Amazina skrev 2011-07-07 20:46:52 följande:
Hej alla! Ligger i sängen och har precis nattat minitösen... Är rätt stum i benen efter rätt hård träning denna veckan. Funderar på att träna mer smidighet för att slippa sånt.
Anledningen till att jag ville skriva ett inlägg var för att jag nu under nattningen kom att tänka på en sak...
Jag funderade på VARFÖR jag tränar så mycket (>6 timmar i veckan, med sug efter mer!!) och ska jag vara helt ärlig så är en stor anledning att det i princip är den enda helt egna tiden jag har. Jag gör det för att stressa ner, koppla bort hjärnan och få ro. I "vanliga fall" är jag spec.sjuksköterska på en stor akutmottagning. Det är ett stressigt men askul jobb. Nu är jag dock mammaledig med två små barn och det är också jättejättekul, men faktiskt ännu stressigare. Min minsta är inte särskilt självständig och jag måste bära henne mycket. Det gör allt lite mer komplicerat! Jag är även en prestationsmänniska... Jag strävar efter att göra allt jag gör bra vilket gör att även mammarollen blir intensiv. Jag VILL att äldsta dottern ska få leka rejält på lekplatsen var dag. Dessutom ska det vara städat, bäddat, handlat, fixat och man ska träffa kompisar. Vi har städerska vilket underlättar extremt, men annars är det full rulle jämt... Vi bor dessutom inte i Sverige, så dagis funkar inte riktigt likadant...
Ja, det var en liten parentes... M a o.. Anledningen till att jag började träna var för att gå ner i vikt och få kondis... Men nu är största fördelen att jag nollställer huvudet och får ro!
Varför tränar ni?
Det där med prestationsmänniska prickade rätt in i hjärtat på mig med. Det finns liksom inget tak på hur mycket man kan prestera gällande allt. Jag tycker ändå att man bör vara mer snäll mot sig själv. Allt behöver inte vara perfekt.
Jag tränar för att bli starkare, men dels också för att se snyggare ut helt enkelt. Just nu är målet att få en riktigt slank och fast kropp. Sedan är det ju också för att förebygga migrän. Dessutom får jag så mycket mer energi och sover mycket bättre om nätterna.