• 0rion

vill äta själv

Min dotter har det lite svårt med gröt/puréer ibland. Hon vill inte alltid öppna munnen när jag matar henne, utan hon vill stoppa in skeden själv i sin mun. Kan man redan börja träna såhär tidigt med att de ska lära sig äta själva?! hon är nyss fyllda 5 månader.
    Problemet när hon själv ska äta är att man inte kan vara med och torka upp det som kommer ur munnen = mycket kladd. Jag kan ju göra det med en annan sked, men det gäller ju att hålla koll på hennes hand som hon har skeden i, då hon rätt som det är kan kasta iväg den.
    Ska jag låta henne kladda, är det bra för hennes utveckling?

• Svar på tråden vill äta själv
  • Sömnstörd

Ja alltså med mina barn gav jag upp, det var nästan alltid dusch som gällde efter mat. + tidningspapper på golvet + lättorkade väggar.  Gud vad jag önskade mig en golvbrunn i köket då. Bara att spola av ungar, kök, disk och allt.

Jag vet inte, de är skötsamma ungar idag som kan äta civiliserat så kladdet kanske hade en viss inverkan?

• pluppfamiljen

Sätt hon i badkaret Skrattande Eller i disk horn och blaska av henne efter maten 

Blivande 6 barns mamma
  • gelemamman

låt henne kladda på! =D mina har alltid fått kladda på så mycket dom vill, tror det är bra för utvecklingen.

sen att vi har lite lyx med två hundar som tar det som faller på golvet och gärna lite på stolen är ju en annan sak.

• 0rion

tack för era svar :D då gör jag så :P

• sagofröken

Jag har i stort sett gett upp purékonsistensen och ger plockmat till min dotter istället, eller kombinerar - ger henne något att plocka med och försöker mata med sked samtidigt (så att en del kanske hamnar i magen till och med). Dubbla skedar kan också funka. Och så rakt in i duschen efteråt Skrattande

• Mellanmjölkens land

Dottern har fått ett par "ätrockar" från ikea + en massa mjuka haklappar som sluter lite tätare vid halsen. Vill hon hålla i skeden får hon det, jag hjälper bara till och tar upp maten från skålen. Det största intresset är att tugga på skeden men vem bryr sig? Hon tycker att det är roligt att äta och om halva hon måste saneras efteråt gör det faktiskt inte särskillt mycket. Sen vi började med ätrock och bricka på stolen är det dessutom bara ansikte och armar/händer som blir riktigt kladdiga.

• Virrpirr

Åh så det finns fler "jag kan själv" bebisar! :) Vi fick aldrig mata sonen, eller jo liiitegrann fram tills han var 5-6 månader. Sen var det stopp! Han skulle minsann äta själv. Oftast fick han plockmat att greja med, ex. brödbitar, Blodpudding, Kokta makaroner, Bananbitar. Det var inte ofta han åt "vanlig" Purè, men då fick han kladda själv med det.

• Mellanmjölkens land

Virrpirr, var ni inte rädda för att han skulle sätta i halsen? Vi har börjat ge dottern bitar med grönsaker de senaste dagarna och den allmänna kommentaren från omgivningen är "Är ni inte rädda för att hon sätter i halsen?" Ännu så länge sväljs inte bitarna utan de kommer ut när hon tuggat loss dem men vi skulle gärna ta emot tips på "äta själv"-vänlig mat som funkar även för ett litet barn (hon är drygt 4,5 mån)

• sagofröken

Frågan var till Virrpirr, men jag kan svara för oss Skrattande Vi var jätterädda första gångerna vår dotter åt "riktig" mat, men det gick snabbt över när vi märkte hur bra hon är på att hantera det. För stora bitar hostar hon upp igen och spottar ut eller tuggar om.

Ett tips om man är rädd att barnet ska sätta i halsen är att ge stora matbitar. Bitar som barnet lyckas tugga loss själv blir nästan alltid behändigt små. Men man får såklart känna efter själv vad barnet klarar! Tänk på att inte ge "runda" bitar, t ex skiva korv eller slanta morötter, de runda bitarna kan täppa för i luftstrupen. Och om man ger vitt bröd  kolla av så att barnet hunnit svälja emellan bitarna. Det kan klumpa ihop sig till en boll i munnen.)

Vad som passar att ge en knappt 5 månaders är svårt att säga, man kan ju vara försiktig om det finns allergier eller en känslig mage att ta hänsyn till. Men här är några matgrejer som är gött!

ÄGG är toppen om barnet gillar det. Och blodpudding i stavar, korv i stavar, leverpastejsskivor, smörgåskex, brödbitar, kokt broccoli, morotsstavar, majskorn och ärtor (kul att pilla med!), mjuka nektariner (tänk på att kärnan kan vara vass), mjuka päron, banan, pannkaka (klar favorit här hemma), omelett, skalade tomater (doppa i hett vatten så går skalet av lätt),

Googla på BLW (Baby Led Weaning) eller kolla in trådarna här på FL. Där finns bra tips om mat!

• 0rion

smultronmjöl, bra tips:)

ägg då är det kokt som gäller antar jag?

blodpudding, smart! men får man ge stekt mat? (hon är 8 mån nu) vet inte riktigt när man får börja med det. eller gäller det bara stekt kött?
    pannkaka innehåller ju socker, ska man skippa sockret då?

• sagofröken
    0rion skrev 2011-09-03 17:33:44 följande:
    smultronmjöl, bra tips:)

ägg då är det kokt som gäller antar jag?

blodpudding, smart! men får man ge stekt mat? (hon är 8 mån nu) vet inte riktigt när man får börja med det. eller gäller det bara stekt kött?
    pannkaka innehåller ju socker, ska man skippa sockret då?
    nja, man kan väl tillaga äggen som man vill, bara de är genomtillagade (inte råa) men hårdkokt är ju en bra form/konsistens

blodpudding kan ätas kall eller varm, jag brukar värma den lite i mikro eller stekpanna. min lilla är inte så känslig men jag skulle inte ge hårdstekt eller bränd mat Glad blodpudding innehåller lite av varje, så om din lilla har känslig mage läs ingredienserna!

pannkaka med socker i har jag aldrig ätit, men det låter gott Skrattande ägg, mjölk, mjöl och salt är väl standard-svensk-pankis iaf. saltet brukar jag skippa. jag brukar variera pannkakorna, ha i extra ägg och smör, ibland blanda i havremjöl, grädde... och lite kanel på, eller kanel med yoghurt om det känns torrt.
  • 0rion
    sagofröken skrev 2011-09-04 19:22:59 följande:
    nja, man kan väl tillaga äggen som man vill, bara de är genomtillagade (inte råa) men hårdkokt är ju en bra form/konsistens

blodpudding kan ätas kall eller varm, jag brukar värma den lite i mikro eller stekpanna. min lilla är inte så känslig men jag skulle inte ge hårdstekt eller bränd mat Glad blodpudding innehåller lite av varje, så om din lilla har känslig mage läs ingredienserna!

pannkaka med socker i har jag aldrig ätit, men det låter gott Skrattande ägg, mjölk, mjöl och salt är väl standard-svensk-pankis iaf. saltet brukar jag skippa. jag brukar variera pannkakorna, ha i extra ägg och smör, ibland blanda i havremjöl, grädde... och lite kanel på, eller kanel med yoghurt om det känns torrt.
    originalreceptet till pannkaka kanske visst inte innehåller socker då:p
    har köpt blodpudding och ska testa :)

ang. ägg. det är väl ägg i all pasta? om min dotter skulle va allergisk/känslig mot de, borde det väl get utslag när hon ätit pastan?

men ska testa och ge en liten bit ägg till mellanmålet imorgon:)
  • sagofröken
    0rion skrev 2011-09-04 19:34:14 följande:
    originalreceptet till pannkaka kanske visst inte innehåller socker då:p
    har köpt blodpudding och ska testa :)

ang. ägg. det är väl ägg i all pasta? om min dotter skulle va allergisk/känslig mot de, borde det väl get utslag när hon ätit pastan?

men ska testa och ge en liten bit ägg till mellanmålet imorgon:)
    Nej, det brukar inte vara ägg i all pasta. Har hon aldrig smakat ägg alls? Misstänker ni allergier? Äggvitan är mest allergen, så om man vill ta det försiktigt kan man börja med gulan. Första gången min dotter åt ägg tyckte jag att hon fick röda prickar på magen, då fick hon bara gulan ett tag. Man får hålla lite koll som med alla livsmedel man provar första gången.

Jag har hört att folk äter blodpudding till frukost, rostad i brödrosten! *ryser* Själv kan jag knappt förmå mig att smaka innan jag ger till dottern...
  • sagofröken

Hmm, läste igenom mina inlägg nu och känner att jag måste tillägga: jag är såklart ingen expert på allergier och sånt, självklart ska man ta det försiktigt och fråga sitt bvc om man är osäker.

Själv har vi inga allergier i familjen och inga misstankar om överkänslighet, så vi har helt enkelt testat livsmedel efter livsmedel och hållit lite koll.

Vad gäller vad man "kan" eller "får" ge så följer jag Livsmedelsverkets rekommendationer:

"Från cirka 8 - 10 månader kan du ge ditt barn det mesta av den mat som övriga familjen äter, men en del livsmedel bör du vänta med att ge tills barnet fyllt ett år.

Spädbarn bör inte äta honung eftersom den kan innehålla sporer som i tarmen kan utvecklas till bakterier och där producera ett farligt gift. Större mängder spenat, rödbetor, bladselleri, nässlor och mangold kommer på menyn först när barnet fyllt ett år. Det finns mycket nitrat i dessa grönsaker som kan omvandlas till nitrit, vilket kan försvåra syreupptagningen hos små barn. Det finns en risk att små barn sätter nötter och jordnötter i halsen. Undvik därför att ge barnet nötter och jordnötter under småbarnsåren." www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Kostrad/Spadbarn/

...och så får man ha lite vett, t ex hålla ner mängderna salt och socker.

Vad tror du, ectasyofgold, har jag sejfat mig från kritik nu? Flört
  • 0rion
    sagofröken skrev 2011-09-04 22:04:43 följande:
    Nej, det brukar inte vara ägg i all pasta. Har hon aldrig smakat ägg alls? Misstänker ni allergier? Äggvitan är mest allergen, så om man vill ta det försiktigt kan man börja med gulan. Första gången min dotter åt ägg tyckte jag att hon fick röda prickar på magen, då fick hon bara gulan ett tag. Man får hålla lite koll som med alla livsmedel man provar första gången.

Jag har hört att folk äter blodpudding till frukost, rostad i brödrosten! *ryser* Själv kan jag knappt förmå mig att smaka innan jag ger till dottern...
    jag tänkte på det igår, och tror fan inte vi testat ge henne ägg i någon maträtt..fast sen kanske hon fått i sig det via bröd eller barnmatsburkar?

usch, jag gillade det när jag var liten, men inte nu. fy :P
  • 0rion

smultronmjölk; jag tycker att det du skrivit låter vettigt ;)

Svar på tråden vill äta själv