Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

tarm skrev 2011-09-06 11:01:53 följande:
    Jag drog igång träningen och min diet i förrgår. 

Jag har rejäl träningsvärk i hela överkroppen, men det får man ta såhär i början. Ska dra till gymmet och träna ben snart. Tränar 4 gånger i veckan med relativt lätta vikter för att förbereda leder och senor. Varje muskelgrupp 2 ggr i veckan med ungefär 2-3 dygns mellanrum.

Jag äter mellan 3000-3500kcal om dagen, det var inte alls så jobbigt som jag trodde, och det blir bara lättare och lättare. Jag bajsar extremt mycket.

Målet är att gå upp 10kg till sommaren 2012.

Mvh 
    Lycka till! Hoppas att du lyckas med din viktuppgång! Vad äter du för något?
  • Paradigm
    MissKaos skrev 2011-09-06 12:25:12 följande:
    Övertränad?
    Fattig student skrev 2011-09-06 11:30:14 följande:
    När jag skulle återuppta "springningen" körde jag nästan enbart på intervaller på 20 - 25 minuter. Varvade mellan hillintervall och speedintervall. Började med att ha max 10 km/h och lägst 7 km/h till att sedan köra max 15km/h och lägst 10km/h. 
    Mitt mål är att springa 5 km på 20 minuter, men jag klarar inte det, vilket gör mig förbannad!!
    Bra det, lite jävlar anamama om ilska kan tagga bra. Det är en tuff tid du har satt som mål. Ska ngn dag testa om jag klarar det, springer ju sällan så kort. Sista löprundan var nog ca 14 km, Sista 9km tog mig 50 min.. SKa testa att tajma 5km efter uppvärmningsjogg osv och flåsa på allt jag kan. Så kanske vi kan täla lite i tråden? Som pepp?
    Javisst, vi kan tävla! Men man måste springa 15km/h för att nå 5 km på 20 minuter. Det är snabbt!
  • Paradigm
    Primrose skrev 2011-09-06 12:43:27 följande:
    Mensen på gång kanske?

Själv blir jag helt däckad c:a två dagar innan.

A propos länken som jag gav: Det var inte bara artiklarna om de "dåliga" övningarna som är bra läsning. Utan man kan hitta mycket matnyttigt i övrigt också. Några av övningarna som nämns är ju numera ganska självklara "no no's" (hoppas jag). Medan andra helt enkelt inte har den bästa effekten och är litet slöseri med tid.
    Tullemi skrev 2011-09-06 09:33:39 följande:
    Bra läsning! Jag ska skippa sittande bålrotation i fortsättningen.
    Ja, det är nog jättebra. Tyvärr är det många som fortfarande tror att det är en bra övning. T o m milda former (som i yoga, där man ju har sittande, i kors med benen, rotation - och som anses vara så bra) kan vara ganska skadliga på fel personer (t ex om man har diskbråck i nedre ländryggen, som jag). Jag gick på medicinsk yoga i våras (som del av en ryggstudie jag var med i) - och frågan är om inte det "hjälpte till" att skapa mitt senaste diskbräcksutbrott. Och då är det ändå en mycket mild form av yoga (med mycket avslappning och andning). Men sittande rotation var ett genomgående inslag.
    Jag äter minipiller och har inte mens, men däremot när jag väl hade mens så hade jag den runt denna tidpunkt på månaden. Så det kan stämma!
  • Paradigm
    ETSS skrev 2011-09-06 16:27:31 följande:
    Nej, det är lite deppigt. Men det ska väl bli bättre.
    Jag gjorde något så pinsamt, jag svimmade igår, jag tror inte någon såg det i alla fall!
    Var? På träningen?
  • Paradigm
    ETSS skrev 2011-09-06 19:08:30 följande:
    Ja, först svimmade, fortsatte, snavade, fortsatte, men sista 10 till 15 minuterna fick jag sitta på mattan i skam, jag hade ett förfärligt sendrag i fot, ben och benhinna på höger, så jag linkade som en skadeskjuten kråka till dusch och omklädning sen. Usch och fy, det kändes för snöpligt.
    Nog för att kettlebells är tung träning, men det har ju gått förut. Jag jobbar mer och kanske jag inte behöver/orkar träna 5-6 kvällar i veckan längre? Det kanske räcker med 3 - 4?
    Det är jätteviktigt att du lyssnar på kroppen! Lättare sagt en gjort, man har ju en vilja! Men jag tror att du får bättre resultat av 3-4 ggr istället. Då hinner din kropp vila sig, för jag antar att du har en hel del vardagsmotion?
  • Paradigm
    ETSS skrev 2011-09-06 20:05:33 följande:
    Ja, ska gå upp i 75% och det är mycket stå och gå kortare sträckor, några hundra meter till och från jobb. Sen är jag inte van att jobba så här mycket.
    Men det är så trist, motionen är verkligen det roligaste jag har borta från hemma :(
    Okej, köra lite "mesträning" 2 dagar i veckan och sedan "hårdträning" 4 dagar? Glad
  • Paradigm
    tarm skrev 2011-09-06 13:56:43 följande:
    Jag äter allt möjligt. Mycket pasta och ris med något köttstycke eller korv och någon fet gräddsås. Smörgåsar med mycket jordnötssmör på. 1,5 liter mjölk om dagen. 2-3 ägg om dagen.
    Jag har sett att många som tränar äter jordnötssmör, varför? Har jag missat något som är nyttigt men gott?
  • Paradigm
    MissKaos skrev 2011-09-06 22:14:22 följande:
    Jag vet!! Förr i värden när man var vältränad.. Så körde jag ett spinningpass sen prang jag på bandet, ställde det på 15km/h och sprang 45 min. Och kunde prata med folk som kom fram..

NU är det mest abra en kul grejj att kolla  hur fort det går om man taggar lite Jag kommer antagligen inte ner i dom tiderna hur jag än gör. Mina 52min på 10km ger ju ca 26min/5km. Så går det ju lite snabbare/km när man springer kortare.. Så, det vore allt kul att testa! Men jag ska löpa plant.

ETSS - Du kanske kan minska ner träningen en period och öka långsamt igen?

JAg har kört 3km på löpbandet och sedan skivstångintervall idag. *nöjd*
    Jösses, det är 11 km på 45 minuter!! När jag var som mest vältränad klockade jag aldrig mina tider. Ångrar det nu, men jag kan knappast tro att jag orkade köra på 15 km/h i 45 minuter, kanske på en hastighet på 13km/h.
  • Paradigm
    ETSS skrev 2011-09-06 20:26:30 följande:
    Åh men så hemskt! Bara kettlebells och ett pass till... tre, snälla? Ett kondition med? pretty please?
    ETSS skrev 2011-09-06 20:35:58 följande:
    Nej, inte är det gott, men det innehåller kolhydrater och socker, en sorts fast energidryck ungefär :)
    Aha, men då kan man ju lika gärna äta en chokladkaka, det är ju också en sorts "energidryck". Hehe.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!