Inlägg från: Amazina |Visa alla inlägg
  • Amazina

Träningsnördar - här samlas vi!

OnMyWay skrev 2011-07-02 17:06:12 följande:
    här kommer jag också och klagar lite, jobbar 08-21 idag så träningen får bli allt spring på jobbet. Arbetar inom vården. Men imrgon förmiddag ska jag ta och köra ett ordentligt pass.

Någon som vet hur mycket man förbränner i sig själv utan träning per dag?
    Här kan du räkna ut din energiförbrukning...
    www.mermuskler.se/14-energibehov-rakna-ut-ditt-kaloribehov
    Vet dock ej hur pålitlig formeln är...
  • Amazina
    Jennnyn skrev 2011-07-02 19:31:57 följande:
    Jag arbetar också inom vården och jag håller med dig om att det är ett jäkla springande Har också jobbat idag!
    Jag ska köpa en footpod till min pulsklocka och jobba med någon dag efter mammaledigheten!
  • Amazina

Mina båda töser vaknade 05.30 idag, och min man är inte hemma. Dessutom var jag uppe 2 vändor för att mata minisessan inatt. Är sååååå trött! Hoppas på synkroniserad middagssömn! Skulle behöva en långpromenad själv i en sval, folktom, knäpptyst skog!  Ska se om jag kan organisera det senare idag...

• Amazina

Hemkommen från dagens spinningpass. Gick mycket bra! Ska även ta en liten liten joggingrunda senare ikväll. Men det får vänta för det är för*annat varmt nu på dagen!! Mycket skönare att springa när solen håller på att gå ner!

• Amazina

Att komma till ett 90-minuters spinningpass som vanlig dödlig och skåda en efter en traska in med reklamtryck på sina superkäcka cykelkläder samt karakteristisk "jag-cyklar-mycket-i-bergen-med-solglasögon-bränna" är respektingivande (jag bor nära alperna). Respekten övergick idag dock i lätt nervositet när spinningmagistern förklarade att idag var ju det där intensivpasset upp till 92% av maxpuls... Jahaaaa, vilken tur att jag inte körde slut på benen totalt på spinningen igår då!! Småfet efter graviditeten, halvkass kondis och trötta muskler är en dålig kombination när man ska köra intensivpass!

I alla fall...
    Det ögonblick då jag tyckte att det började bli ganska "lagom" och jag eventuellt skulle dö den grymma spinningdöden infann sig efter ca 75 minuter då det då var dags för de 92%en. Jag trampade tappert på och var sedan ett tag uppe på en skapligt snabb puls. När tränaren traskade runt för att inspektera våra pulsklockor presenterade jag stolt mina 175bpm, och han gjorde tummen upp. Tyvärr var tummen i kombination med huvudskakning och därmed inte alls som i "bra" utan mer som i "hårdare"!!! Jag som trodde att jag skulle få dispens för att jag var amatör, men nähä. Så jag fortsatte trampa och när pulsen låg på 185 ville jag helst inte att den skulle stiga mer av hälsoskäl. Så då drog jag ner på tempot igen även om räserfräsarna trampade vidare med samma friska tag!

Nu är jag hemma igen, "återhämtad", nöjd och har även belönat mig med en liten glass!
    Imorgon har jag vilodag!!

• Amazina
    Fattig student skrev 2011-07-06 13:46:40 följande:
    Idag gick jag upp till gymmet för att träna. Upp på löpbandet och sprang i 9 minuter. Sedan stopp. Motivationen var som bortblåst.
    Jag ska försöka mig på ett pass innan middag så får jag se om jag finner någon lust då. Har känt mig så trött de senaste dagarna. Kanske någon ev infektion spökar. Känns konstigt i alla fall. Jag som älskar att springa bort all överskottsenergi.
    Har du rätt träningsmusik?
    När jag är omotiverad tar jag en rejäl kopp kaffe, fixar till mig lätt (bara så att man inte tänker "fy fan" när man ser sig i spegeln typ   ), sätter på massor med bra musik i lurarna och peppar typ igång mig själv hemma innan jag ska iväg.

En häftig grej som jag var med om på ett spinningpass för någon vecka sedan var att i slutlåtarna när man var astrött och bara skulle tvinga ut det sista ur benen hade de vävt in applåder och hejarop i discomusiken. Man blev aspeppad av det! Kanske något att ha själv bland löparmusiken!? 
  • Amazina

Vi åker på "första" semestern imorgon... Först en vecka, sedan jobbar min man lite till och sedan har vi tre veckor i augusti igen. Jag är så himla rädd att jag ska slappa till det totalt under semestern. Värsta tänkbara scenario vore att jag inte tränar alls under semestern, äter onyttigt, dricker mycket alkohol och sedan aldrig kommer tillbaka i den superfina träningsmode jag är i nu... Nu denna resan tar jag med löparskorna och då klarar man sig långt, och under augustiresan blir det löparskor och gymkort under en månad i den staden vi ska vara i. Jag mår så himla bra av träningen just nu och vill verkligen verkligen kunna fortsätta!!

Hur gör ni andra?? Har ni semestertips??

• Amazina

Precis kommit hem efter en löprunda i 28 graders värme! Sprang 8-or i en skor för att kunna springa i skuggan. Det var så himla himla skönt!! Benen gick av sig själva och jag hängde typ med. Alldeles tom och avkopplad i huvudet (som omväxling till två småbarn som aldrig är tysta). Det blev 10.3 km. Tror inte jag sprungit så långt på 5 år. Är ingen löpmänniska egentligen. Men det kändes jättebra!!

Nu sa jag packa det sista inför semestern!

• Amazina
    Tullemi skrev 2011-07-07 12:56:22 följande:
    En matfråga: vad äter ni efter ett träningspass? Jag vet inte vad som är bäst att stoppa i sig direkt efter Obestämd
    Massor massor massor med vatten! Gärna lite vätskeersättning om du svettats väldigt mycket och det är varmt. Annars något lätt, proteinrikt direkt efter, alt en shake... Och mer mat när kroppen lugnat sig.
  • Amazina

Hej alla! Ligger i sängen och har precis nattat minitösen... Är rätt stum i benen efter rätt hård träning denna veckan. Funderar på att träna mer smidighet för att slippa sånt.

Anledningen till att jag ville skriva ett inlägg var för att jag nu under nattningen kom att tänka på en sak...

Jag funderade på VARFÖR jag tränar så mycket (>6 timmar i veckan, med sug efter mer!!) och ska jag vara helt ärlig så är en stor anledning att det i princip är den enda helt egna tiden jag har. Jag gör det för att stressa ner, koppla bort hjärnan och få ro. I "vanliga fall" är jag spec.sjuksköterska på en stor akutmottagning. Det är ett stressigt men askul jobb. Nu är jag dock mammaledig med två små barn och det är också jättejättekul, men faktiskt ännu stressigare. Min minsta är inte särskilt självständig och jag måste bära henne mycket. Det gör allt lite mer komplicerat! Jag är även en prestationsmänniska... Jag strävar efter att göra allt jag gör bra vilket gör att även mammarollen blir intensiv. Jag VILL att äldsta dottern ska få leka rejält på lekplatsen var dag. Dessutom ska det vara städat, bäddat, handlat, fixat och man ska träffa kompisar. Vi har städerska vilket underlättar extremt, men annars är det full rulle jämt... Vi bor dessutom inte i Sverige, så dagis funkar inte riktigt likadant...

Ja, det var en liten parentes... M a o.. Anledningen till att jag började träna var för att gå ner i vikt och få kondis... Men nu är största fördelen att jag nollställer huvudet och får ro! Varför tränar ni?

Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!