Inlägg från: Jennie med ie |Visa alla inlägg
  • Jennie med ie

Träningsnördar - här samlas vi!

ETSS skrev 2011-07-14 15:41:17 följande:
    Inga fria vikter än, bara maskiner, har sviter av en nack och skulderinflammation som inte riktigt vill försvinna, kör låga vikter, mellan 5 och 20 kg beroende på vilken del av kroppen jag tränar, 10 *3, har du några ytterligare tips?
    Maskiner har fördelen att det är svårare att göra fel, man styrs ju mer i rörelsen när man kör i maskin, vilken kan vara bra om man är osäker. Men fria vikter är kanon då det ger stort utrymme för variation och fler muskelgrupper än den primära tränas liksom sekundärt eftersom man måste hålla sig i rätt position o s v. T ex vid knäböj och utfall stärks mage och rygg på ett helt annat sätt än om man kör t ex benpress i maskin, även om låren är det primära. Så kan du få nån hjälp att se till så att du gör rätt, ifall du är osäker på det, och börja med låga vikter och kombinera fria vikter md maskinerna?
  • Jennie med ie

Hittills håller jag planeringen för veckan Powerwalk 60 minuter blev det idag, mellan två regnskurar Imorgon är planen att sticka till gymet på eftermiddagen, maken slutar tidigt och går sen på semester så kvällen ska hållas fri

• Jennie med ie
    cirkuspuman skrev 2011-07-14 22:23:47 följande:
    Hello!

Får jag hoppa in här?
    Jag har precis börjat träna igen (styrketräna) efter att vi fått vårt fjärde barn  
    Grattis till nytillskottet och välkommen hit!
  • Jennie med ie
    Gunsan75 skrev 2011-07-15 11:47:00 följande:
    Körde ett pass löpning i kuperad terräng igår, 13km blev det. Nu är jag precis hemkommen från gymmet där det blev ett pass på 75 minuter. Känns bra.
    Tanken är långpass löpning i morgon, minst en halvmara om min löparkompis kan.. Har så svårt att löpa längre sträckor själv.
    Min backup om hon ställer in i morgon är nog att köra intervaller.
    Hmm, 13 km löpning känns som en utopi här Men det låter jättehärligt att liksom vara en "löpare", jag är avundsjuk.
  • Jennie med ie
    Tullemi skrev 2011-07-15 12:02:51 följande:
    13 km i kuperad terräng dessutom ....hade jag aldrig fixat, ligger långt bort om man säger så
    Jag hade kanske kunnat fixa det nån gång i framtiden om jag verkligen fokuserat på just den saken men jag är liksom ingen löparpersonlighet så och har ingen löparkropp heller (ska vara försiktig med löpning ö h t p g a överrörliga leder men jag joggar ändå) och fokuserar hellre på annat som känns mer som JAG Men det verkar så härligt, och "enkelt" liksom. Snöra på sig skorna och ge sig ut, nästan oavsett var man befinner sig....
  • Jennie med ie
    Gunsan75 skrev 2011-07-15 12:08:55 följande:
    Kuperat tycker jag är så mycket roligare än att springa på platten, man får naturliga växlingar. Där jag sprang är det dessutom underbar natur och man har utsikt över mälaren på många ställen efter spåret.

Jag har ju precis gjort en svensk klassiker med målet att bara utföra den och nu har jag påbörjat träningen för klassiker nr2 där jag ska försöka prestera i stället. Kanske inte några fantasitider, men att slå mina egna tider jag gjort under året.

All träning är ju bra träning
    Att besegra sig själv är viktigare än att besegra nån annan Jag för protokoll vid varje styrketräningspass t ex, har fina exceldokument som jag för in vikter, repetitioner och ev. kommentarer i Just för att kunna jämföra med mig själv, se förändringar och se eventuella icke-förändringar. Vad _andra_ tar är oviktigt, jag vill utmana mig själv.
  • Jennie med ie

Idag var antagligen sista gymbesöket på en dryg vecka, och jag tänkte köra benstyrka. På uppvärmningen (25 minuter uppförsgång på bandet) kändes det lite tveksamt i låret men jag tog en chansning och körde styrkan ändå. Och det kändes OK sen. 60 minuter ben/rumpa och mage. En snäpp tyngre än de senaste mag- resp. ben-passet och i regel lite färre reps (utom på crunchesen då, de är ju utan tyngder). Och sen 10 minuters gång till som nervarvning. det kändes gott efteråt.

Imorgon är det enligt målsättningen OK med en vilodag, men det blir nog en morgonpowerwalk ändå. På söndag åker vi på en semestertripp under en vecka och då får hantlarna och löparskorna följa med och så blir det kanske lite av varje. Kanske ett överkroppspass och ett underkroppspass med det jag får ihop med hantlar och kroppsbelastande övningar. Och konditionsträning efter ork och väder

• Jennie med ie
    Shaun the sheep skrev 2011-07-15 20:30:45 följande:
    Fellow träningsnördar, nu behöver jag er hjälp igen!

Har en bekant som ska sälja alla sina träningsredskap. Hon frågade om jag var intresserad av crosstrainer eller motionscykel - vilket är bäst? Vilka är skillnaderna och vilka är era erfarenheter? Jag älskar ju cykling, men jag vill ändå höra om någon har provat båda och om ni har några andra åsikter :)
    Jag säger också crosstrainer om man måste välja en av dem. 1: crosstrainer. 2: löpband. 3: roddmaskin. 4: motionscykel På crosstrainern får då med även rygg och bål och sådär, och du kan ändå välja intervaller t ex om du vill ha högre intensitet. Cyklingen kan du ju lätt överföra till "verkligheten", med en vanlig cykel...
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!