• Ddd2

Til viken myndighet kan man anmäla arbetsgivaren?

Om man vill anmäla arbetsgivaren för att man har blivit illa behandad var vänder sig man ?
    Jag har blivit av med jobbet och eftersom jag är inte med i facket får jag sköta allting själv. Grejen är att atbetsgivaren beter sig väldig illa och jag känner mig minst sagt kränkt.Jag har varit i kontakt med advokat och tänker driva det här vidare om jag har råd med det ( har ingen aning vad det kan kosta att anita advokat i såndana ärenden) Men  jag kommer att göra allt jag kan för att dem ska få veta att dem kan inte behandla folk på det sätt.

Nu blev det onödig lång men som sagt till vem kan jag anmäla? Är det arbetsmiljöverket?

Tacksam för svar.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-06-14 08:39
    Oj det blev många stavfel :)

• Svar på tråden Til viken myndighet kan man anmäla arbetsgivaren?
  • Ddd2

Från ditt svar kan jag tänka mig domstol eftersom jag blev uppsagd men är fastanställd. Vet inte av vilka orsaker,men det måste vara personligt eftersom jag fick ingen varning eller liknande.

En dum fråga det är väl den fleratusen i timmen betalt advokat som kan hjälpa mig eller hur? 

• Ddd2

Jag har redan pratat med facket och den enda som kan bestämma om de hjäper mig nu (under föruttsätningen att jag går med nu) är förälder ledig till slutet av juni och jag kan inte vänta så länge.

Jag är (eller var ) tilsvidare anställd och blev uppsagd  och det hörde jag från andra,ingen har pratat med mig. Jag vet att det låter konstigt men jag har kommit överens med arbetsgivaren att jobba mina timmar fast bara kvällar och helger (25 timmar i veckan ) så att jag kan studera samtidigt.
    Sedan har de tagit bort mig från schemat utan någon förklaring och även om jag försökte ringa så får jag inget svar. Förra veckan ringde jag til chefs chef och pratade med honom och han lovade att ta reda på vad som händer. han har inte hört av sig och jag har lämnat meddelande på hans mobil igår. Man vet om männsikan är kanske sjukskriven och därför inte svarar, men det känns ändå lie så där.

Jag är inte någon konstig människa och har aldrig haft problem på jobbet förut så jag förstår inte varför de better sig så. ( att de undviker mina samtal)

Jag är också gravid och ännu mer känslosamt. Jag vill verkligen inte jobba där efter allt detta,har ingen lust alls.
    Jag ska prata med advokaten igen och om han tycker att det inte lönar sig på något sätt att ta det till domstolen så vill jag i alla fall anmälla de någonstans,för som sagt jag känner mig kränkt på grund av att de inte vill prata med mig som med en människa. 

Nu blev det vädig lång.

• Ddd2

Tack för alla svar.
    Som  sagt jag vet att det är ingen myndighet som bryr sig om arbetsgivaren är elak. Men jag känner mig kränkt och kan inte göra något åt det.

Jag vet  att uppsägningen måste vara skriftlig och det är just det som blir mest förbanad för. De måste ge mig nånting att skriva på eller hur? Man kan antigen vara anställd eller inte. Det är ju det jag har sagt till honom att jag måste avsluta anställning. Jag har påbörjat anställning  och jobbar inte.

Jag trode att om man säger upp sig eller blir uppsagd måste man avsluta anställningen. Eller går det bara att strunta i det?!

Tack för eran tid.Jag få se vad advokaten säger imorgon.

• Ddd2

Tillsvidare anställd 25 timmar i veckan

• Ddd2

Jag har det. Jag har ringt till chefen och till hans chef  och kom ingenstans. Jag vet inte hur länge ska man hålla på så där, för om de inte svarar så måste man väl kunna klaga någostans och kräva en skriftlig uppsägning. Allt känns bara skumt.
    Jag ska försöka ringa nu igen.

Svar på tråden Til viken myndighet kan man anmäla arbetsgivaren?