många barn säger sitt första ord runt 1års ålder och "ska" väl enligt bvc kunna 5-10 ord på 18månkontrollen.
  • FinastE2010
    pigglet skrev 2011-06-26 21:29:23 följande:
    Oj, inget av våra barn har sagt ord på det viset när de varit på 18månaderskollen. Det har antecknats i journalen, men inget mer.
    På det viset? Menar du för att påkalla er uppmärksamhet genom att ropa på er eller hur menar du?
  • FinastE2010
    Älskarlivet skrev 2011-06-26 21:30:50 följande:
    Min son sa inte många ord vid 16 månader. "Titta" typ.....

Han började prata mer och mer men uttalet hängde inte riktigt med så förskolan föreslog logoped.

Han började när han var 3,5 och gick några månader. Sen tyckte hon han var så pass bra att hon itne tyckte han skulle gå mer (det verkar dock förskolan tycka... Men logopeden menade att han kan säga bokstäverna men det får komma efterhand med uttalet).

Prata med BVC om det, dom är bra!
    Okej var det som att han sa "titta" lite bara hur som helst elelr vad man ska säga eller att han försökte gör dig uppmärksam på något? Om du förstår vad jag menar? Låter ibland som sonen säger titta fast "totta" typ men det är mer som att han säger det för sig själv, liksom mamma. :)

Skönt det gick bra för din son! :)
  • FinastE2010
    08mor skrev 2011-06-26 21:35:03 följande:
    Det kan hinna hända massor under de två kommande månaderna, det hände massor för min killes tal just runt 18 månader. På kontrollen sa han inte så mycket alls utan det var jag som fick berätta vad han kunde säga. Det är inget du behöver oroa dig för, det är väldigt olika hur många ord de kan vid 1 1/2 år.
    Ja jag hoppas det släpper snart! Jag försöker prata mycket med han och försöka låta han säga själv el iaf ge han chansen, så jag "spelar dum" att jag inte vet han vill ha vattenglaset för att försöka få han o säga t.ex. vatten. Jag tror jag också ofta satt ord på vad han vill nästan innan han själv vet det innan. Sen svarar han ju inte är ju en annan femma när jag frågar vad han vill ha (pekar på glaset ist) men som sagt försöker jag ge han chansen till det iaf
    Candida skrev 2011-06-26 21:39:03 följande:
    Åh, vad bra att han går!!! :) Jag hade nog missförstått med där med fullt tal. Men han är väl uppe i 18 ord om man räknar allt han säger? Han säger ju redan flera ord, så med det måttet mätt så låter det ju bra :)
    Öh va? Nej skrev ju i trådstarten vad det äär han säger som jag kan hinta till ord. Men sen förstår han ju en hel del, men pratar nej..
  • FinastE2010
    Mariohn skrev 2011-06-26 21:50:04 följande:
    Men lägg ner. Min son är 20 månader. Han säger mamma och pappa, titta, anka, där, Tack...men mer säger han inte även om han försöker. Han sprang runt som en vilde när han var 9 månader och han hanterar sin i-phone bättre än vad jag hanterar in. Han är ett tekniskt geni. Det kommer tS! 
    Jo fast han pratar ju inte några ord så jag undrade om bvc gör något särskilt då?
  • FinastE2010
    Kea skrev 2011-06-26 21:54:10 följande:
    Min kille sa: ta ba och ma vid 18 mån kontrollen som kunde tolkas som ord. Innan han skulle fylla två exploderade talet och han började prata med 8 ordsmeningar direkt. Alla är olika talet kommer när det kommer!

Lycka till
    Oj vad häftigt! Ja hoppas det kommer. :)
  • FinastE2010
    Älskarlivet skrev 2011-06-26 21:57:09 följande:
    Förstår vad du menar! Nja, det känns mer att han sa det "för sig själv" än att få min uppmärksamhet genom att verkligen peka och säga titta.

Ja han är go nu ... roligt att prata med honom. Han är fortfarande sen i och för sig och det gör ont i hjärtat när andra barn säger "Jag förstår inte vad Aston säger nu......!" Och så tittar dom lite konstigt. Barn menar ju inget illa men det gör lite ont i en.... Men han har absolut inget fel utan bara senare än andra. Men han har en massa andra bra saker som andra barn kasnke inte har;.)
    Ok tack för du svarade! Ja men det verkar ju gå framåt hur som helst o det är ju huvudsaken. :)
    pigglet skrev 2011-06-26 21:58:33 följande:
    Det man kan hålla koll på, om man känner sig orolig, är ju om barnet FÖRSTÅR tal. Men även det blir ju egentligen när de blir lite större. Man kan kolla om de vet "var är bilen" eller något sådant som de är intresserade av. Verkar barnet höra som det ska? Men som sagt, det är lättare att kolla när de blir upp mot 2-årsåldern...
    Hörslen är kollad redan pga sent joller (men nu jollrar han som sagt för fullt) och hans hörsel är perfekt, han "svarade" klockrent på testerna så det var ju inget snack om saken direkt. Och han förstår ju sånt som t.ex. "var är bilen, bollen, boken osv" kan be han hämta en plastpåse, slänga skäp o så. Så han förstår ju en del. Sen vet jag inte hur pass mkt de ska förstå men Väntar bara på orden. :)
  • FinastE2010
    Marinero skrev 2011-06-26 21:59:18 följande:
    Min dotter sa inga ord heller på 1.5 årskollen. Men de gjorde en uppföljning vid två år (eg har man nästa besök vid 2.5 år) och hade då ett ordförråd på ca 15 ord plus att hon förstår mycket. Så de kommer inte skicka er ngnstans utan det gör de om de inte pratar vid treårsålder
    Bara och hålla tummarna då att det går lika bra här. :) Men som sagt kanske vi också kan få till en extra tid på bvc vid 2 år OM det nu inte lossnar, ska försöka vara optimistisk, hehe. :)
    BejbyBoo skrev 2011-06-26 22:00:03 följande:
    Vår dotter sa kanske 4-5 ord vid 18-månader och BVC antecknade det i journalen. Vid om kring 21-22 månader sa det PANG och plötsligt började hon prata, och vid 24 månader pratade hon i 5-ordsmeningar utan problem!

BVC kollar vid 18 månader om barnet kan några ord, men gör ingenting förrän vid 3-årskontrollen om barnets tal fortfarande inte lossnat. 
    Fantastiskt vad snabbt det kan gå ibland. :)
  • FinastE2010
    Marinero skrev 2011-06-26 22:08:07 följande:
    De kollar ju även hur mkt de förstår och dn son verkar ju göra det så du behöver inte oroa dig alls
    Nej får hoppas det! Men man har ju såklart varit en del fundersam då de sägs att de ofta är tidigare med talet el motoriskt och han började ju som sagt gå vid 14,5 mån. Klättrar gör han ju verkligen inte. Det som han varit "tidi" med är finmotoriken. Han har länge haft jätte bra pincettgrepp  sen han var ca 8mån och är ju nu duktig på att stapla klossar. Hoppas det löser sig i slutändan iaf. :)
Svar på tråden 18 mån kontrollen o inget tal