Inlägg från: Paradigm |Visa alla inlägg
  • Paradigm

Träningsnördar - här samlas vi!

Tullemi skrev 2011-07-07 13:41:31 följande:
    Finncrisp med avokado och lax kanske? Jag har aldrig gillat Keso, vilket är synd. Det verkar vara ett bra livsmedel, som passar till mycket. Men nä, usch...
    Ja varför inte!
  • Paradigm
    Amazina skrev 2011-07-07 20:46:52 följande:
    Hej alla! Ligger i sängen och har precis nattat minitösen... Är rätt stum i benen efter rätt hård träning denna veckan. Funderar på att träna mer smidighet för att slippa sånt.

Anledningen till att jag ville skriva ett inlägg var för att jag nu under nattningen kom att tänka på en sak...

Jag funderade på VARFÖR jag tränar så mycket (>6 timmar i veckan, med sug efter mer!!) och ska jag vara helt ärlig så är en stor anledning att det i princip är den enda helt egna tiden jag har. Jag gör det för att stressa ner, koppla bort hjärnan och få ro. I "vanliga fall" är jag spec.sjuksköterska på en stor akutmottagning. Det är ett stressigt men askul jobb. Nu är jag dock mammaledig med två små barn och det är också jättejättekul, men faktiskt ännu stressigare. Min minsta är inte särskilt självständig och jag måste bära henne mycket. Det gör allt lite mer komplicerat! Jag är även en prestationsmänniska... Jag strävar efter att göra allt jag gör bra vilket gör att även mammarollen blir intensiv. Jag VILL att äldsta dottern ska få leka rejält på lekplatsen var dag. Dessutom ska det vara städat, bäddat, handlat, fixat och man ska träffa kompisar. Vi har städerska vilket underlättar extremt, men annars är det full rulle jämt... Vi bor dessutom inte i Sverige, så dagis funkar inte riktigt likadant...

Ja, det var en liten parentes... M a o.. Anledningen till att jag började träna var för att gå ner i vikt och få kondis... Men nu är största fördelen att jag nollställer huvudet och får ro! Varför tränar ni?
    Det där med prestationsmänniska prickade rätt in i hjärtat på mig med. Det finns liksom inget tak på hur mycket man kan prestera gällande allt. Jag tycker ändå att man bör vara mer snäll mot sig själv. Allt behöver inte vara perfekt.

Jag tränar för att bli starkare, men dels också för att se snyggare ut helt enkelt. Just nu är målet att få en riktigt slank och fast kropp. Sedan är det ju också för att förebygga migrän. Dessutom får jag så mycket mer energi och sover mycket bättre om nätterna.
  • Paradigm
    Gryndrömmen skrev 2011-07-07 22:32:29 följande:
    Så himla sant, samma här.. jag har sån abstinens nu när jag inte tränat på fem dagar.. men imorgon smäller det, gymmet here I come

nyss hemkommen från en skön sommarkvällsprommis
    Det beror förmodligen på de endorfiner som utlöses vid ett träningspass. Hört talas om träningsnarkoman? FlörtGlad
  • Paradigm
    Ponycorn skrev 2011-07-07 21:09:09 följande:
    Idag träna jag på gym på första gången på ett år. Crosstrainer och roddmaskinen blev det och jag klara mitt mjukstarsmål förvånansvärt enkelt. Svettig och lycklig lämnade jag gymmet och tog en lång och härlig dusch när jag kom hem. Gud så bra jag är! Jag vill ha meeer...
    Det ska kännas härligt att träna! Kul att du fick en så bra start! Kör hårt & uppdatera gärna om resultaten!
  • Paradigm
    Gryndrömmen skrev 2011-07-08 07:36:46 följande:
    Favete: jag är träningsnarkoman ;) insåg jag för någon månad sedan, ska bli skönt att lyfta vikter idag igen :)
    Hehe, kämpa på! Snart är vi elitidrottare hela bunten.
  • Paradigm
    TomMon skrev 2011-07-08 12:37:18 följande:
    Var ute och sprang idag igen. Men vilken skillnad det är att springa i naturen eller på löpband. Jag springer mest ute, men när jag springer på löpband kan jag springa mycket längre distanser.
    För mig är det tvärtom!
  • Paradigm
    mandie skrev 2011-07-08 12:22:50 följande:
    Får man vara med här?? Har tränat i hela mitt liv i stort sett. Bollsporter som yngre, gympapass, boxpass osv sen. På senare år har dock tre graviditeter påverkat min kropp och en akut op gjorde mig väldigt sjuk och även deprimerad förra sommaren. Då gick jag upp massor, ett tag var jag riktigt rund! Trivdes såklart inte alls men insåg att den enda som kan göra nåt åt det är jag själv. 10 kg var målet att gå ner, började min viktresa i feb/mars. Nu är jag 8,5 kg minus! Friskis är mitt andra hem och jag håller mest till i gymet. Löptränar ett par mil i veckan och styrketränar en del däremellan :) Mår som en prinsessa när jag får träna som jag behöver, annars visar det minsann sig i humöret! :) Skulle vara kul om man fick vara med, få lite tips/råd å dela erfarenheter :)
    Självklart får du hänga här, ju mer desto bättre!
    Trodde jag var ensam om att det påverkade sitt humör, men det finns alltså likasinnade.
  • Paradigm

Sådär, idag tog jag det lugnt. Känner mig mör i kroppen. Det blev 5 km löpning, lite magträning och lugn simning som avkoppling.

Tänkte räkna ihop hur långt jag har sprungit på en vecka nu. Skulle vara intressant, för mig!

Sedan måste jag säga som också har fött två barn med endast 13 månader emellan, att jäklar vad det tar tid att få den där snygga magen igen. Man måste pressa på något utan dess like! Det har ALDRIG varit så svårt att komma i samma form rent utseendemässigt (om man bortser från bredare höfter, lite slappar bröst osv) som nu! Och då var det ändock 2,5 år sedan mitt sista barn kom till världen. Nu inser man verkligen vad sin kropp har fått utstå.

• Paradigm
    Gryndrömmen skrev 2011-07-08 15:35:16 följande:
    Här blev det idag -1kg trots träningspaus och lite sämre matvanor :)
    Hur mycket vill du gå ned?
  • Paradigm
    Tullemi skrev 2011-07-08 15:49:42 följande:
    Hur gör ni med ris/pasta/potatis? Själv äter jag ytterst sällan pasta och relativt sällan potatis. Det blir oftare Basmatiris eller bara grönsaker till köttet (eller fisk/fågel). Har jag gått på pastamyten? Eller kanske man ska säga  "kolhydratsmyten"....
    Jag äter inte pasta. Ris blir råris. Potatis äter jag sällan då jag inte gillar det så värst mycket. Annars blir det ju grovt bröd, men har inte ätit det på länge utan det har blivit finn crisp.
Svar på tråden Träningsnördar - här samlas vi!