• Kjell2

Til viken myndighet kan man anmäla arbetsgivaren?

Du har DO om det gäller diskriminering
    Domstol om det gäller avtalsbrott
    Åklagare om det gäller något straffbart

• Kjell2
    Ddd2 skrev 2011-06-14 09:04:51 följande:
    Från ditt svar kan jag tänka mig domstol eftersom jag blev uppsagd men är fastanställd. Vet inte av vilka orsaker,men det måste vara personligt eftersom jag fick ingen varning eller liknande.

En dum fråga det är väl den fleratusen i timmen betalt advokat som kan hjälpa mig eller hur? 
    En advokat tar mellan 1000 och 2500 kr/timme för att hjälpa en privatperson. Kolla taxan hos den du pratat med. Vinner du tvisten har du viss möjlighet att motparten, dvs arbetsgivaren, betalar din advokatskostnad. Kolla också din hemföräkring, ibland täcker den.

Sen måste du håll isär saker. Att arbtsgivaren varit elak och kränkt dig är tråkigt men sällan något som myndigheter kan göra något åt. Om du däremot har blivit felaktigt avskedad är det en helt annan sak. Då har du möjlighet att via domstol få skadestånd mm.

Om det gäller ett felaktig uppsägning går det sällan till domstol. Man träffas några gånger med sina advokater och kommer till sist fram till en förlikning, dvs en summa pengar som ersättning. Att gå till domstol tar tid, är riskablet och man vet aldrig hur det slutar. Däremot kan man alltid hota med det om man känner att man har tort på fötterna. Allt detta kan din advokat hjälp dig med.
  • Kjell2

TS:
    Finns väldigt få myndighet som bryr sig  om att din chef inte vill prata med dig som med en människa. Du har en viss möjlighet att få hjälp om du kan påvisa att det som har hänt är pga att du är gravid.

Är du timanstäld är det hela lite lurigt. Läs ditt anställningavtal och eventuellt kollektivavtal noga. Ibland är det så att man i sitt avtal inte är lovade timmar. Då är det inga probelm för arbetgivaren att sluta ge dig timmar.

• Kjell2
    Ddd2 skrev 2011-06-14 23:16:45 följande:
    Tillsvidare anställd 25 timmar i veckan
    Har du ett skriftlig anställningsavtal där det står "tillsvidare" och 25 timmar i veckan samt inget om provanställning odyl har du ett verkligt stark fall framför dig.

Steg ett är att du ska kräva en skriftlig uppsägning.
Svar på tråden Til viken myndighet kan man anmäla arbetsgivaren?