• Illusion

Oerhörd gynskräck, hur fan ska jag klara av att föda?

Jag har sådan extrem gynskräck. Idag när jag skulle göra en koll (är i v 24) så klarade jag inte av det. Jag fick panik och grät och skrek åt gyn att ta ut instrumenten och sluta och vrålade "aj aj". Så här har det i princip alltid vart. Jag vet när det började. Varje gång jag ligger i stolen så gråter jag. Undantagslöst. Ibland blir det som idag, att det inte blir nån undersökning gjord.

Gyn sa efteråt att jag kanske bör söka psykologhjälp för min enorma skräck eftersom man ju kommer bli undersökt under förlossningen. Jag kom då på, precis när hon sa så, att jag ju faktiskt har förnekat min skräck i förhållande till graviditet och förlossning. Samt om jag tänkt på det så har jag tänkt att det kommer lösa sig när det väl är dags.. men det gör ju inte det! Varför skulle det göra det bara för att jag ska föda? Jag har ju haft det så här i 12 år!

Ni andra med extrem gynskräck som fött barn, har ni tagit psykologhjälp eller hur gick förlossningen? Och undersökningarna under förlossningen.

Till er som undrar: nej, förlossningen i sig skrämmer mig inte eftersom det inte är den jag är rädd för, heller inte smärtan. Det är helt enkelt bara gynekologiska undersökningar jag är livrädd för. Heller har jag inte problem med att ha sex eller ha tampong så det har inget med mitt underliv i sig att göra.

Ska till BM på tisdag och tänkte ta upp detta med henne då. Hur snabbt kan jag få hjälp? Förlossningen väntar ju liksom inte hela livet, utan max 16 veckor till.  

• Svar på tråden Oerhörd gynskräck, hur fan ska jag klara av att föda?
  • Mommy89
    Illusion skrev 2011-06-18 19:00:08 följande:
    Jaha, ja men då är det ju en annan sak. Jag ska ju inte snittas. Men jag trodde man ändå undersökte eftersom man trots snitt får sår efter moderkakan och blöder i några veckor. Så du slapp alltså helt gynekologisk vaginal undersökning efteråt och runt grav/förlossningen?
    JA!
  • Calvin

Samma här. Jag fick snitt, och dom har aldrig ens försökt med någon undersökning. Väntar andra barnet nu, och ska få snittas igen.

Har aldrig i hela mitt liv klarat av en undersökning, och kommer nog inte att göra det heller. Då blir det sövning.

• Illusion
    Mommy89 skrev 2011-06-18 19:03:14 följande:
    JA!
    Oj okej.. 
    Calvin skrev 2011-06-18 19:08:46 följande:
    Samma här. Jag fick snitt, och dom har aldrig ens försökt med någon undersökning. Väntar andra barnet nu, och ska få snittas igen.

Har aldrig i hela mitt liv klarat av en undersökning, och kommer nog inte att göra det heller. Då blir det sövning.
    Snittas du pga skräcken om jag får fråga? Hur gör du med cellprover och så, struntar du i dem pga gynskräcken?

En fråga till en med gynskräck som inte snittats när ni fått barn, hur klarade ni? 
  • Calvin

Ja, det är enbart pga fobin som jag snittats. Det sättet är minst dåligt, och ger mig mindre psykiskt dåligt mående.
    Tyvärr klarar jag inte av cellprov eller någonting. Men vi arbetar konstant för att jag ska bli bättre.. Annars kommer dom att söva mig till slut har dom sagt, när det blir hög tid nog så att säga.

• Mommy89

Dumförklara mig gärna men - cellprover? Förvånad

• Makka Pakka
    Mommy89 skrev 2011-06-19 16:17:23 följande:
    Googlade upp det själv. Huvva, hoppar nog över det faktiskt Förvånad

www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/U.../
    Jaha, då hoppas jag du slipper drabbas av cellförändringar!
    För det har jag och behöver opereras i höst för att slippa få cancer.

Sorry OT jag vet Skäms

TS jag tycker du ska börja ta tag i detta nu, vänta inte så  det inte blir för sent. Prata med din BM så kan ni försöka hitta bästa hjälpmedlen för dig, rådgivning, psykolog eller kanske ev. ta upp detta med planerad kejsarsnitt.. Lycka till!
    ♥♥♥ Pojke 080626 ♥♥♥ Pojke 110531 ♥♥♥
  • Mommy89
    Makka Pakka skrev 2011-06-19 16:25:29 följande:
    Jaha, då hoppas jag du slipper drabbas av cellförändringar!
    För det har jag och behöver opereras i höst för att slippa få cancer.

Sorry OT jag vet Skäms
    Ja jag chansar och hoppas nog faktiskt på att turen är på min sida fram till den dag dom kan kolla på något annat sätt Obestämd

Hoppas det går bra för dig! {#emotions_dlg.flower}
  • Illusion

Svarar via iphone och kan därför inte citera och svara.

Jag blir helt kall när jag läser att fobin var anledningen till snittet. För jag vill verkligen (kunna) föda vaginalt! Hur lång tid kan det ta att "fixa" en fobi? Är jag för sent ute? Kommer jag behövas snittas? Jag blir förtvivlad... Usch va ledsen jag blir nu.

Nån som ärligt och utförligt kan och vill beskriva undersökningarna man går igenom vid en förlossning?

• Cornette
    Illusion skrev 2011-06-19 22:50:50 följande:
    Svarar via iphone och kan därför inte citera och svara.

Jag blir helt kall när jag läser att fobin var anledningen till snittet. För jag vill verkligen (kunna) föda vaginalt! Hur lång tid kan det ta att "fixa" en fobi? Är jag för sent ute? Kommer jag behövas snittas? Jag blir förtvivlad... Usch va ledsen jag blir nu.

Nån som ärligt och utförligt kan och vill beskriva undersökningarna man går igenom vid en förlossning?
    Ca 3-4 ggr så fick jag ligga på rygg med fötterna ihop och benen uppdragna, som en groda, och så förde BM in 1-2 fingrar och kände snabbt. Det var över på några sekunder varje gång och någon traditionell gynstol fanns inte skymten av.
Svar på tråden Oerhörd gynskräck, hur fan ska jag klara av att föda?