ellen2008 skrev 2013-06-16 06:21:39 följande:
Tack för alla svar. Jag är nybörjare för denna gång om ni förstår vad jag menar.... jag tränade styrka fram till 6-7 år sen men tänkte att en del kanske har ändrats hur man ska lägga upp det....
Jag har tränat en hel del konditionsträning senaste åren bl a mycket tennis, cykling och löpning....
Är inte överviktigt men skulle gärna bli av med ett par kilon fett och få ett par kilon muskler....
Ligger på 21-22% i fettprocent enligt min våg. Kan man lite på en sån våg, någon som vet?
Ska då satsa på att träna helkropp varannan dag och se vad som händer.
Har bett om ett program från en PT här men han har aldrig tid att fixa fram det till mig.... bor i Australien och de kan vara lite väl "easy going" här.....
Vad har du för mål exakt? Är det att statistiken (BMI, fettprocent osv.) ska gå ihop, eller tänker du mer kolla i spegeln och se vad du är nöjd med?
21-22% fett för en kvinna (vilket jag utgår från att du är) är ju verkligen inget du behöver göra dig av med, om vågen nu talar sanning. Om du bygger muskler och äter mycket protein så kommer du också att öka den passiva fettförbränningen så om du inte har mer fett ser jag ingen poäng i att fokusera på att bli av med det. Snarare behålla det du har. Men det beror ju som sagt på vad du vill uppnå och hur du vill må, och hur sant vågen talar.
Hade jag varit i din situation hade jag fokuserat på att träna allmän styrka med fokus på bålstyrka under någon månad och sedan se vilka muskler som ska få växa lite extra av praktiska och estetiska skäl. Bara min åsikt.