• 0rion

vill äta själv

Min dotter har det lite svårt med gröt/puréer ibland. Hon vill inte alltid öppna munnen när jag matar henne, utan hon vill stoppa in skeden själv i sin mun. Kan man redan börja träna såhär tidigt med att de ska lära sig äta själva?! hon är nyss fyllda 5 månader.
    Problemet när hon själv ska äta är att man inte kan vara med och torka upp det som kommer ur munnen = mycket kladd. Jag kan ju göra det med en annan sked, men det gäller ju att hålla koll på hennes hand som hon har skeden i, då hon rätt som det är kan kasta iväg den.
    Ska jag låta henne kladda, är det bra för hennes utveckling?

• Svar på tråden vill äta själv
  • 0rion

tack för era svar :D då gör jag så :P

• 0rion

smultronmjöl, bra tips:)

ägg då är det kokt som gäller antar jag?

blodpudding, smart! men får man ge stekt mat? (hon är 8 mån nu) vet inte riktigt när man får börja med det. eller gäller det bara stekt kött?
    pannkaka innehåller ju socker, ska man skippa sockret då?

• 0rion
    sagofröken skrev 2011-09-04 19:22:59 följande:
    nja, man kan väl tillaga äggen som man vill, bara de är genomtillagade (inte råa) men hårdkokt är ju en bra form/konsistens

blodpudding kan ätas kall eller varm, jag brukar värma den lite i mikro eller stekpanna. min lilla är inte så känslig men jag skulle inte ge hårdstekt eller bränd mat Glad blodpudding innehåller lite av varje, så om din lilla har känslig mage läs ingredienserna!

pannkaka med socker i har jag aldrig ätit, men det låter gott Skrattande ägg, mjölk, mjöl och salt är väl standard-svensk-pankis iaf. saltet brukar jag skippa. jag brukar variera pannkakorna, ha i extra ägg och smör, ibland blanda i havremjöl, grädde... och lite kanel på, eller kanel med yoghurt om det känns torrt.
    originalreceptet till pannkaka kanske visst inte innehåller socker då:p
    har köpt blodpudding och ska testa :)

ang. ägg. det är väl ägg i all pasta? om min dotter skulle va allergisk/känslig mot de, borde det väl get utslag när hon ätit pastan?

men ska testa och ge en liten bit ägg till mellanmålet imorgon:)
  • 0rion
    sagofröken skrev 2011-09-04 22:04:43 följande:
    Nej, det brukar inte vara ägg i all pasta. Har hon aldrig smakat ägg alls? Misstänker ni allergier? Äggvitan är mest allergen, så om man vill ta det försiktigt kan man börja med gulan. Första gången min dotter åt ägg tyckte jag att hon fick röda prickar på magen, då fick hon bara gulan ett tag. Man får hålla lite koll som med alla livsmedel man provar första gången.

Jag har hört att folk äter blodpudding till frukost, rostad i brödrosten! *ryser* Själv kan jag knappt förmå mig att smaka innan jag ger till dottern...
    jag tänkte på det igår, och tror fan inte vi testat ge henne ägg i någon maträtt..fast sen kanske hon fått i sig det via bröd eller barnmatsburkar?

usch, jag gillade det när jag var liten, men inte nu. fy :P
  • 0rion

smultronmjölk; jag tycker att det du skrivit låter vettigt ;)

Svar på tråden vill äta själv