Ddd2 skrev 2011-06-14 09:39:08 följande:
Jag har redan pratat med facket och den enda som kan bestämma om de hjäper mig nu (under föruttsätningen att jag går med nu) är förälder ledig till slutet av juni och jag kan inte vänta så länge.
Jag är (eller var ) tilsvidare anställd och blev uppsagd och det hörde jag från andra,ingen har pratat med mig. Jag vet att det låter konstigt men jag har kommit överens med arbetsgivaren att jobba mina timmar fast bara kvällar och helger (25 timmar i veckan ) så att jag kan studera samtidigt.
Sedan har de tagit bort mig från schemat utan någon förklaring och även om jag försökte ringa så får jag inget svar. Förra veckan ringde jag til chefs chef och pratade med honom och han lovade att ta reda på vad som händer. han har inte hört av sig och jag har lämnat meddelande på hans mobil igår. Man vet om männsikan är kanske sjukskriven och därför inte svarar, men det känns ändå lie så där.
Jag är inte någon konstig människa och har aldrig haft problem på jobbet förut så jag förstår inte varför de better sig så. ( att de undviker mina samtal)
Jag är också gravid och ännu mer känslosamt. Jag vill verkligen inte jobba där efter allt detta,har ingen lust alls.
Jag ska prata med advokaten igen och om han tycker att det inte lönar sig på något sätt att ta det till domstolen så vill jag i alla fall anmälla de någonstans,för som sagt jag känner mig kränkt på grund av att de inte vill prata med mig som med en människa.
Nu blev det vädig lång.
Men då har du
inte blivit uppsagd. Uppsägning ska var SKRIFTLIG och ska överlämnas PERSONLIGEN.
Uppsägning måste också ha SAKLIG GRUND:
Saklig grund
En uppsägning ska vara sakligt grundad. Det innebär att arbetsgivaren måste ha något av följande skäl till uppsägningen:
Arbetsbrist (till exempel dålig lönsamhet, neddragning av tjänster) Personliga skäl (till exempel allvarlig misskötsamhet)
Med uppsägning av personliga skäl menas att arbetstagaren inte fullgjort sina förpliktelser i enlighet med anställningsavtalet. Arbetstagaren kan ha misskött sitt arbete eller på annat sätt uppträda olämpligt för tjänsten. Saklig grund för uppsägning av personliga skäl kan vara misshandel, hot om våld, stöld, förskingring, illojal konkurrens, arbetsvägran och olovlig frånvaro med mera.